یک مسئول در اداره کل صمت خراسان رضوی خبرداد

ارسال ۶۵۴۹ پرونده تخلف واحدهای اقتصادی خراسان رضوی به تعزیرات حکومتی

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی گفت: در راستای انجام اقدامات نظارتی و بازرسی از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه در سطح استان ۳۸ هزار و ۵۳۳ واحد اقتصادی در بخش‌های مختلف مورد بازدید قرار گرفتند و در مجموع تعداد ۶۵۴۹ مورد گزارش تخلف برای این واحدها تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

بخشعلی بیاتی قله‌زو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ارزش ریالی این پرونده‌ها  بیش از ۲ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان با اشاره به عمده تخلفات گفت: ۳۷ درصد پرونده‌های تخلف، مربوط به عدم درج قیمت است. ۳۰ درصد پرونده تخلفات واحدهای اقتصادی مربوط به گران‌فروشی و ۱۲ درصد مربوط به عدم درج فاکتور و صورت حساب است و قاچاق کالا، عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی، عدم همکاری با بازرسان در زمره سایر موارد تخلفات بوده است.

وی بیان کرد: در بخش قاچاق از ابتدای امسال تاکنون در یک بازه زمانی ۶ ماه نیز در مجموع ۳۴۷۲ مورد بازدید از مراکز عرضه و فروش و باراندازها انجام‌ و ۳۱۴ پرونده قاچاق تنظیم شده که ارزش ریالی کشفیات  ۲۸۹ میلیارد ریال بوده است.

بیاتی تصریح کرد: به لحاظ فراوانی و تعداد پرونده‌ها در بخش قاچاق، عمده کالای قاچاق سیگار بوده، در مرحله بعدی لاستیک خودرو، آرایشی و بهداشتی، ماینر، مواد خوراکی و غذایی قرار داشته است.

وی افزود: در ۶ ماهه اول امسال ۱۳ هزار و ۵۸۷ مورد گشت مشترک با سایر دستگاه‌ها به‌منظور بازدید و بازرسی واحدهای اقتصادی انجام‌ شده که به ترتیب با اتاق اصناف ۲۷ درصد، بسیج اصناف ۱۷ درصد، اتحادیه‌های صنفی ۱۲ درصد، تعزیرات حکومتی ۱۱ درصد، بهداشت ۷ درصد، جهاد ۶ درصد و سایر دستگاه‌ها ازجمله دامپزشکی، غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی، اداره استاندارد و ... ۲۰ درصد انجام‌ شده است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان از مردم اعم از زائران و مجاوران درخواست کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف از جمله گران‌فروشی، کم‌فروشی و عدم درج قیمت  موضوع را به شماره تلفن ۱۲۴ گزارش دهند تا در سریع‌ترین زمان به شکایت آنان رسیدگی شود.

تشدید بازرسی‌ها با توجه به فصل بازگشایی مدارس

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر نظارت ویژه‌ بر تأمین، توزیع و قیمت کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، روغن، تخم‌مرغ و سایر اقلام پرمصرف، بازدید از انبار کالاها به‌طور مستمر توسط تیم‌های مشترک بازرسی و نظارت استان انجام می‌گیرد، افزود: با توجه به‌ قرار گرفتن در فصل بازگشایی مدارس در این راستا در حوزه نظارت بر واحدهای عرضه نوشت‌افزار، پوشاک، کیف و کفش، نظارت‌ها از ۱۵ شهریور تشدید شده و تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد.

بیاتی با اشاره به برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه در راستای رصد و پایش بازار و واحدهای صنفی و غیرصنفی ادامه داد: در راستای انجام اقدامات نظارتی، قیمت سرویس مدارس نیز کنترل می‌شود و زمانی که فاصله بین مدرسه تا منزل دانش‌آموز مشخص شود بر اساس مسافت، تعیین قیمت و کنترل و نظارت بر قیمت سرویس مدارس صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص شهریه مدارس غیرانتفاعی اعم از شهریه ثابت و شهریه دروس مکمل بعد از شروع مدارس، بر اساس کمیت و کیفیت دانش‌آموزان نظارت صورت می‌گیرد که با همراهی تعزیرات حکومتی و آموزش‌ و پرورش بر نحوه اخذ شهریه دروس مکمل در مدارس غیرانتفاعی نظارت صورت می‌گیرد.

بیاتی اعلام کرد: با توجه به‌رایگان بودن تحصیل در مدارس دولتی، موضوع نظارت بر شهریه شامل این مدارس نمی‌شود، اما گاهی برخی مدیران مدارس نسبت به گرفتن شهریه در قالب خودیاری اقدام می‌کنند، اما والدین دانش‌آموزان در صورت شکایت در این خصوص می‌توانند به اداره صمت یا آموزش‌ و پرورش موضوع را اعلام کنند تا به موضوع رسیدگی شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070201118
  • خبرنگار : 50664