طالب محمدی، امروز دوشنبه (دوم مهرماه) در آیین نمادین بازگشایی مدارس استثنایی استان در مدرسه بوستان ۲ شهرستان سقز با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس اظهار کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید مراسم بازگشایی مدارس استثنایی و زنگ مهر، مقاومت و نماز در ۴۲ مدرسه استثنایی استان نواخته شد.
محمدی عنوان کرد: ۲۴۴ کلاس درس مشتمل بر ۲۲۸ کلاس شهری و ۱۶ کلاس روستایی آماده ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در آغاز سال تحصیلی هستند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه فقط کتابهایی که اخیراً توسط مدیران ثبت سفارش شده به انبار تحویل نشده است، اضافه کرد: با ثبت سفارش یک هزار و ۲۹۷ جلد کتاب ۹۳ درصد از کتب دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در مدارس استثنایی توزیع و تحویل شده است.
وی تلاش همسوی دانش آموزان، خانوادهها و معلمان را در حوزه تعلیم و تربیت مهمترین گام در تحقق اهداف آموزش و پرورش دانست و افزود: امسال با شعار «برای ایران، برای مدرسه» سال تحصیلی را آغاز میکنیم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تعلیم و تربیت را جزو حقوق اساسی انسانها برشمرد و ادامه داد: متولیان تعلیم و تربیت و دست اندرکاران آموزش و پرورش باید زمینهای را فراهم آورند تا همه کودکان با هر استعداد، توانایی و محدودیتی بتوانند از نعمت آموزش بهره ببرند.
محمدی افزود: این حق در مورد دانشآموزان استثنایی ویژهتر است چون استعداد و توانمندی در دانش آموز با نیاز ویژه خاص و نهفتهتر است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه در دانشآموزان استثنایی هم نیاز ویژه است و هم نحوه برآورده کردن آن ویژهتر است، بیان کرد: در مدارس عادی استعداد دانش آموزان راحتتر تشخیص داده میشود.
محمدی تکلیف خدمتگزاران در آموزش و پرورش استثنایی را سنگینتر دانست و خدمت به دانش آموزان استثنایی را فرصتی مغتنم همراه با برکات معنوی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت نهادی ریشه دار است، آموزش و پرورش را مصداق اصلی اعمال تعلیم و تربیت عنوان کرد.
محمدی آموزش و پرورش را نهادی مهم، بزرگ و حساس دانست و افزود: اگر برنامههای آموزشی و یادگیری با روشنبینی اجرا شود و هدفها به صورت قابل فهم و عملی طرح شود میتوان بازده مدارس با نیازهای ویژه را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید.
وی ضمن توصیه مطالعه و مهارتآموزی به دانش آموزان، آنان را سرمایههای اجتماعی آینده خواند و بیان کرد: با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود تلاش داریم گامهای موثری در جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت و خدمت به دانش آموزان با نیازهای ویژه برداریم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان ادامه داد: تمهیدات مناسب برای ساماندهی معلمان، ثبت نام، توزیع کتب درسی دانش آموزان انجام گرفته تا سال تحصیلی جدید را با برنامهریزی آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه هدف تمامی نظامهای آموزش و پرورش آماده کردن دانش آموز برای تبدیل شدن به شهروندی آگاه و کارآمد است، عنوان کرد: ضعف مهارتهای زندگی در دانشآموزان با نیازهای ویژه میتواند منشاء بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری در آنان باشد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با تاکید بر این نکته که دانش آموزان با نیازهای ویژه باید نحوه زندگی را در جامعه و در تعامل با همسالان خود بیاموزند، خاطرنشان کرد: باید فرصتها را مهیا کرد تا آنان علاوه بر کسب تواناییهای تحصیلی، مهارتهای لازم را برای زندگی در جامعه کسب کنند.
محمدی اصل مهم در آموزش و پرورش استثنایی را شناسایی استعداد، توانایی و ارتقای ظرفیتها دانست و یادآور شد: آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.
انتهای پیام