سمینار گفت‌وگوی بین ادیان با موضوع «وحدت در تنوع: ادیان علیه بی‌عدالتی» برگزار شد

سمینار گفت‌وگوی بین ادیان با موضوع «وحدت در تنوع: ادیان علیه بی‌عدالتی» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه و دپارتمان فلسفه، دین و اخلاق دانشگاه زیمبابوه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، شرکت‌کنندگان این مراسم، از نهادهای مختلفی چون رهبران ادیان، دانشگاه زیمبابوه، دانشگاه یسوعی آروپه، شورای کلیساهای زیمبابوه، انجمن انجیل‌گرای زیمبابوه، بنیاد اهل بیت(ع) زیمبابوه، صندوق زکات زیمبابوه، بنیاد استقامت زیمبابوه، شورای اسلامی اهل بیت(ع) زیمبابوه، انجمن انسانی زیمبابوه، جنبش راستافاری، انجمن شفادهندگان سنتی زیمبابوه و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف بودند.

در مراسم افتتاحیه این سمینار، کشیش ویلفرد دیمینگو، دبیرکل شورای کلیساهای زیمبابوه، اظهار داشت: تمام ادیان در سراسر جهان باید از بی‌عدالتی‌هایی که در نقاط مختلف جهان، به‌ویژه در فلسطین، رخ می‌دهد، ابراز بیزاری کنند.

وی گفت: نقش ادیان مختلف ترویج صلح، وحدت و گفت‌وگو در جوامعی است که در آن فعالیت می‌کنند. ادیان باید مدافعان صلح و عدم خشونت باشند.

کشیش دیمینگو همچنین از فعالیت‌های افراط‌گرایان دینی، که به نام دین خشونت را ترویج می‌دهند، بیزاری جست و تأکید کرد که گفت‌وگوهای بین ادیان وسیله‌ای برای همبستگی اجتماعی، عدالت و صلح است.

فاینوس مانگنا، رئیس دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه زیمبابوه، از رهبران ادیان خواست که از مردم مظلوم فلسطین که روزانه مورد بمباران اسرائیل قرار می‌گیرند، دفاع کنند.

وی همچنین، مطرح کرد: ادیان باید مردم را به تحمل یکدیگر و ترویج همبستگی اجتماعی که برای ایجاد صلح و عدالت ضروری است، تشویق کنند.

حمید بختیار، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه نیز در این مراسم، گفت: رهبران دینی نقش مرکزی در شکل‌گیری به مسیر اخلاقی و معنوی جوامع دارند. رهبران دینی وظیفه دارند علیه ظلم و بی‌عدالتی که مردم فلسطین توسط اسرائیل با آن مواجه هستند، اعتراض کنند.

وی افزود: رهبران دینی باید مدافع حقوق همه جامعه انسانی، صرف‌نظر از علائق، باروها و مذهب باشند.

رهبران ادیان صدای مردم فلسطین را به گوش جهانیان برسانند

رایزن فرهنگی کشورمان متن پیام حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی ادیان جمهوری اسلامی ایران به این سمینار را برای حضار قرائت کرد.

در ادامه، حسین لطیفی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در این سمینار، گفت: جستجوی چیرگی و تسلط، به‌ویژه وقتی به اشتباه با هویت پیوند داده شود، می‌تواند به جنگ و درگیری‌های پایدار یا روابط ارباب-‌برده منجر شود.

وی افزود: این مسأله به تسلط تاریخی یک جامعه بر جامعه‌ای دیگر یا یک کشور بر کشور دیگر مربوط است.

پیتر سیباندا، دبیر آموزش در انجمن شفادهندگان سنتی زیمبابوه، خواستار حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه اسرائیل و فلسطین و سایر نقاط داغ جهان شد.

وی گفت: آنچه در فلسطین در حال رخ دادن است، یک نسل‌کشی از پیش تعیین‌شده توسط اسرائیل است.

اوپاراکو چیمگوزیریم از دانشگاه یسوعی آروپه اظهار داشت که در راستای ترویج صلح پایدار میان فلسطین و اسرائیل، پاپ رهبر کلیسای کاتولیک چهار سفر همزمان به فلسطین و اسرائیل در سال‌های ۱۹۶۴، ۲۰۰۰، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ انجام داده است.

وی گفت: کلیسای رومن کاتولیک، همواره خواهان حل‌وفصل مسالمت‌آمیز و غیرخشونت‌آمیز مناقشه فلسطین و اسرائیل بوده است. پیام پاپ درباره تحمل، همدلی و تفاهم با مردم تمام ادیان هم‌خوانی دارد و تلاش‌های او برای ترویج گفت‌وگو و احترام متقابل به‌طور گسترده‌ای تحسین شده است.

تائویا چیناما، معاون رئیس انجمن انسانی زیمبابوه، مطرح کرد: تأخیر دیوان بین‌المللی دادگستری در صدور حکم نهایی در مورد پرونده ارائه‌شده توسط آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی فلسطین که توسط اسرائیل انجام می‌شود، نشانه‌ای از معیارهای دوگانه این دادگاه است.  کشورهای غربی که جنبش‌های آزادی‌خواهی مانند حماس را به‌عنوان گروه‌های تروریستی معرفی می‌کنند، خود بیشتر تروریست هستند. زیرا از ترور و سرکوب توسط کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان آن‌ها حمایت می‌کنند.

شیخ عبدالله مکوینجا، رئیس شورای اسلامی اهل بیت(ع) زیمبابوه گفت: اگر ملت‌های جهان بتوانند مفهوم آفریقایی اوبونتو را بپذیرند، بیشتر درگیری‌های کنونی جهان رخ نمی‌داد. اوبونتو یک کلمه باستانی آفریقایی است که ریشه در فلسفه انسانی آفریقا دارد و به‌طور تقریبی به «انسانیت نسبت به دیگران» یا «من هستم زیرا ما هستیم» ترجمه می‌شود.

تابونا شوکو، استاد دانشگاه زیمبابوه گفت که دین سنتی آفریقایی، که دین بومی زیمبابوه است، از طریق رعایت اصول و هنجارهای جامعه که توسط رهبری سنتی اجرا می‌شود، عدالت اجتماعی را ترویج می‌کند.  وی عنوان کرد: ادیان بومی منابع ارزشمندی برای ایجاد صلح و مدیریت منازعات هستند.

فرانسیس زنگیرای از دانشگاه یسوعی آروپه بر نقش دین به‌عنوان سازنده صلح تأکید کرد و گفت: دین و رهبران دینی در عین حال که می‌توانند سازنده صلح باشند، اگر به‌درستی مدیریت نشوند، می‌توانند به منبعی از درگیری‌ها، جنگ‌ها، نفرت‌ها، جنایات و نابودی جهان تبدیل شوند.

جاستیس دزویرو از جنبش راستافاری خواستار این شد که همه ادیان جهان در یک انجمن بین‌الادیان گردهم آیند و برای ایجاد صلح پایدار در فلسطین فکر کنند.  وی خاطرنشان کرد: جنبش راستافاری به‌طور کامل از آزادی و رهایی کامل مردم فلسطین حمایت می‌کند.

شیخ خالد مواله گفت: هر کشوری که به‌دنبال تحول اجتماعی مثبت است، باید همزیستی در تنوع را بپذیرد و برای تقویت آن تلاش کند. گفت‌وگوی بین ادیان، برنامه‌های تبادل فرهنگی، آموزش و رهبری در ترویج هماهنگی و درک متقابل میان گروه‌های مختلف نقشی اساسی ایفا کرده‌اند.

در پایان این سمینار، شرکت‌کنندگان بیانیه‌ای صادر کردند و در آن به اصولی مانند احترام به تفاوت‌ها، محکومیت تخریب اماکن مقدس دینی، حمایت از پروژه‌های صلح‌طلبانه و همکاری میان جوامع دینی تأکید کردند.

همچنین آن‌ها در این بیانیه، به شدت نسل‌کشی انجام‌شده توسط رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان بی‌گناه در غزه و کرانه باختری که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تشدید شده است را محکوم کردند و از جامعه جهانی خواستند که برای برقراری صلح و عدالت در فلسطین تلاش کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403070201566
  • خبرنگار : 71461