سرشماری عمومی کشاورزی استان کرمان از ۱۲ آبان‌ماه اجرا خواهد شد

طبق اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳، از ۱۲ آبان‌ماه سال جاری به مدت ۳۰ روز در ۲۵ شهرستان، ۸۵ شهر و بیش از ۵۵۰۰ آبادی دارای سکنه استان کرمان اجرا خواهد شد.

محمدرضا وحیدی امروز دوم مهرماه در این رابطه اظهار کرد: استان کرمان از جایگاه ممتازی در بخش کشاورزی کشور برخوردار است و براساس آخرین آمار و برآوردها حدود هشت درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور و ۱۰ درصد از شاغلان این بخش را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: همچنین حدود ۴۰ درصد از شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند، علاوه بر این وجود ۲۵۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان (براساس سرشماری کشاورزی سال ۱۳۹۳) و ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، نشانگر سهم قابل توجه استان کرمان از فعالیت‌های کشاورزی در کشور است.

به گفته قائم مقام ستاد سرشماری استان کرمان، رتبه اول باغ و قلمستان، رتبه دوم تولیدات گلخانه‌ای، رتبه نهم تولید شیر، و رتبه دوم تعداد دام سبک از دیگر قابلیت‌های استان است.

به اعتقاد وحیدی، بخش کشاورزی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است که مستقیماً با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط است و یکی از محورهای مهم در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین یکی از ارکان امنیت غذایی، گردآوری آمار دقیق و به هنگام به منظور تصمیم‌گیری صحیح بعد از تولید است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، فهرست بهره‌برداران کشاورزی، گردآوری اطلاعات مرتبط با سن، جنس، سواد و تحصیلات بهره‌برداران، تهیه اطلاعات ساختاری و پایه‌ای از بخش کشاورزی در سطوح جغرافیایی کوچک (آبادی/ شهر)، گردآوری آمار مربوط به سطح کاشت و تولید حداد ۵۰ محصول زراعی (گندم، جو، شلتوک، ذرت و ...) به تفکیک آبی و دیم، مساحت باغ و قلمستان و تعداد درخت ۳۷ محصول باغی (پرتقال، سیب، خرما، انگور، انار و ...)، گردآوری آمار مرتبط به فعالیت پرورش دام (تعداد و ترکیب جنسی گاو، گوسفند، بز، گاومیش و شتر)، پرورش طیور به روش سنتی، تولیدات گلخانه‌ای، مزارع آبزی‌پروری، پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم را از جمله اهداف این سرشماری برشمرد.

به گفته وی، با توجه به فرمان اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ توسط ریاست جمهوری، تمامی دستگاه‌های اجرایی استانی و فرمانداری‌ها مکلفند بر اساس مواد (۵) و (۶) قانون مرکز آمار ایران، نسبت به در اختیار قرار دادن همه امکانات و تجهیزات موردنیاز سرشماری اقدام کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403070201301
  • خبرنگار : 50189