استاندار گیلان:

اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری در دستور کار قرار دارد

استاندار گیلان، راه اندازی کریدور شمال - جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد این کریدور هر چه سریع تر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.

اسدالله عباسی امروز، ۲ مهرماه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گیلان، اظهار کرد: برند محصولات با کیفیت گیلانی باید حفظ شود و دستگاه‌هایی مانند گمرک، راهداری، استاندارد و... که به فعالان اقتصادی خدمات می دهند با ایجاد پنجره واحد موانع را رفع و مسیر فعالیت را برای آن‌ها تسهیل کنند.

وی ادامه داد: باید مسیر را برای صادرات کالاها با کمترین هزینه، زمان و مسافت هموار کرد و با تکمیل مسیر ریلی و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب مبادلات تجاری، ترانزیتی و اقتصاد ملی را تقویت و وابستگی به سایر کشورها را کاهش داد.

استاندار گیلان خواستار افزایش ظرفیت ها در بخش زیرساخت ها شد و افزود: باید اینک پس از بهره‌برداری از راه‌آهن رشت - انزلی در مرحله دوم پل و ابنیه لازم ایجاد شود تا سرعت انتقال بار از ریل افزایش یافته و نیاز به حضور فیزیکی نباشد؛ این مهم در ورودی و خروجی آزادراه قزوین - رشت انجام شده است.

عباسی با تاکید بر لزوم بازاریابی برای محصولات صادراتی گیلان، اضافه کرد: در سفر به روسیه توانستیم تا حدودی مسیر را برای صادرکنندگان این کالاها تسهیل کرده و کالای ایرانی را به مردم آن کشور معرفی کنیم، اما دستاوردهای این سفر در داخل معکوس جلوه داده شد.

وی ادامه داد: برخی از تجار در معرفی این محصولات و کالاها در بازارهای خارجی عملکردی موفق‌تر داشته‌اند؛ از این رو باید راه را برای آن‌ها هموارتر کرد، نه آنکه برای ورود و خروج کالا از پایانه‌های گمرکی در آستارا برخی دستگاه ها تبعیض قائل شوند و در واقع اولویت باید با کالاهای فاسدشدنی نظیر میوه و تره بار باشد و کالاهای عادی در مرحله دوم قرار گیرد.

استاندار گیلان بیان کرد: حمل و نقل ترکیبی نباید به صادرکننده تحمیل شود و از کشتی های قدیمی بدون یخچال برای حمل این کالاهای فاسدشدنی استفاده نشود و کشتیرانی و منطقه آزاد انزلی هم طی فراخوانی از صادرکنندگان مواد فاسدشدنی مانند میوه و تره بار دعوت کند برای کاهش هزینه های حمل و نقل از کشتی های یخچال دار استفاده کنند.

وی از دستگاه های اجرایی از جمله گمرکات استان خواست با برنامه ریزی و تسهیل کار از چند صفی شدن کامیون ها در مبادی ورودی و خروجی مرزی جلوگیری کرده و ساماندهی این موضوع را برعهده گیرند.

عباسی اظهار کرد: دستور احداث تیرپارک برای پایانه گمرکی در آستارا صادر شده بود، اما این مسئله همچنان اجرایی نشده است.

وی درآمد ارزی و عوارض گمرکی استان را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این درآمد به مرکز ارسال شده است، درحالی که باید بخشی از این درآمد برای ایجاد زیرساخت های لازم گمرکی در استان هزینه شود.

استاندار گیلان تصریح کرد: نباید میزان واردات در گیلان به دلیل سهولت رویه‌های ورود و خروج کالا از مرزهای سایر استان ها بیشتر از صادرات باشد و باید با رفع تبعیض ها، کاهش زمان صدور مجوزها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمندسازی فرآیند نوبت دهی کامیون ها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و تسهیل رویه های گمرکی از مرزهای گیلان صادرات را تسهیل کرد.

عباسی بر ایجاد و تقویت تعامل و همکاری بین اتاق های بازرگانی و تعاون تاکید کرد و گفت: هم اینک شرکت های تعاونی مرزنشینان از مسیر و اهداف خود منحرف شده است، این تعاونی ها باید ساماندهی شده و در جلسه شورای تعاون استان مورد بررسی قرار گیرند.

وی راه اندازی کریدور شمال - جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد این کریدور هرچه سریع تر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070201637
  • خبرنگار :