عضو هیات رییسه مجلس:

با شیوه کنونی استرس کنکور را ۳ سال جلو انداخته‌ایم

عضو هیات رییسه مجلس با انتقاد از شیوه کنونی برگزاری کنکور سراسری، گفت: با این شیوه استرس کنکور برای دانش آموزان و خانوده‌هایشان را سه سال جلو انداخته‌ایم.

محمد رشیدی، امروز(دوم مهر) در نشست مدیران مدارس متوسطه کرمانشاه با معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با انتقاد از سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور، اظهار کرد: این سیاستگذاری سبب شده از پایه دهم تحصیلی به دانش آموزان استرس وارد شود.

وی ادامه داد: اگر قبلا از پایه دوازدهم برای کنکور به دانش‌آموزان استرس وارد می کردیم، با این شیوه جدید پذیرش دانشگاه‌ها و دخیل کردن معدل در قبولی در کنکور، استرس و فشار وارده به دانش آموزان و خانواده‌ها را سه سال جلو انداخته‌ایم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با کدام عدالت آموزشی معدل امتحانات نهایی را در پذیرش دانشگاه‌ها لحاظ کرده‌ایم، گفت: آیا دانش‌آموزی که در فلان مدرسه غیردولتی مناطق مرفه نشین تحصیل کرده را می‌توانیم با دانش‌آموزی که در دورترین و محروم‌ترین نقطه تحصیل کرده، بسنجیم؟

رشیدی با تاکید بر اینکه مدرسه باید کانون آرامش باشد، گفت: امروز بچه های ما در مدرسه حالشان خوب نیست و استرس دارند و باید به دنبال راهی باشیم تا استرس را از روی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برداریم.

وی ادامه داد: روش‌های تدریس و حتی سبک نشستن دانش‌آموزان در کلاس درس مطابق استانداردها نیست و نیاز داریم در حوزه تعلیم و تربیت به الگوهای موفق دنیا نگاه کنیم.

عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: تعلیم و تربیت خشک بر مبنای حافظه محوری سبب شده دانش‌آموزان امروز در روابط اجتماعی خیلی ضعیف باشند و خیلی هاشان بلد نیستند امور روزمره خود را انجام دهند.

رشیدی با بیان اینکه آموزش و پرورش بر مدار پرورش درست دانش آموزان نیست، ادامه داد: اگر دانش‌آموزان در مدرسه روابط اجتماعی را یاد نگیرند، نتیجه آن برخی پزشکانی می شود که امروز در مواجهه با بیماران حتی سربلند نمی‌کنند که بیمار خود را ببینند و برای نوشتن نسخه بیماران آنقدر کم وقت می‌گذارند که گاها حتی در جریان مشکلات بیمارشان هم به طور دقیق قرار نمی‌گیرند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات حال حاضر مدارس، اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه باید محور تعلیم و تربیت باشد، اما مدرسه ای که از حداقل امکانات هم برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان برخوردار نیست، چگونه می تواند محوریت آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده داشته باشد. مدیران این مدارس عملا نمی‌توانند کاری برای تعلیم و تربیت بهتر دانش‌آموزان انجام دهند.

وی در ادامه اشاره ای هم به اشکالات رتبه بندی معلمان داشت و گفت: رتبه بندی معلم ها اگرچه توانست به وضعیت معیشتی آنان کمک کند، اما اشکالاتی دارد که باعث حداقل رضایتمندی معلم‌ها شده است.

وی با بیان اینکه از دل مدرسه وزیر و مدیرکل و نماینده و معلم بیرون می‌آید، اما متاسفانه در حوزه تعلیم و تربیت خیلی هزینه نمی‌کنیم، تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید در دو حوزه تعلیم و تربیت و مباحث بهداشت و درمان که با جان مردم سروکار دارد، جدی باشند.

رشیدی در ادامه با بیان اینکه باید قالب فرهنگی آموزش و پرورش حفظ شود، گفت: نباید آموزش و پرورش را سیاسی کنیم.

 رشیدی خواستار برنامه‌ریزی مسئولین آموزش و پرورش کرمانشاه برای دیدار و سرکشی از مدارس استان برای رسیدگی به مشکلات آنها شد و افزود: تنها با حضور در مدارس می‌توان در جریان مشکلات آنها قرار گرفت و برای حل این مشکلات چاره اندیشی کرد.

وی گفت: آنچه آیت‌الله رئیسی را نزد رهبری و مردم محبوب کرده بود حضور ایشان در میدان عمل بود. ایشان تلاش می کرد با حضور میدانی مسائل و مشکلات را مرتفع کند و برای حل مشکلات کشور باید به سمت این الگوی مدیریتی برویم.  

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070201403
  • خبرنگار : 50180