ساخت کارخانه‌های سامسونگ و TSMC در همسایگی ایران

شرکت تایوانی TSMC و سامسونگ الکترونیکس درباره ساخت کارخانه‌های جدید بزرگ در امارات عربی متحده در سال‌های آینده، برای تامین نیازهای فزاینده برای رایانش هوش مصنوعی مذاکره کرده اند.

به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش کرد: مدیران شرکت TSMC که بزرگترین تراشه‌ساز جهان است، به تازگی به امارات عربی متحده سفر کرده اند تا درباره ساخت یک مجتمع کارخانه ای گفت‌وگو کنند که می‌تواند رقیب تاسیسات پیشرفته این شرکت در تایوان باشد.

طبق گزارش این روزنامه، سامسونگ کره جنوبی هم نمایندگانی را به امارات عربی متحده فرستاده تا درباره کارخانه‌های بزرگ در این کشور گفت‌وگو کنند.

مذاکرات در مراحل اولیه است و پروژه‌ها با توجه به مجموعه‌ای از مسائل فنی و موانع دیگر، ممکن است به نتیجه نرسند. تکمیل پروژه‌هایی در ابعاد مورد نظر، ممکن است بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

سامسونگ در این باره اظهارنظر نکرد؛ شرکت TSMC هم اعلام کرده به پروژه‌های توسعه جهانی فعلی متمرکز است و برنامه سرمایه‌گذاری جدیدی ندارد که اعلام کند. این تراشه‌ساز تایوانی در حال حاضر، سرگرم ساخت کارخانه‌هایی در آمریکا، ژاپن و آلمان است.

امارات متحده عربی به‌دنبال تبدیل شدن به یک هاب منطقه‌ای و محل آزمایش هوش مصنوعی است. این شامل حمایت بالقوه از یک طرح بلندپروازانه سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI برای توسعه دستگاه‌ها و سیستم‌های این فناوری است.

کشورهای حوزه خلیج فارس به شکل گسترده‌تر، تلاش کرده‌اند اتکای خود به پتروشیمی‌ها را کاهش دهند. این کشورها بیش از یک دهه است که صنعت نیمه رسانا را به عنوان یک فرصت رشد هدف قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، اما این تلاش‌ها تا حدی با مشکل مواجه شده‌اند، زیرا خلیج فارس فاقد زیرساخت‌های لازمی است که ساخت کارخانه‌های تراشه با ده‌ها میلیارد دلار هزینه ساخت و تجهیز را توجیه می‌کند. کارخانه‌هایی اگر به‌روزرسانی نشوند، به سرعت منسوخ می‌شوند. تراشه‌سازان ترجیح می‌دهند کارخانه‌ها را به‌صورت خوشه‌ای بسازند تا بتوانند از مزیت‌های کارگران ماهر، زیرساخت‌های موجود و نزدیکی به تامین‌کنندگان و پشتیبانی استفاده کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403070201217
  • خبرنگار : 71263