مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی قم خبرداد؛

پیش‌بینی تولید ۲ هزار و ۷۰۰ تُن آبزیان پرورشی در سال جاری

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تُن آبزیان پرورشی در استان قم تولید شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۲ هزار و ۷۰۰ تُن برسد.

محمدرضا طاهری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که فعالیت پرورش آبزیان همسو با فعالیت‌های کشاورزی است، تصریح کرد: آب کشاورزی قبل از استفاده برای تولید محصولات کشاورزی، از استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی عبور کرده و بسته به میزان کمیت و کیفیت آب، پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری و ماهیان زینتی انجام می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: با اندک تمهیدات در استخرهای ذخیره آب کشاورزی می‌توان ضمن تامین هدف ذخیره آب کشاورزی و مدیریت آبیاری مزارع، امکان پرورش ماهی به نحو مطلوب را فراهم کرد.

طاهری در ادامه بهره برداری دومنظوره و بهینه از آب کشاورزی در تولید آبزیان، ایجاد اشتغال مولد مستقیم و غیر مستقیم در روستا، کاهش مهاجرت از روستا به شهر، تقویت اقتصاد خانوار کشاورزان از طریق ایجاد یک درآمد جنبی مطمئن و قابل توجه، افزایش تولید ماهی و پروتئین سفید حیوانی مرغوب، افزایش ضریب امنیت غذایی کشور را از جمله مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی عنوان کرد.

وی، ترویج و افزایش فرهنگ آبزی پروری و مصرف آبزیان در مناطق روستایی و شهری، افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی در اثر غنی شدن آب استخر(ناشی از فعالیت‌های زیستی ماهی)، اصلاح ساختمان و بافت خاک اراضی کشاورزی ناشی از ورود مواد دفعی آبزیان به خاک زراعی، کاهش مصرف کودهای شیمیایی در مزرعه را از دیگر مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی معرفی کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تُن آبزیان پرورشی در استان قم تولید شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۲ هزار و ۷۰۰ تُن برسد.

طاهری عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸ میلیون قطعه ماهیان زینتی تولید گردیده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال جاری به ۹ میلیون قطعه در سال برسد قم رتبه نهم کشور در تولید ماهیان زینتی است

وی لزوم توسعه آبزی پروری را در استان قم مورد توجه قرار داد و گفت: توسعه روش‌های نوین پرورش آبزیان، توسعه مکانیزاسیون در آبزی پروری، تجهیز مرکز مزارع پرورش ماهی به انواع تجهیزات نوین پرورش ماهی و افزایش تولید آبزیان مانند نانو حباب و فوم فراکشنر، سامانه‌های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب و مهندسی مجدد استخرهای ذخیره آب کشاورزی جهت افزایش بهره‌وری در تولید آبزیان از اهم فعالیت‌های ما در راستای آبزی پروری است.

طاهری  یادآور شد: در حال حاضر مرکز فرآوری و بسته‌بندی آبزیان کیمیای خلیج فارس با ظرفیت ۱۰۹۵ تن در سال، مرکز فناوری و بسته‌بندی صنایع آبزیان روبیان با ظرفیت هزار تن در سال و مرکز کنسرو ماهی شبنم با ظرفیت ۵۰۰۰ تن در سال، در حال فعالیت هستند.

به گزارش ایسنا؛ امکان ذخیره کردن حق آبه کشاورزی در استخر و مصرف آب در زمان مورد نیاز، رفع محدودیت‌های آبیاری در شب، افزایش توان مدیریت آبیاری با توجه به نوع محصولات با هر رژیم آبیاری، کاهش هدر رفت آب، عدم توقف آبیاری در هنگام قطعی برق و صرفه‌جویی در مصرف آن از جمله مزایای ساخت استخر ذخیره آب در مزارع کشاورزی است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403070200987
  • خبرنگار : 50455