آنچه در یادواره «لاله‌های سفید» گذشت

هفتمین مراسم ملی و سراسری بزرگداشت شهدای منا با عنوان «لاله‌های سفید»، همزمان با هفته دفاع مقدس در سالن آمفی تئاتر سازمان حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سعید اوحدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم با اشاره به چرایی تأکید بر برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای منا با هدف پیشگیری از یاد شهدای آن، اظهار کرد:خانواده شهدا و جانبازان چشم‌ و چراغ ما هستند و ملت ایران نیازمند چنین مراسم‌هایی هستند. ما آثار عنایت شهدا را در زندگی خود میبینیم. آنها بر اساس آیات خدا نزد خداوند بهره‌مند هستند.
وی ادامه داد: در برخی از روایت‌ها بیان شده است که شهدا مقام شفاعت دارند. ما با برگزاری چنین مراسم‌هایی در پی بشارتی هستیم که شهدا داده‌اند. هر پدیده‌ای دارای ظاهر و باطنی است. ما در این مراسم حضور پیدا کرده‌ایم تا به باطن آن پی ببریم. مظلومیت شهدای منا باطن مقدسی است که مقام معظم رهبری هم در پی آن هستند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد:  هر کدام از ۴۶۲ شهید منا دارای فضیلت‌های بسیاری هستند و روایت خود را دارند. ما باید بر اساس توصیه مقام معظم رهبری در پی باطن قضیه شهادت و شهدا برویم. اینکه در عرفات و در مشعر شهدا با نفس خود چه کردند که در لباس احرام شهید شدند را نمی‌دانم. نخستین شهید منا حجت‌الاسلام قاسمی بود که فیش تهیه کرده بودند و روحانی کاروان نبودند. وقتی به خانواده آنان زنگ زدم خبر شهادت را به همسرشان دادیم. همسر ایشان با آرامش فرمودند آقای قاسمی را در مکه دفن کنید. ایشان یک انگشتر عقیق دارند آن را زیر زبانش بگذارید و چفیه را داخل مزارش قرار بدهید. پس از دفن پیکر به دیدار ایشان رفتیم. همسرشان گفت که شهید پیش از خروج از خانه به او در سر سجاده در حین نماز صبح این وصیت را کرده‌اند و گفته است که ممکن است از این سفر بر نگردم.
وی ادامه داد: در فاجعه منا افرادی را داشتیم که پدر یا پیر کنار پیکر شهیدشان نشستند و حتی ما را در شناسایی هویت شهدا کمک کردند. شاید صحنه های ماندگاری از کربلا را در آنجا شاهد بودیم. همه نیز تشنه لب شهید شدند.  در هفته وحدت هستیم ۴۹ شهید ما اهل سنت بودند. سه برادر از خانواده  شهدای اهل سنت به نام پیروتی داشتیم تا خواهر خود را حفظ کنند.
عمار انصاری که پدرش اینجا حضور دارد. قرار نبود محرم بشود با کاروان بعثه اعزام شده بود. او با گریه آمد تا محرم به عمره تمتع شود و در عین حال در کارش کوتاهی نکند. عمار قبل از اینکه به جمرات برود نذر کرده بود با آب یخی که در بشکه‌ها برای خنک سازی آب زائران قرار می‌دهند غسل کند و برود.  شهدا در عرفات با خدای خود به درجه ای از عرفان رسیده بودند که حال و هوای خاصی داشتند و برخی از آنها نسیم خنکی را حس می‌کردند.
وی گفت:  اسرائیلی‌ها در همه جا جنایت می‌کنند و تصویرشان این است که با شهادت فرماندهان حزب الله پیروز خواهند شد. این ایام را ما در سال ۶۰ تجربه کرده بودیم.برای همین است که می‌گویم دفاع مقدس یک الگو است. نتیجه این جنایت نابودی اسرائیل خواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی نیز در این یادواره ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس، مکه و منا درباره موضوع شهادت اظهار کرد: شهادت خاستگاه صالحان است. کم نیستند افرادی که مراجعه می‌کنند تا در سفرهای معنوی برایشان دعای شهادت بکنیم.

وی با اشاره به غزوه احد، بیان کرد: حضرت علی (ع) و پیامبر گرامی اسلام هردو در این غزوه مجروح شدند. حضرت علی در این غزوه فرمودند:«لیس هذا من مواطن الصبر، ولکن من مواطن البشری» یعنی اینکه شهادت از موارد صبر نیست بلکه از موارد بشارت و خشنودی است. برای همین است که بسیاری از بزرگان ما به دنبال شهادت بودند. یکی از نتایج شهادت را پس از شهادت شهید سلیمانی که بدست منفورترین بشر تاریخ یعنی ترامپ به شهادت رسید مشاهده می‌کنیم. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری دشمن از «شهید سلیمانی» بیشتر «سردار سلیمانی» می‌ترسند.

حجت‌الاسلام نواب

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به اثرات شهادت اجتماعی و فردی شهادت یادآور شد:شهادت نقش بزرگ بیدارگری دارد. عزت و شرف جامعه در گرو شهاد است و اهداف سیاسی و اجتماعی با شهادت به نتیجه می‌رسند. علاوه براین شهادت اثر فردی هم دارد که انسان به واسطه آن به سعادت می‌رسد. یکی از شهدای منا در سال ۹۴ هم اتاق ما بود. حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی امام جماعت صن رضوی بودند. ایشان روز عرفه و عید قربان بسیار حالاتش فرق کرده بود.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی‌مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران  درباره شهدای منا، بیان کرد: حادثه منا نزدیک ۵۰۰ شهید داشت و برخی از چهره‌های آن را ما می‌شناختیم.

وی ادامه داد: فاجعه منا ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و معنوی دارد. شهدا از نظر کمیت بالا هستند و از نظر کیفیت هم این چنین است. برخی چهره‌های روستایی و تعدادی هم از علما بودند که در پی شهادت بودند. پس از این همایش دبیرخانه‌ای را راه‌اندازی خواهیم کرد تا در طول سال بتواند به کمک هنرمندان و سایر شخصیت‌های دینی و فرهنگی به مفاهیم این حادثه و ابعاد مختلف آن بپردازد.  این حادثه نباید به فراموشی سپرده شود. و برای آیندگان باید ابعاد بصیرتی و معرفتی آن را به خوبی تبیین و تشریح کنیم.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم

موسوی مقدم با این پرسش که کی، کجا و چگونه می‌میریم، توضیح داد: برای برخی این مردن در بهترین و مقدس‌ترین سرزمین و زمان رقم می‌خورد. تبیین ابعاد این حادثه مایه عبرت و درس خواهد بود.


یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در ابتدای این مراسم در سخنانی ضمن گرامیداشت تمامی شهدای کشورمان، بیان کرد: روحیه جوانمردی را در دوران دفاع مقدس به خوبی لمس و حس کردیم. علی رغم جنایت جنگی صدام علیه مردم بیگناه  ما مقابله به مثل نکردیم. اکنون نیز شاهد جنایت رژیم صهیونسیتی علیه مردم مظلوم غزه هستیم.

یعقوب سلیمانی

وی ادامه داد: دفاع مقدس تجلی‌گاه حماسه  و حقانیت ملت حکومت ایران است. آمده‌ایم تا بر مبنای فرمایش مقام معظم رهبری یاد و خاطره شهدای منا را گرامی بداریم. استحکام و استمرار این نظام با گرامیداشت یاد شهدا و تجلیل از خانواده آنها مستحکم‌تر خواهد شد.
سردار محسن انصاری از خانواده‌های شهدای فاجعه منا، پیشنهاد کرد: مهندس اوحدی بنیانگذار در دوره قبل ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران این مراسم را ملی کرد و پیام مهمی را به خانواده‌ها داد. سرعت در کار شناسایی و دفن پیکرها و بازگشت آنان به میهن از توجهات مقام معظم رهبری بود. در آن حادثه تعدادی هم مجروح دادیم که تقاضا داریم که آنان به عنوان جانباز پرونده‌شان بررسی شود. پیکر حدود۴۰ نفر از شهدا باز نگشته است و در آنجا دفن هستند. این شهدا نماد مظلومیت شهدای منا در طول تاریخ هستند. فرزند من هم جزو آن ۴۰ زائری است که در منا ماندگار شدند.

وی ادامه داد:  با چه سازکارهایی می‌توانیم از فراموشی شهدای منا پیشگیری کنیم و دستگاه‌های مسئول کدام‌اند؟ بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری دستگاه سیاسی خارجی و سازمان حج و زیارت دو دستگاه اصلی هستند. مقامات وقت کشور میزبان مهمان نوازی نکردند. تشکیل کمیته حقیقت یاب، مشخص شدن دستگاه‌های مسئول و کانونی رسیدگی به پرونده و اینکه مطالبه ما از کشور سعودی چیست؟ نکاتی هستند که باید به آن توجه کنیم.

 در بخشی از این مراسم گروه سرود زینبیون به اجرای چند قطعه در وصف شهدا پرداختند.
در پایان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، سید عباس حسینی رییس سازمان حج و زیارت ، سعید اوحدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و سردار انصاری از خانواده شهدای منا تجلیل شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403070201658
  • خبرنگار : 71451

برچسب‌ها