در گفت و گو با ایسنا مطرح شد

توسعه بخش تعاون مستلزم کاهش تصدی‌گری دولتی

یک کارشناس حوزه تعاون معتقد است: اگر بازنگری سیاستهای اصل ۴۴ صورت گیرد و به همان نسبت تصدی‌گری‌های دولت در اقتصاد کم شود،‌ بخش تعاون می‌تواند در مسیر رشد و توسعه و رسیدن به سهم واقعی قرار گیرد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اظهار کرد: برای آنکه سهم بخش تعاون در اقتصاد توسعه پیدا کند، باید به سمت اجرایی شدن سیاستهای اصل ۴۴ برای واگذاری‌ها برویم. برای این منظور در دولت راهکارهای متعددی پیش‌بینی شده که بتوان بخش‌های اقتصادی را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کرد.

وی گفت: یکی از راهکارها اجرای سیاست‌های ابلاغی است زیرا مسیر گستردگی بخش تعاون و ارتقای جایگاه آن از سیاستهای کلی اصل ۴۴ می‌گذرد.

به گفته این کارشناس حوزه تعاون، در سال ۱۳۸۴ با ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ به سازمان خصوصی‌سازی، نهادهای مسئول و نهادهای اقتصادی حاکمیتی، روند تدریجی واگذاری‌ها به مردم و بخش تعاون باید به جریان می‌افتاد ولی در این زمینه توفیق چندانی حاصل نشد و شرکتهای دولتی به جای آنکه به بخش تعاون و مردم واگذار شوند، بعضا به افرادی که از رانت و رابطه برخوردار بودند واگذار شدند.

حاج اسماعیلی افزود: متاسفانه در جریان خصوصی‌سازی شرکتهای گران قیمت با قیمت‌ها پایین و تحمیل یکسری وام‌ها واگذار شد که بعدها بخشی از این کارخانه‌ها را سازمان خصوصی‌سازی پس گرفت و در خصوص برخی دیگر قوه قضاییه ورود کرد.

وی بازنگری در سیاستهای اصل ۴۴ را مورد اشاره قرار داد و گفت: در صورتی که سیاستهای اصل ۴۴ مجدد بازنگری شود و به همین نسبت تصدی‌گری دولت در اقتصاد کم شود، بخش تعاون می‌تواند در مسیر رشد و بالندگی قرار گیرد.

این کارشناس تعاون ابراز امیدواری کرد: در دولت چهاردهم بازنگری سیاستهای اصل ۴۴ انجام شود تا سهم بخش تعاون از ۵ درصد به بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد و همزمان با کاهش تصدی‌های دولتی، تعاونی‌ها به جایگاه واقعی خود در اقتصاد دست پیدا کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403070201582
  • خبرنگار : 71282