مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد:  

کشف نقاشی‌های ۱۷۰۰ ساله در فیروزآباد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از کشف نقاشی‌هایی به قدمت بیش از یک هزار و ۷۰۰ سال (اوایل قرن سوم میلادی) در محوطه آرامگاهی شهر گور در فیروزآباد خبر داد و گفت: این نقاشی‌ها بر روی بدنه تابوت ساسانی در حین عملیات ساماندهی ترانشه آرامگاهی شهر گور مشاهده شد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۲ مهرماه در حاشیه بازدید از شهر تاریخی گور در شهرستان فیروزآباد با بیان اینکه در فصل اول کاوش باستان‌شناسی شهر گور علاوه بر آثار معماری و شواهدی از دو تابوت، به یافته‌های منحصربه‌فردی از دیوارنگاره و کف نگاره برخورد می‌شود، افزود: این نقاشی‌ها با استفاده از رنگ‌دانه‌های معدنی روی بستر گچی اجراشده‌اند در این نقاشی‌ها چهره‌ها به‌صورت نیم‌رخ و سه‌ربع رخ ترسیم‌ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: در بخش شمال غربی منار شهر گور اتاقکی به ابعاد تقریبی ۸.۵۰ در ۹ متر با دیواره‌های خاکی وجود دارد که از داخل گچ‌اندود شده اند ودر دیواره شرقی این اتاقک، نقاشی دیواری‌ای به ابعاد ۶۰ در ۹۰ سانتی‌متر به چشم می‌خورد که با مقایسه آن‌ها با مورد مشابه در کاخ اردشیر و همچنین نوع رنگ و سبک، نقاشی‌ها بخشی از زندگی یا آیین خاصی از خانواده‌های اعیان و امپراتوری ساسانیان را روایت می‌کند.

ثابت اقلیدی ادامه داد: در نقاشی‌های کف این محوطه نیز نقوش هندسی مثلثی شکلی دیده می‌شود که با استفاده از رنگ قرمز- سبز- نارنجی به‌صورت کاملاً متقارن با نقش‌های مثلثی در چهار طرف و مربع در مرکز رنگ‌آمیزی شده است، همچنین نقاط سیاه‌رنگی بر روی زمینه صورتی‌رنگ مربع‌ها وجود دارند که خطوط محیطی اشکال هندسی مذکور بارنگ مشکی از هم جداشده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر در نظر است نسبت به ادامه اقدامات حفاظتی یافته‌ها ساماندهی ترانشه و ایجاد یک سایت موزه اقدام شود تا معرفی مناسبی ازاین آثار نفیس به عمل آید.

به گزارش ایسنا، در جریان کاوش شهر گور در فیروزآباد ترانشه‌ای به ابعاد تقریبی ۱۵ در ۱۵ متر، ایجاد شد و این موضوع دراویل سال ۱۳۸۴ برای اتخاذ تدابیرحفاظتی مناسب به پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی منعکس شد و اولین اقدام حفاظتی بر روی این آثار نقاشی صورت گرفت.

از سال ۱۳۸۴ تاکنون اقدام حفاظتی دیگری برروی این نقاشی‌ها و دیگر یافته‌ها صورت نگرفت و تنها می‌توان به ایجاد یک پوشش حفاظتی در سال ۱۳۸۶ برروی ترانشته اشاره کرد که البته به درامان ماندن یافته‌ها کمک شایانی کرد. در حال حاضر این محوطه مورد کاوش باستان‌شناسی و عملیات مرمتی و ساماندهی قرار گرفته است.

از سمت راست این نگاره به ترتیب، نقش مرد جوانی دیده می‌شود که به دلیل تخریب نیمی از نقش و پایین تنه، وضعیت قرارگیری آن مشخص نیست، فرم طراحی آن به‌صورت تمام تنه از روبه‌روست ولی چهره به صورت نیم رخ نقاشی شده است.

سمت چپ این نقش و چسبیده به آن، نقش زنی دیده می‌شود که با همان سبک نقش کناری اجرا شده با تغییر در رنگ لباس و روی زمینه قرمز که چیزی شبیه به بره روی دستان او قرار دارد. این نقش داخل یک کادر مستطیل با زمینه سبز روشن قرار دارند و یک کادر دیگر به فاصله ۵ سانتی متری در سمت چپ آن و کامل موازی با کادر کناری وجود دارد که با زمینه صورتی دو نقش انسانی در آن ترسیم شده است که از نظر سبک اجرا کاملا مشابه نقاشی‌های سمت راستی هستند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070201180
  • خبرنگار : 50649