پایان ‌بارش‌های‌ استان همدان با ۴۰۷ میلیمتر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: پرونده بارش‌های سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ با ۴۰۷ میلیمتر بارندگی بسته شد.

دکتر رضا اخلاص مند دوشنبه دوم مهرماه در جمع خبرنگاران،  افزود: میانگین بارش‌های سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ استان همدان ۴۰۷.۳ میلیمتر بود که این میزان در بلند مدت ۳۴۳ میلیمتر ثبت شده و ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش‌های سال آبی (۱۴۰۳-۱۴۰۲) استان همدان نسبت به سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) نیز ۴۱ درصد افزایش یافته است، بیان کرد: در سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) به طور میانگین ۲۸۹.۴ میلیمتر بارش در استان همدان ثبت شده است.

اخلاص مند تصریح کرد: میزان بارش‌ها در فصول زمستان و بهار سال (۱۴۰۳-۱۴۰۲)  نسبت به میانگین دوره بلندمدت به ترتیب ۴۱ و ۴۶ درصد، افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: همچنین در فصل بهار سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ مجموع بارندگی ۱۶۶ میلیمتر بوده که افزایش ۵۷ میلیمتری را نسبت به مجموع بارندگی دوره بلند مدت فصل بهار ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: در فصل زمستان سال آبی گذشته نیز بارندگی نسبت به دوره بلند مدت ۵۰ میلیمتر معادل۴۱ درصد بارندگی را نشان می‌دهد.

اخلاص مند ادامه داد: مجموع آب ورودی سد اکباتان که منبع اصلی تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان است در سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۳ )  ۳۹ میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: میانگین ورودی آب به مخزن دریاچه سد اکباتان در بلند مدت معادل ۴۷.۶ میلیون متر مکعب بوده که این میزان ورودی آب در سال آبی گذشته (۱۴۰۲-۱۴۰۱) نیز به ۱۹.۴ میلیون متر مکعب رسیده بود.

اخلاص مند میزان ورودی آب به مخزن دریاچه سد کلان ملایر را ۲۸.۶ میلیون متر مکعب دانست و افزود: ورودی آب به دریاچه سد کلان ملایر امسال نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد افزایش داشته است‌.

وی افزود: ورودی آب به مخزن سد سرابی۸.۷۵  میلیون متر مکعب بوده که میزان ورودی آب به مخزن سد سرابی امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزیش داشته است.   

اخلاص مند همچنین از افزایش بارندگی در حوضه آبریز همدان - بهار ایستگاه سد اکباتان معادل ۵۳ درصد به نسبت سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) و ۹ درصد نسبت به دوره بلندمدت یاد کرد و افزود: با توجه به افزایش ورودی آب نسبت به سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) به مخزن سد اکباتان و با مدیریت منابع و مصارف سد اکباتان در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن ذخیره شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070201416
  • خبرنگار : 50037