واکنش‌ها به بسته شدن دفتر الجزیره در رام‌الله

بسته شدن دفتر الجزیره در شهر رام‌الله توسط نیروهای رژیم صهیونیستی با محکومیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شده است.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، عملیات بستن دفتر الجزیره در رام‌الله توسط نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی بسیار نگران‌کننده است و این وزارتخانه درحال جمع‌آوری اطلاعات درخصوص این موضوع است.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد این وزارتخانه این اقدام را محکوم می‌کند و بسته شدن دفتر الجزیره در رام‌الله با حمایت آمریکا از آزادی مطبوعات در کرانه باختری و سرتاسر جهان مغایرت دارد.

در همین راستا، مایکل دی هیگینز، رئیس‌جمهور ایرلند نیز بسته شدن دفتر الجزیره در رام‌الله را محکوم و آن را امری زشت و ناپسند توصیف کرد.

استیفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به بسته شدن دفتر الجزیره در رام‌الله تصریح کرد آنچه اتفاق افتاد نمونه‌ای وسیع‌تر از آنچه در جهان در مورد آزار و اذیت اهالی رسانه در حال رخ دادن است، می‌باشد.

در همین رابطه، آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز خاطرنشان کرد کابینه رژیم به دنبال ساکت کردن همه صداهایی است که روایت‌هایی از رخدادها برخلاف روایت آن ارائه می‌دهند.

انجمن مطبوعات در واشنگتن نیز حمله ارتش رژیم صهیونیستی به دفتر الجزیره را اقدام نظامی خصمانه توصیف کرد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز در این باره نوشت، ارتش رژیم صهیونیستی پس از تصمیم درباره بستن دفتر شبکه الجزیره در رام‌الله، به سوالات درباره اجازه دادن به خبرنگاران الجزیره برای ادامه فعالیت در کرانه باختری پاسخی نداد.

نیروهای رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به دفتر الجزیره در شهر رام‌الله حمله کردند و دستور تعطیلی ۴۵ روزه‌ای صادر شد. تصاویری نشان می‌دهد که نیروهای مسلح و نقاب‌زده به داخل محل دفتر در رام‌الله وارد می‌شوند.

یک سرباز صهیونیست به ولید ال‌عمری، رئیس دفتر الجزیره در کرانه باختری گفت: «بر اساس حکم دادگاه، الجزیره به مدت ۴۵ روز بسته خواهد شد.» این سرباز ادامه داد: «از شما می‌خواهم که همه دوربین‌ها را بردارید و در این لحظه دفتر را ترک کنید.»

این اتفاق تازه‌ترین اقدام رژیم صهیونیستی علیه الجزیره است.

به گزارش گاردین، اتحادیه خبرنگاران فلسطینی در بیانیه‌ای این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و گفت: «این تصمیم نظامی خودسرانه، یک نقض جدید علیه فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای تلقی می‌شود که جنایات اشغالگری را علیه مردم فلسطین افشا می‌کند. ما به‌طور کامل از الجزیره حمایت می‌کنیم و مقر و امکانات خود را در خدمت همکاران‌مان که در آنجا کار می‌کنند قرار می‌دهیم.»

ارتش رژیم صهیونیستی بارها خبرنگاران این شبکه قطری را به عنوان «عوامل تروریستی» وابسته به حماس یا هم‌پیمانش، جهاد اسلامی در غزه، متهم کرده است.

الجزیره اتهامات کابینه رژیم صهیونیستی را رد کرده و ادعا می‌کند که این رژیم به‌طور سیستماتیک کارکنانش را در نوار غزه هدف قرار می‌دهد.

در جریان جنگ اخیر رژیم صهیونیستی با گروه‌های فلسطینی، خبرنگاران و رسانه‌ها در صحنه‌های درگیری و بمباران‌ها قرار داشته‌اند و چندین خبرنگار، از جمله خبرنگاران شبکه الجزیره، جان خود را از دست داده‌اند. یکی از موارد شناخته‌شده، شهادت شیرین أبو عاقله، خبرنگار الجزیره بود که در ماه مه ۲۰۲۲ در جنین به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید. این حادثه واکنش‌های گسترده‌ای را در میان جامعه بین‌المللی و فعالان حقوق بشر به همراه داشت و نگرانی‌هایی را در مورد امنیت خبرنگاران در مناطق درگیری ایجاد کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070201040
  • خبرنگار : 71588