درس مهم انفجارهای لبنان

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان لزوم خوداتکایی در تولید صنایع حساس گفت: خرید قطعات نباید از حوزه‌های زیر نفوذ دشمنان باشد. اگر قطعات از متحدان ایران همچون چین خریداری شود، به مراتب مطمئن‌تر است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از «راهبرد معاصر»؛ پس از انفجارهای مکرر لوازم الکترونیکی ازجمله پبجرها، لب تاب، تلفن های همراه و… زنگ هشدار میان کشورهای جهان ازجمله محور مقاومت به صدا درآمد و بیش از پیش لزوم حکمرانی و بومی‌سازی وسایل ارتباطی محرز شد. تا دیروز اگر کسی مدعی می‌شد «پیجر» قابلیت انفجار دارد، عده‌ای با انواع انگ‌ها و تحلیل‌ها آن را توهم توطئه می دانستند، غافل از اینکه دشمن، دشمن است و از تمام ظرفیت‌ها برای دشمنی استفاده می‌کند. 
باید باور کنیم بدبینی به هر آنچه از طرف دشمن می‌رسد یکی از اصول عقلانی‌ست و باید جزئی از زندگی ما شود. فرقی نمی‌کند، در زمینه نظامی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی درمانی باشد. هر فناوری ظاهراً انسان‌دوستانه‌ای ممکن است سلاح دشمن برای نابودی انسان‌ها باشد. 

حادثه تروریستی پیچیده لبنان در حالی رخ داد که از سال‌ها پیش تجهیزات ارتباطی مانند بی‌سیم و پیجر به‌ویژه باطری آن‌ها در جمهوری اسلامی ایران به دستور فرماندهی کل قوا به‌وسیله شرکت‌های مختلف بومی‌سازی شدند. در حالی که ایران توان تولید این قطعات را دارد، می‌توان به‌عنوان تجربه و درس عبرت لزوم توجه به تولید داخل قطعات حساس الکترونیکی و… را بیش از پیش جدی گرفت. 

ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره بومی سازی قطعات صنایع حساس با توجه به حمله سایبری و تروریستی رژیم صهیونیستی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اتکا به تولید داخلی به «راهبرد معاصر» گفت: امروز در جهانی هستیم که تمامی ظرفیت های ملی کشور در کنار فرصت‌هایش می‌تواند به تهدید تبدیل شود.

وی افزود: حادثه تروریستی ای که در لبنان شاهد بودیم و پیجری که فرصت است و می‌تواند حتی امن تر از تلفن همراه باشد، بر اثر غفلت امنیتی و احتمالاً خطای شکل گرفته مدیریت امنیتی و تشکیلاتی به تهدیدی برای منافع راهبردی تبدیل شد.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیجرها به تهدیدی برای مردم لبنان و حزب الله تبدیل شد، عنوان کرد: این حمله تروریستی درس‌هایی به ما می‌دهد؛ نخست، اینکه باید روی سطوح مختلف مدیریتی اشراف داشت و به موضوعات بلندمدت نگاه کرد. دوم، اینکه بیش از پیش متوجه بومی‌سازی‌ صنایع حساس بود. 

ظهره وند با تأکید بر اینکه تفکر «اگر امکان دارد روی موضوعی مزیت نسبی نداشته باشیم، لذا نمی‌توان صنایع داخلی را بومی کرد» غلط است، گفت: برخی ضعف‌ها دلیل نمی‌شود دچار اشتباه و خطای راهبردی شویم و اجازه دهیم دشمن به راحتی از موقعیت سوءاستفاده و آن را به تهدیدی علیه خودمان تبدیل کند.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: بومی سازی مقوله مهمی است که باید وابستگی خودمان را از دشمن و محیط بیرونی قطع کنیم و اجازه ندهیم در بزنگاه ها از چنین موضوعی علیه ما سوءاستفاده شود. حتی در زمینه مواد غذایی باید در سطحی که آسیب راهبردی نبینیم خودکفا باشیم؛ اگر کمبودی نیز وجود داشته باشد، می‌توان مدیریت کرد، اما اگر کمبود از سطحی بیشتر شود، به چالش اجتماعی تبدیل می شود.

ظهره وند با بیان اینکه بومی سازی از جنبه‌های حساس است، تصریح کرد: وقتی هواپیما تولید یا خریداری می‌شود، باید قطعات حساسش نیز تولید شود، لذا بایستی آن را بومی کرد، زیرا امکان دارد دشمن محصول را تحریم کند و مانع از ارسال قطعات حساس شود، درنتیجه هواپیما زمین گیر می شود.

وی افزود: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره به‌دنبال استحکام و قوام ساختارهای اجرایی و اداری کشور هستند و تأکید می‌فرمایند می‌بایست حتی‌الامکان در موضوعاتی که می تواند تهدید راهبردی داشته باشد، به سمت بومی‌سازی پیش رفت.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بی‌تردید تمام تحولات این روزها می‌تواند حساسیت زا باشد. حتی اگر نتوانیم خودکار تولید کنیم و تحریم شویم، با بحران تحصیلی مواجه می شویم و مدارس و دانشگاه ها با کمبود دانش‌آموز و دانشجو مواجه می‌شوند. 

ظهره وند گفت: خوداتکایی از بین برنده و کاهش دهنده آسیب پذیری های احتمالی و اصلی اساسی است؛ آن هم در دنیای امروز و زمانی که ایران به عنوان پرچمدار محور مقاومت و کشوری که در به چالش کشیدن پارادایم لیبرالیسم قرار دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چالش ما با غرب قطعاً در کوتاه مدت حل نخواهد شد، مگر اینکه به تعادل بازدارندگی برسیم و تا آن زمان باید در هر موضوعی که می‌تواند جامعه را بر اثر اقدام متقابل دشمن متأثر کند، به سمت بومی سازی به‌ویژه قطعات حساس برد.

وی با بیان حمله تروریستی و الکترونیکی رژیم صهیونیستی در لبنان گفت: این درس بزرگی برای واحدهای نظامی و امنیتی شد که از امنیت کشور صیانت، تولید امنیت می‌کنند و بایستی به‌شدت نسبت به ایمن سازی و توجه به مجاری نفوذ تمرکز کنند تا زمینه‌های سوءاستفاده دشمن به حداقل برسد. 

کارشناس سیاسی بیان کرد: دستگاه ها و بخش های اطلاعاتی و امنیتی ضرورت دارد به بحث بومی سازی توجه کنند یا دست‌کم اگر قطعات کالایی حساس از خارج تأمین می‌شود، فرایندهایی طی شود تا امکان رخنه دشمن کاهش یابد.

ظهره وند درباره بومی سازی قطعات تحریمی مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و با بیان اینکه هم اکنون یک واحد صنعتی در شیراز ۹۰ درصد قطعات تحریمی صنایع را بومی سازی کرده است، گفت: ایران در حوزه تجهیزات الکترونیکی می‌تواند برخی قطعات مورد نیاز شرکت های داخلی را تأمین کند، منتهی بایستی فرهنگ امنیتی نهادینه شود.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بایستی همه صنایع حساس بومی سازی شوند، افزود: اگر خریدی انجام می‌شود، حتی‌الامکان از حوزه هایی باشد که مربوط به دشمن ازجمله آمریکا نباشد. حتی اگر قطعات دست‌کم از متحدان ایران همچون چین خریداری شود، به مراتب مطمئن تر است تا اینکه خرید از شرکت‌های متأثر از اقدامات احتمالی آمریکا انجام شود.

وی ادامه داد: در حوزه نفت و گاز شرایط مشابهی وجود خواهد داشت و قطعاتی که می‌شود از متحدان همچون روسیه یا چین تهیه کرد، به مراتب بهتر است و باید بتوان با مهندسی معکوس به دانش تولید قطعات مشابه دست یافت. ولی اینکه مستقیم از آمریکا و غرب وارد شود و غرب بخواهد منافع ملی ما به خطر بیفتد، درست نیست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403070201113
  • خبرنگار :