امکان پوشش ۱۱ هزار مگاوات از ناترازی برق تا تابستان ۱۴۰۴ 

مدیرعامل گروه مپنا گفت: نزدیک به ۱۷ هزار مگاوات ناترازی برق در تابستان امسال داشتیم که بر اساس برنامه‌ریزی که وزارت نیرو دارد، مقدار زیادی از آن برای تابستان سال آینده با مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت جدید، پوشش داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد اولیا، امروز در نشست امضای تفاهم‌نامه گروه مپنا و فرابورس با بیان اینکه می‌توان با اقدامات مختلف، دو سوم ناترازی موجود را برای تابستان وشش داد که سهم مپنا در برنامه‌های وزارت نیرو برای پوشش این میزان ناترازی حدود ۷۰درصد است، اظهار کرد: در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق در بخش حرارتی و تجدیدپذیر و همچنین در بخش مدیریت مصرف با هوشمندسازی شبکه اقداماتی را انجام داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه طبق مذاکرات با وزارت نیرو مپنا متعهد به اجرای پروژه‌ها و وزارت نیرو متعهد به تأمین مالی است، به‌طوری که بخش قابل توجهی از مطالبات مپنا از سوی دولت پرداخت شود و این منابع مالی در ایجاد ظرفیت جدید تولید برق مورد استفاده قرار گیرد، گفت: بخش اول برنامه‌های مپنا که به وزارت نیرو اعلام شده مربوط به آمادگی تابستان ۱۴۰۴ است.

مدیرعامل گروه مپنا افزود: بخش دوم اقدامات مپنا که تا دو یا سه هفته آینده به وزارت نیرو اعلام می‌شود در فاصله زمانی ۱۴۰۵ تا ۱۴۰۸ یعنی تا پایان عمر دولت چهاردهم و پایان برنامه هفتم توسعه است، راه‌حل‌هایی نیز توسط وزارت نیرو برای تأمین مالی و پرداخت مطالبات پیشنهاد شده که در حال مذاکره هستیم.

اولیا با بیان اینکه برنامه افزایش ۷۳۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی را با احداث واحدهای بخار و تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی در دستور کار داریم، گفت: با تحقق این‌کار می‌توان این میزان ظرفیت را بدون افزایش مصرف سوخت بخش نیروگاهی، به ظرفیت فعلی تولید برق کشور اضافه کرد.

وی در خصوص پروژه مپنا درمورد فشارافزایی پارس جنوبی، گفت: مپنا یکی از پیمانکاران عمومی در این قرار داد است که اسفندماه با شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس امضا شده، اما قرارداد دومی که در زمینه تأمین تجهیزات مهم این پروژه یعنی توربوکمپرسورها و توربوژنراتورهاست و قرار بود در اردیبهشت‌ماه نهایی و امضا شود، بعد از شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم، بلاتکلیف باقی مانده و منتظریم تا این قرارداد در دولت چهاردهم تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403070100849
  • خبرنگار : 71498