سمپوزیوم مجسمه‌سازی شاهین‌شهر به ایستگاه پایانی رسید

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان گفت: اگر فرهنگ ایثار در زندگی شخصی و در جامعه نیز جاری و ساری شود بسیاری از مشارکت مرتفع خواهد شد. در این بین بهتر است با زبان هنر با مردم سخن گفت، برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی شاهین‌شهر نیز یکی از راه‌ها در این زمینه است.

محمد انصاری‌پور، در آئین اختتامیه نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر که امروز یکشنبه (۲ مهرماه) در سالن بهار ساختمان نگارستان شهرداری این شهر برگزار شد، با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی رسول اکرم(ص) حُسن خلق است و وقتی زندگی‌نامه و وصایای شهدا را نیز بررسی می‌کنیم به همان حسن خلق می‌رسیم، گفت: همان‌طور که شهید سلیمانی نیز فرموده‌اند «فرد باید شهادت‌گونه زندگی کند تا به مقام شهادت برسد.»

او با بیان اینکه شهادت یک مقام است، ادامه داد: امیرالمومنین(ع) وقتی که ضربت خوردند فرمودند که «فُزت وَ رَب الکَعبَه» که نشان‌ می‌دهد یک مقام خاص برای اولیای الهی وجود دارد. حضرت امام خمینی(ره) نیز در جمله‌ای نیز اشاره کرده‌اند که «اولیای الهی آرزو دارند که به مقام شهادت برسند.» آقا امام جعفر صادق(ع) نیز در زیارت اربعین فرموده‌اند که «خداوند به واسطۀ شهادت، شما را گرامی داشت.»

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان بیان کرد: اگر فرد بتواند در طول زندگی بر مبنای اخلاق و رفتار اسلامی زندگی کند و اسوه او آقا رسول‌الله و ائمه معصومین باشد زندگی او ختم به شهادت خواهد شد.

انصاری‌پور ضمن قدردانی از اقدام فرهنگی مدیریت شهری شاهین‌شهر درخصوص برگزاری سمپوزیوم ملی مجسمه سازی سرداران شهید این شهرستان، اضافه کرد: اینکه در کلام مقام معظم رهبری و گفتار حضرت امام خمینی(ره) به فرهنگ ایثار و شهادت توجه خاص و ویژه شده به این دلیل است که جامعه ما نیازمند این فرهنگ است و فرهنگ ایثار باید در زندگی شخصی ما نیز جاری و ساری شود. اگر روحیه ایثار در جامعه ساری و جاری شود بسیاری از مشارکت مرتفع خواهد شد. در این بین بهتر است با زبان هنر با مردم سخن گفت که برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی شاهین‌شهر یکی از راه‌های قابل تقدیر در این زمینه است.

ما بخشی از وجودمان را در شاهین شهر باقی گذاشتیم

احمد سلیمانی، دبیر فنی نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی شاهین‌شهر نیز بیان کرد: سمپوزیوم تمام شد، اما ما بخشی از وجودمان را در شاهین‌شهر باقی گذاشتیم و اکنون در زمان رفتن از این شهر غمگین هستیم. توفیقی بود که خداوند به دوستان هنرمندم اعطا کرد.

او سپس به ارائه توضیحی درباره روند ساخت سیزده سردیس پرداخت و ادامه داد: هسته اولیه سیزده سردیس با یونولیت شکل گرفت، سپس روکش خمیر روی یونولیت انجام شد و بعد از آن، هنرمندان با بهره‌گیری از هنرشان و بر اساس برداشت خود از تصویر سیزده شهید مورد نظر، به خلق سردیس شهدا پرداختند و آن چیزی را خلق کردند که شایسته شهیدان بود.

سلیمانی اضافه کرد: بعد از پایان، هنرمندان قالب‌گیر از سردیس‌های خمیری بااستفاده از فایبرگلاس قالب‌گیری می‌کنند و سپس مرحله تولید قطعه شروع می‌شود که می‌تواند از متریال‌های مختلفی باشد. بنا به پیشنهاد شهردار شاهین‌شهر قطعه فایبرگلاس از سردیس‌ها آماده و در محل پارک انقلاب و در کنار یادمان شهدای گمنام شاهین‌شهر نصب خواهدشد، که موضوع موردتأکید این است که پایه‌ها باید به صورت سنگ یک تکه باشند تا ماندگار شوند.

دبیر فنی نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر سپس بیانیه پایانی سمپوزیوم را چنین قرائت کرد: «سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر ویژه ساخت سردیس سرداران شهید شهر به همت شهرداری و شورای اسلامی این شهر و همراهی جمعی از هنرمندان شاخص این حوزه از سراسر میهن عزیز ایران برگزار شد. این رویداد هنری و اجتماعی با برنامه‌ریزی حدود یک‌ساله و برگزاری میدانی در مدت ۱۰ روز در محل پارک انقلاب و جوار یادمان شهدای گمنام برگزار شد. هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و پشتیبانی این حرکت انقلابی و فرهنگی، بر خود لازم می‌دانند از شهروندان عزیز و فرهنگ دوست شاهین‌شهر تقدیر و تشکر نمایند. در پایان، پیشنهاد گروه هنری این رویداد، تبدیل حرکت فرهنگی هنری به یک جریان مستمر سالانه یا دوسالانه برای مفاخر و شهیدان شهرستان است.

شاهین شهر باید طلایه‌دار شکوه تمدن ایران باشد

همچنین سعید ابریشمی راد، شهردار شاهین‌شهر اظهار کرد: این رویداد ملی هنری را در یک مقیاس جغرافیایی و در یک ظرف مکانی به نام شهر انجام دادیم. همه این اتفاق‌ها برای ایجاد یک شخصیت معتبر و هویت متعالی برای شاهین‌شهر است. این شهر به‌عنوان یک شهر جدید در سال ۱۳۵۲ کلید خورد و قرار است طلایه‌دار تمدن ایران باشد و از همه قومیت‌ها و ملیت‌ها و نژادهایی این سرزمین پهناور را در خود جای دهد و به نام ایران کوچک معرف شود که با خوش‌سلیقگی به نام شهر دانش و خلاقیت نیز نام‌گذاری شده است.

او با بیان اینکه شاهین‌شهر باید طلایه‌دار شکوه تمدن ایران باشد و اگر بخواهد این شعار را محقق کند باید بتواند از همه ظرفیت‌های خود به‌خوبی استفاده کند، افزود: بالاترین ظرفیتی که می‌تواند به تعالی یک شهر و توسعۀ پایدارِ آن کمک کند ظرفیت‌های اجتماعی شهر است که آن‌ها الزاماً افراد حاضر و ساکن و حیّ در آن مقیاس جغرافیایی نیستند، بلکه همه عزیزانی که توانستند اثرگذار باشند به‌عنوان ظرفیت‌های اجتماعی شناخته می‌شوند.

شهردار شاهین‌شهر گفت: شکی نیست که شهدا به‌عنوان بالاترین ظرفیت‌های اجتماعی هر سرزمینی شناخته می‌شوند. آنچه که درخصوص سمپوزیوم اتفاق افتاد و آغاز آن در این مدیریت شهری بود انشاالله در ادوار آینده ادامه پیدا می‌کند و من برای آن پایانی متصور نیستم، صرفاً ادای دین است به کسانی که نسبت به آن‌ها مدیون هستیم.

ابریشمی راد اضافه کرد: در هر کوچه از این شهر، پلاک پستی منزل هر شهید با نام او مزین شده و درواقع نشان‌ می‌دهد که آن خانه، مأمن و میعادگاه و محل پرورش یک شهید است. در خیابان‌های شهر نیز تصاویر شهدا به شکل زیبایی هویداست و ایجاد فرهنگسرای پایداری و برگزاری سلسله نشست‌های سه‌شنبه‌های مقاومت نیز به منظور پاسداشت فرهنگ مقاومت ایجاد شده است.

او توضیح داد: سمپوزیوم مجسمه‌سازی سرداران شهید شاهین‌شهر، ‌گام نهایی در حوزۀ ایثار و شهادت در این دوره از مدیریت است که انشاالله مرحله دوم سمپوزیوم به صورت مجسمه‌سازی انتزاعی با سنگ و با محور مقاومت در اردیبهشت و خردادماه سال آینده و همزمان با روز ایثار و حماسه شاهین‌شهر برگزار خواهد شد.

شهردار شاهین‌شهر با تأکید بر اینکه مناسبات اجتماعی اساس توسعه است، اظهار کرد: این شهر درحال یافتن هویت و شخصیت است و اتفاقاتی که این شهر رخ می‌دهد درحال ارسال این پیام به سایر شهرها است که شاهین‌شهر چیست و کجاست؟ شاهین‌شهر نیاز داشت تا خود را با سلسله اتفاقاتی معرفی کرده و شخصیت جدیدی را به‌عنوان شهری نوپا ازخود برجای بگذارد. 

او با تأکید بر اینکه برای معرفی شاهین‌شهر لازم است تا روح هنر را در بستر جامعه جاری و ساری کنیم، ادامه داد: شاهین‌شهر در سال ۱۴۰۳ شاهد چندین رویداد ملی هنری خواهد بود که مقدمۀ آن، سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر بود و در ادامه نیز جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس، جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق، جشنوارۀ ملی شعر کودک، جشنوارۀ ملی حروف‌نگاره در این شهر برگزار می‌شود.

ابریشمی راد توضیح داد: برگزاری جشنواره ملی شهید زینب کمایی برای معرفی دختر شایسته در تراز ایران اسلامی نیز یکی دیگر از رویدادهایی است که در این شهر برگزار خواهد شد. ضمن اینکه به‌عنوان شهر دانش و خلاقیت، برگزارکنندۀ یک رویداد علمی برای معرفی برترین دانشمندان سال در سه حوزه هوش مصنوعی، سلول بنیادی و هوافضا با اعطای جایزه شاهین طلایی خواهیم بود.

شهردار شاهین شهر تأکید کرد: وظیفه ما است که برای توسعه شهر، ایده و برنامه داشته و برای تعالی شهر هزینه کنیم.

دفاع مقدس شاهین شهر ۹۰ درصد اقشار را به یکدیگر پیوند می‌دهد

حجت‌الاسلام قاسم باقریان، امام جمعه شاهین‌شهر نیز با بیان اینکه ازنظر فنی، علم و هنر به شدت درهم تنیده‌اند به‌صورتی که تفکیک آنها سخت است، اظهار کرد: علم از مقولۀ درک کردن و فهمیدن و دریافت کردن است، در حالی که هنر از مقوله پرداخت کردن، یاد دادن، گفتن، پیام دادن و رساندن است. این دو گاهی درهم تنیده هستند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد که عموم ما در تربیت و آموزش و پرورش، به علم بیشتر اهمیت می‌دهیم و برای آن بیشتر هزینه می‌کنیم؛ درحالی که یکی از ابعاد بزرگ موفقیت هر فرد و ‌هر جامعه‌ای پرداخت و رساندن پیام‌های خودش است که باید به آن توجه کند.

باقریان توضیح داد: یک انسان، هم گیرنده و هم فرستنده است؛ با گوش خود می‌شنود و با چشم خود آن را در می‌یابد، اما آیا این توانایی در او وجود دارد که همان صوت را تولید کند تا دیگران بشنوند؟ اینجاست که مقوله هنر مورد تأکید است و اتفاقاً زیرساخت و مبنای اصلی رسانه نیز چنین است. اگر رسانه های کشور ما از صفر ضعیف هستند به این دلیل است که عمدتاً روی علم و محفوظات سرمایه‌گذاری می‌شود ولی از اینکه فرزندمان بتواند خوب بگوید و بنویسد و اثر بگذارد غافل هستیم. اینجاست که به اصل و اساس هنر و هنرمندان ظلم می‌شود.

او گفت: اگر ما امروز گرفتار تهاجم فرهنگی و هر آسیب اجتماعی دیگری هستیم به این دلیل است که ما هنرِ بیان دریافت‌ها و درک‌های خود به مخاطب را نداریم‌، درحالی که تصویر و صوت در این شرایط اهمیت بسیاری دارد.

امام جمعه شاهین‌شهر با بیان اینکه خلق سردیس شهدا هزاران پیام را در خود دارد و آن‌ها را منتقل می‌کند، افزود: هریک از این سردیس‌ها نشان‌دهندۀ یک قهرمان ایرانی است که عظمت ایران را نشان می‌دهد، او مدافع یک کشور و یک ملت است و مگر می‌توان بُعد شجاعت و شهامت و عظمت و افتخار را از او جدا کرد. یک سردیس به‌عنوان یک محصول هنری، هزاران پیام را منتقل می‌کند و به صورت عمومی، ماندگار و اثرگذار است.

مدیریت شهری از ترویج روحیه ایثار و فداکاری و شهادت غفلت نکرده است

همچنین بهرام عمویی، نایب رئیس شورای اسلامی شاهین شهر گفت: انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس، شیعیان جهان را در مقابل استکبار جهانی مقاوم و پایدار ساخته است؛ لذا ما باید قدردان خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران باشیم.

او افزود: در این سمپوزیوم، سردیس سیزده سردار شهید شهرستان آماده شده و گردهمایی شما بزرگواران، پیشکسوتان، مدیران و مسئولان و هنرمندان در این جلسه نیز از هنر شهیدان است. میدوارم بتوانیم حال و هوای ایثار و شهادت، شجاعت و جوانمردی و برادری را در شاهین شهر پررنگ‌تر از گذشته کرده و بتوانیم خصوصیات شهدا را دنبال کنیم. 

نایب رئیس شورای اسلامی شاهین‌شهر با اشاره به اینکه خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر بااستفاده از تصاویر شهدا زینت داده شده و فرهنگسرای پایداری نیز با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل شده است، تصریح کرد: همان‌طورکه شهر به فضای تفریحی ورزشی، فرهنگی و آموزشی نیاز دارد قطعاً ایجاد فضای معنوی نیز از نیازهای ضروری است.

عمویی با بیان اینکه این دوره از مدیریت شهری شاهین‌شهر از موضوع ترویج روحیه ایثار و فداکاری و شهادت نیز غفلت نشده است، گفت: امیدوارم زمینه‌ای فراهم شود تا ایثار و فداکاری و شهادت‌طلبی را در زندگی روزمره و در آموزش‌های مدارس شهر ترویج و تبلیغ و توسعه دهیم.

به گزارش ایسنا، در ادامۀ آئین اختتامیه سمپوزیوم ملی مجسمع‌سازی شاهین‌شهر ضمن تقدیر از خانوادۀ شهید عزت‌الله شمگانی و شهید حسین بیدارم که در اختتامیه حضور داشتند، از سیزده هنرمندِ خالق سیزده شهید شهرستان به نام‌های «استاد عباس مجیدی، استاد رضا قره‌باغی، استاد محمد بیک‌زاده، استاد علی حاجی مرادی، استاد علی اعتبار ارمکی، استاد حسین علی عسگری، استاد حسین دوپیکر، استاد صبر علی لوایی، استاد مرتضی دستجردی، استاد یاسر حسینی، استاد امین مهرآفرین، استاد عطا صحرایی، و استاد هادی عارفی منش» تقدیر شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070201602
  • خبرنگار : 50290