رییس جدید دانشگاه آزاد خوزستان عنوان کرد

تلاش ‌برای‌ برقراری ارتباط سازنده با صنایع

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه، گفت: امیدواریم بتوانیم با صنایع مختلف ارتباط خوب و سازنده برقرار کنیم و با همدلی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای پیشبرد اهداف گامی رو به جلو داشته باشیم.

شهرام لک امروز ۲ مهرماه در آیین معارفه خود، با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با صنایع مختلف ارتباط خوب و سازنده برقرار کنیم و با همدلی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای پیشبرد اهداف گامی رو به جلو داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: علاوه بر پیگیری برنامه‌ها و اهداف قبلی مورد تاکید سازمان مرکزی آزاد اسلامی، امیدواریم با استفاده از مدیران دلسوز و انقلابی، تغییری در جهت مثبت ایجاد کنیم.

رشد درآمد غیرشهریه‌ای از ۴۰ به حدود ۹۰ میلیارد تومان

همچنین علی افروس رییس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: در آبان ۱۴۰۰ دانشگاه با مازاد نیروی ۹۳۰ نفری روبرو بود که این میزان نیرو معادل نیروی کنونی چهار استان بود.

وی ادامه داد: همچنین دانشگاه در سال ۱۴۰۰، در تراز منفی ۲۰۵ میلیارد تومانی و و زیان ۲۵ درصدی قرار گرفته بود اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون، حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی، ۱۸۵ درصد رشد داشت. با این رشد، امسال زیان‌دهی دانشگاه ۱۱ درصد بود یعنی زیان‌دهی کاهش یافت.

رییس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: تعداد دانشجویان استان در مهر ۱۴۰۰، ۶۱ هزار نفر بود که امسال به بیش از ۷۳ هزار دانشجو خواهد رسید. همچنین مازاد نیروی ۹۳۰ نفری اکنون به ۲۸۴ نفر تقلیل یافته است.

افروس افزود: بخش عمده درآمد دانشگاه از طریق شهریه است. درآمد غیرشهریه‌ای استان نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان بود که امسال به حدود ۹۰ میلیارد تومان رسیده است.

افزایش مراکز رشد دانشگاه به ۱۵ مرکز در سال جاری

وی یادآور شد: در حوزه پژوهش و فناوری امسال، در بخش بسته فناوری، نوآوری و کارآفرینی مقام اول را به دست آوردیم. در سه ماه گذشته، سه دانشگاه آزاد اهواز، آزاد دزفول و علوم پزشکی اهواز به عنوان اثرگذارترین دانشگاه‌ها در بخش اجتماعی شناخته شدند که نشان از سیر معقول دانشگاه است.

افروس عنوان کرد: مراکز رشد از ۶ مرکز در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ مرکز در سال ۱۴۰۳ رسید. همچنین  اولین پردیس انرژی کشور در واحد علوم تحقیقات اهواز افتتاح شد و اکنون نزدیک به ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در آن مستقر هستند. همچنین در این بازه زمانی، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۴۰ شرکت به ۱۱۲ شرکت رسیده است. درآمد پژوهشی در این سه سال، از ۴ میلیارد تومان به ۲۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تاسیس ۱۲ رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی گفت: امسال برای اولین بار رشته پزشکی با ظرفیت ۳۰ دانشجو ایجاد شد. همچنین از سال ۱۴۰۴، رشته داروسازی راه‌اندازی خواهد شد.

علم و دانش باید بتواند مشکلی از جامعه حل کند

حجت الاسلام و المسلمین فرج الله براتی نیز در این مراسم اظهار کرد: علم و دانش باید بتواند مشکلی از جامعه حل کند. علمی ارزش دارد که بتواند مساله و نیازی را مرتفع کند که باید در دانشگاه‌ها به دنبال آن بود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: دانشگاه علاوه بر اینکه علمی و تحقیقی است باید تربیتی باشد چراکه دانشگاه کارخانه انسان‌سازی است. پس تربیت و آموختن مهارت تربیتی در کنار علم اهمیت پیدا می‌کند.

تنها با استقلال علمی می‌توان در برابر استعمار آمریکا و اسراییل ایستاد

معین دانشگاه‌های آزاد اسلامی خوزستان و ایلام گفت: اگر معلمی شغل انبیا است پس باید بتواند هدایتگری نیز انجام دهد. جامعه کنونی در تهدید آسیب‌های اجتماعی است پس باید به درستی هدایت‌گری کرد. جریان مقاومت نیز تنها با استقلال علمی می‌تواند در برابر استعمار آمریکا و اسراییل بایستد.

براتی ادامه داد: دانشگاه آزاد از نظر مالی مستقل است و بودجه دولتی ندارد. عمده درآمد دانشگاه از طریق شهریه است و درآمد غیرشهریه‌ای نیز شامل خلق ثروت از طریق علم است. شهریه دانشگاه آزاد اسلامی با دبستان غیردولتی، قابل مقایسه نیست، اما به طور مرتب گفته می‌شود که شهریه زیاد دریافت نشود تا همه به آموزش دسترسی داشته باشند.

همکاری ضعیف صنایع با دانشگاه

وی با انتقاد از همکاری ضعیف صنایع عنوان کرد: صنایع استان خوزستان، با دانشگاه آزاد خوزستان خیلی همکاری نکردند. این درحالی است که دانشگاه توان و ظرفیت کافی را دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403070201496
  • خبرنگار : 50300