شاه قجری که اولین تغییر اساسی در پوشش زنان ایران را مد کرد

تغییر سبک زندگی به صورت غیر رسمی از دوران قاجار آغاز شد در دوره فتحعلی‌شاه برای اولین بار تغییراتی در شکل پوشش مردان صورت گرفت. اولین تغییرات اساسی در پوشش زنان مربوط به زمان ناصرالدین شاه است.

به گزارش ایسنا، شاید برای هر ایرانی دوران صفویه دوران اقتدار ایران اسلامی است که بعد از حمله اعراب برای بار دیگر هویت مستقل خود را با فرهنگ شیعی به دست آورد. اما از طرف دیگر رسوخ فرهنگ برهنگی در کشور ایران از دوره صفویه آغاز شد. اما این فرهنگ در میان نقاشان و هنرمندان و ثروتمندان و تجار و دولتمردانی که در رابطه با غربیان بودند نفوذ پیدا کرد و در میان بانوان ایرانی تاثیری نداشت تنها می‌توان نشانه‌های رسوخ را اولین بار تصاویری از زنان بدون پوشش کامل و حجاب در برخی دیوارنگاره‌ها و پرده‌های کاخ‌های شاهانه (مثلا چهل ستون و …) دیده شد،

تحولاتی که از قرن هفدهم در اروپا آغاز شد منتهی به پایان قرون وسطی شد و اتفاق­‌هایی در اروپا ­افتاد که منجر به تغییر و تحول فرهنگی، فلسفی، اجتماعی و هنری ­شد که به آن دورۀ «رنسانس» یا «تولد دوباره، نوزایی و حیات مجدد» گفته می‌­شود. رنسانس علاوه بر آن که در وضع زندگی مردم اروپای آن دوره تغییرات کلی و بنیادین به وجود آورد، به تدریج نوعی سبک زندگی ارائه کرد که امروزه در همه جای جهان مشاهده می­‌شود. در خاورمیانه، ایران، کشورهای آسیایی و خاور دور، ژاپن، چین، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا و حتی در غرب کشورهای اسلامی، این تغییرات را می­ توان مشاهده کرد.

همچنان که گفته شد دوران قاجاریه را باید به عنوان نخستین دوران رویارویی نزدیک با غرب دانست. ایرانیان در جنگ‌های ایران و روسیه با وجود جانفشانی‌های سربازان و سرداران ایرانی شکست سختی از غرب را تجربه کردند. ایرانیان که سالها درگیر جنگهای داخلی از اوضاع جهانی بی خبر بودند به ناگاه با رقیب قدرتمندی مانند غرب مواجهه شد نه تنها در نسبت به نظام جنگی و علمی برتر بود از سبک زندگی و معرفتی بر می‌خواست که در تضاد بنیادین با نظام معرفتی اسلامی بود. 

یکی مولفه سبک زندگی پوشش هست که تغییر سبک زندگی به صورت غیر رسمی از دوران قاجار آغاز شد در دوره فتحعلی‌شاه برای اولین بار تغییراتی در شکل پوشش مردان صورت گرفت. اولین تغییرات اساسی در پوشش زنان مربوط به زمان ناصرالدین شاه است. ناصرالدین شاه با دیدن بالرین‌های «سن پترزبورگ» که شلوار بافته‌ چسبان و نازکی به پا می‌کردند و دامن‌های بسیار کوتاهی به اندازه یک وجب روی آن می‌پوشیدند، تصمیم گرفت زن‌های حرمسرای خود را به این شکل درآورد. به تدریج از حرمسرای شاهی به خانه اعیان و سایر اقشار جامعه سرایت کرد. اما پوشش زنان در بیرون از خانه تا دوره مشروطیت و مدتی پس از آن به همان شکل سنتی (چادر، چاقچور و روبنده) بود.

تاج‌السلطنه، مروج رفع حجاب

یکی از فرزندان ناصرالدین شاه که تحت تاثیر لباس جدید قرار گرفت، تاج‌السلطنه بود. تاج الساطنه زندگی پر فراز و نشیبی را از سر گذراند او نخست از مروجان کشف حجاب بود که پس از جنبش مشروطیت و به قدرت رسیدن غربگرایان، نوگرایی و تجددخواهی با جدیت پیگیری می‌شد و برخی از شاعران و نویسندگان و روشنفکران از او حمایت می‌کردن. اما تاج السلطنه در اواحر و شعرایی چون عارف قزوینی و ایرج میرزا، اشعاری در مخالفت با سنن دینی و حجاب سرودند و برخی نویسندگان و علمای دین را به باد ناسزا و مسخره گرفتند.

تاج السلطنه در طول مبارزه خود به شناخت دقیقی از برخی روشنفکرها و رجال وابسته به انگلستان  و درک خیانت‌های آن‌ها و به ویژه انگلستان علیه مردم ایران شد. به این شکل و به مرور زمان، عقاید او تغییر کرده و رنگ و بوی مذهب به خود گرفت، تا جایی که در سال ۱۳۰۱ ش. سفری به عتبات عالیات کرد و در این سفر کربلاست که مسیر زندگی‌اش به طور کلی عوض می‌شود و پس از برگشت به ایران، در قالب بانویی معتقد و عفیف، به زندگی خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: پوشش
  • کد خبر: 1403070100761
  • خبرنگار : 71958