رئیس علوم پزشکی استان سمنان اعلام کرد

فرسودگی آمبولانس‌ها معضلی در سمنان / میانگین ۷ دقیقه‌ای حضور اورژانس در حوادث شهری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از فرسودگی و میانگین بالای عمر آمبولانس‌ها به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات حوزه درمان و بخصوص فوریت‌های پزشکی در استان نام برد.

کامران قدس امروز (دوم مهر ماه) در نشستی با اصحاب رسانه، اظهار کرد: استاندارد میانگین عمر آمبولانس‌ها در دنیا پنج سال است، اما در حال حاضر میانگین عمر ناوگان آمبولانسی استان سمنان ۱۵ سال است.

وی از فرسودگی آمبولانس‌ها به‌عنوان یک مشکل کشوری یاد و بیان کرد: قرار بود تعدادی آمبولانس خریده و در استان‌ها توزیع شوند؛ اما با وجود اینکه یک سال از این وعده می‌گذرد، هیچ آمبولانسی تحویل دانشگاه علوم پزشکی استان نشده است.

او با بیان اینکه هر سال هزینه هنگفتی صرف تعمیر آمبولانس‌ها می‌شود، ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون ۳۰۵ میلیارد تومان هزینه تعمیر آمبولانس‌های شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان شده است. اعتبارات این بخش تعمیرات نیز در قالب بودجه‌های سالانه به دانشگاه داده نمی‌شود و مجبوریم آن را از محل دیگری تامین کنیم.

قدس به گستردگی مجموعه‌های تحت پوشش دانشگاه اشاره کرد و گفت: هر کدام از معاونت‌های دانشگاه، خود به اندازه یک اداره کل فعالیت دارند.

وی از وجود ۴۲۰۰ نیروی انسانی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان خبر داد و افزود: با تلاشی که انجام شده، تمام مطالبات نیروها شامل اضافه کار، کارانه، حق مسکن، حق لباس، سختی کار و ... تا پایان ۱۴۰۲ تسویه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به خدمات متعدد این دانشگاه در استان، گفت: دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سه سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های زیرساختی، پروژه‌های عمرانی و تجهیزات و ... هزینه کرده است.

قدس با بیان اینکه مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان نه یک معاونت که یک اداره ذیل این دانشگاه است، اظهار کرد: حوزه ماموریتی این اداره به اندازه یک اداره کل است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۹۰ نیرو در مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه فعالیت دارند، ادامه داد: این مجموعه در سه سال اخیر بیش از ۱۲۰ هزار ماموریت در شهرستان‌های تحت پوشش استان داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان از وجود ۳۵ پایگاه شهری، جاده‌ای و هوایی در ذیل این مرکز خبر داد و بیان کرد: در هر کدام از پایگاه‌ها به‌طور میانگین حداقل شش نفر فعالیت دارند.

قدس با تمجید از تلاش‌های اورژانس سمنان گفت: میانگین شاخص رسیدن بر صحنه حوادث در اورژانس سمنان در حال حاضر هفت دقیقه است که یک دقیقه از میانگین کشوری شاخص که هشت دقیقه است، کمتر است. میانگین رسیدن سر صحنه حوادث جاده‌ای در سمنان ۱۱ تا ۱۲ دقیقه است و این در حالی است که این شاخص در کشور ۱۴ دقیقه است.

او ادامه داد: براساس ارزیابی‌های انجام‌شده میزان رضایتمندی مردم از اورژانس ۱۱۵ در سمنان بیش از ۹۲ درصد است.

وی از افزایش پایگاه‌های شهری و جاده‌ای در استان خبر داد و افزود: بعد از ۱۷ سال برای اولین بار چند پایگاه جدید به پایگاه‌های شهری و جاده‌ای دانشگاه علوم پزشکی استان افزوده شد. دو پایگاه شهری، یک پایگاه امداد جاده‌ای و یک پایگاه زنان در این مدت به ظرفیت‌های اورژانس استان افزوده شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403070201465
  • خبرنگار : 50233