نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی:

محتوای علمی باید با محتوای دینی همراه باشد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اقامه نماز در مدارس گفت: اگر در مدارس و آموزشگاه‌ها، در کنار محتوای علمی محتوای دینی اضافه شد، جریان رشد علمی آمیخته با ارزش است اما اگر رشد علمی تنها باشد، بی‌ارزش است و به درد نخواهد خورد.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امروز یک مهرماه در آیین اقامه اولین نماز مهر (زنگ نماز) آموزش و پرورش خراسان رضوی که در آموزشگاه توحید برگزار شد، پس از اقامه نماز ظهر و عصر ضمن تبریک سال تحصیلی جدید اظهار کرد: زنگ نماز سنت ارزشمندی است و ان‌شاءالله نماز به‌عنوان محور اصلی همه حرکت‌های آموزشی و پرورشی و ضامن اجرایی فضائل و موقعیت‌ها در زندگی باشد.

وی افزود: در قرآن کریم در رابطه با نماز هرچه آیه داریم، خداوند تعبیر فرموده‌ است  «اقیمو الصلاه»؛ نماز را بر پا بدارید، نمی‌گوید نماز بخوانید. خواندن نماز کفایت نمی‌کند، آنچه مهم است برپاداری نماز است و برپاداری نماز در اجرای بندگی خدا در همه ابعاد زندگی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در رابطه با اقامه نماز گفت: نماز به‌عنوان پرچم و علم در زندگی انسان نصب می‌شود. خدا محور زندگی قرار می‌گیرد و همه زندگی انسان در خط بندگی و عبودیت خدا واقع می‌شود. این اقامه نماز است، باید نماز را اقامه کرد نه تنها آن را خواند.

علم‌الهدی با اشاره به گناه کفر در ترک نماز اظهار کرد: کسی که نماز می‌خواند اعلام اقامه نماز کرده است اما انسانی که نماز نمی‌خواند و در اقامه نماز اقدام نمی‌کند، در خط بندگی خدا نیست. در مورد هیچ معصیتی، گناه به کفر نسبت داده نشده جز در معصیت ترک نماز که به کفر نسبت داده شده است.

وی افزود: جنایات، خونریزی و تجاوزها با همه مفاسد زیادی که دارد، کفر معرفی نشده، اما اینکه کسی در طلیعه صبح از جا حرکت نکند، وضو نگیرد و نماز نخواند به عنوان کفر معرفی شده است. کفر انکار خداست، در حوزه رفتاری، بندگی نکردن برای خدا کفر است. کفر دو محور اعتقادی دارد که کافر خدا منکر است و یک محور رفتاری دارد، انسانی که عمدا نماز نمی‌خواند خدا را در جریان رفتاری خود بندگی نمی‌کند و کافر است.

امام جمعه مشهد گفت: نماز محور ایمان و بندگی خداست و مهم اقامه نماز است. اگر نماز خواندیم و اقامه نکردیم بی‌نتیجه است، اقامه نماز یعنی بنده خدا باشیم. اگر در زندگی خود از دوران نوجوانی سعی کردیم بندگی خدا در زندگی پیاده کنیم، به سعادت می‌رسیم. در عرصه نوجوانی فرصتی دارید که در آینده زندگی، برای شما آماده نیست. بررسی کنید اگر کاری انجام می‌دهید که حرام است، آن را انجام ندهید.

علم‌الهدی در رابطه با فریضه اقامه نماز اظهار کرد: نماز خواندن بدون اقامه نماز بی‌نتیجه است و در عرصه پروردگار پذیرفته نیست. شما از ابتدای نوجوانی در اقامه نماز سعی خواهید کرد، افرادی که معلم شما هستند، بایستی دقت کنند در حوزه پرورشی شما را در خط اقامه نماز قرار دهند.

وی گفت: اگر آموزشگاه سکولار داشته باشیم، موفق نمی‌شویم. اکنون در برخی قسمت‌ها سکولاریسم در آموزشگاه‌ها است، یعنی فقط پسر یا دختر دانش‌آموز را در عرصه علمی به خوبی پرورش می‌دهند تا در محتوای علمی بالا بیاید اما محتوای علمی فاقد محتوای دینی است که این نیرو برای این نظام نخواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه خراسان رضوی بیان کرد: نیروهایی مستعد آموزش‌یافته در محیط کشور، با سرمایه مردم و نظام رشد کردند و پشت به نظام و کشور می‌کنند و به کشور بیگانه می‌روند، این نتیجه آموزش بی‌محتوای فاقد پرورش دینی است. امیدواریم آموزش ما در آموزشگاه‌ها با محتوای دینی در کنار محتوای علمی همراه باشد. نیروی مستعد از نظر علمی باید در بهترین وضعیت رشد کند.

علم‌الهدی اظهار کرد: نسل امروز ما و نسل ۸۰ به بعد از استعداد، بالایی نسبت به نسل گذشته برخوردار است. نسل امروز ما استعداد قوی‌تری دارد و رشد انقلابی نسل ما برای آنان، انسان‌های آرمانی با اندیشه بالا و بلند بارآورده و در عرصه آموزشی از این بلندپروازی آرمانی نسل امروز بهتر می‌توانیم بهره‌برداری کنیم. در کنار محتوای علمی اگر محتوای دینی اضافه شد، جریان رشد علمی آمیخته با ارزش است اما اگر رشد علمی تنها باشد، بی‌ارزش است و به درد نخواهد خورد.

وی با تاکید بر اقامه نماز اول وقت افزود: سعی کنید نماز را اول وقت بخوانید. خاصیت نماز اول وقت، تنظیم زندگی است. نماز اول وقت خیرات و برکات ارزشمندی دارد. نماز اول وقت گشایش‌هایی در زندگی ایجاد می‌کند و کسی که معتقد نماز اول وقت است، هیچ‌گاه در زندگی گره ندارد.

نماینده ولی‌فقیه با بیان مشکل زیرساخت نماز گفت: در بعضی از مدارس استان  مشکل زیرساخت نماز داریم، درست نیست که زیرساخت برای نماز آماده نباشد. در بسیاری از مدارس فضای نماز خواندن مهیا نیست؛ از معاونت پرورشی اداره کل تقاضا دارم که در اسرع وقت لیستی از نواقص زیرساخت نماز مدارس تهیه شود و به فرماندار ارائه شود تا نواقص در یکی دوماه اول سال رفع شود.

شاخص نماز استان در ۲ سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است

در ادامه سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در برنامه نماز مخصوصا با کمک معاونت استاندار، شاخص نماز استان در ۲ سال گذشته روی هم رفته بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته و امیدواریم امسال توسعه و ارتقاء بیشتری داشته باشد.

وی افزود: خوشحالیم در سطح استان دغدغه ارزشمند نماز وجود دارد و وزیر محترم جناب دکتر کاظمی در یک سخنرانی یک ساعته فقط برای نماز و راه‌های عملیاتی و اجرایی توسعه برگزاری نماز صحبت داشتند. هرچه تعلیم و تربیت است قطعا مقدمه آن با نماز است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به طرح مدرسه امین گفت: امسال با کمک حوزه برنامه‌ریزی  ۶ مدرسه طرح امین نوع یک، جهت اینکه دانش‌آموزان بیشتر به سمت معارف گرایش پیدا کنند و در معرض تعلیم و تعلم واقعی قرار گیرند، تدوین شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070100784
  • خبرنگار : 50663