سفیر هند در ایران:

ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای تبادلات تجاری هند است

سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران طی بازدید از مجتمع بندری انزلی بر لزوم توسعه کریدور شمال به جنوب تاکید کرد و گفت: ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای تبادلات تجاری هند است.

  رودرا گاوراو شرست امروز یک‌شنبه اول مهرماه در جریان بازدید از مجتمع بندری انزلی طی نشستی که در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بندرانزلی برگزار شد، با بیان اینکه کشور هند سریع ترین اقتصاد رو به رشد جهان را دارا است، اظهار کرد: اقتصاد هند هر روز به جلو حرکت می کند و انتظار می‌رود تا پایان این دهه به اقتصاد سوم جهان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امن ترین و اقتصادی ترین مسیر برای تبادلات تجاری هند است، تصریح کرد: هند برای توسعه تجارت خود و برای اتصال به منطقه وسیع‌تر اوراسیا به مسیری امن نیازمند است و ایران امن‌ترین، بهترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای کشور هند است.

سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه علاقه مند هستیم با پتانسیل بنادر ایران در شمال و جنوب بیشتر آشنا شویم، تاکید کرد: اتصال بندرانزلی به بندرعباس از طریق خط ریلی بسیار مثبت بوده و تحول بزرگی محسوب می‌شود زیرا خلیج فارس به دریای خزر متصل شد.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال جاری نیز قرارداد بلند مدت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار امضا کردیم و با سرمایه‌گذاری در خط ریلی چابهار و زاهدان، نه تنها بندرعباس بلکه بندر چابهار هم به بنادر شمالی و دریای خزر متصل ‌می‌شود.

شرست با بیان اینکه به دنبال برگزاری رویدادی با حضور کشورهای ایران، روسیه، کشورهای آسیای میانه همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم، گفت: با برگزاری این رویداد می توانیم پتانسیل و ظرفیت‌های مسیر چابهار و کریدور شمال به جنوب را به ذی‌نفعان از جمله صاحبان کالا، شرکت‌های کشتیرانی و بیمه بیشتر معرفی کرده تا اطمینان حاصل شود که از این مسیر بیشتر استفاده خواهد شد لذا به دلیل اهمیت موضوع به شخصه در بندرانزلی حضور یافتم.

سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همکاری در زمینه بندری و پشتیبانی لجستیک همچنین گمرکات می‌تواند برای آینده فعالیت‌ها بسیار مهم باشد، تصریح کرد: این پتانسیل برای سرمایه‌گذاری از طرف شرکت‌ها و دولت هند وجود دارد.

وی با بیان اینکه روابط تجاری بین هند و روسیه در سال‌های اخیر ۵ برابر شده، تصریح کرد: این ارتباط تجاری در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

 وجود کشتیرانی دریای خزر؛ مهم‌ترین مزیت بندرانزلی

همچنین در این نشست مجتبی نظری؛ معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار کرد: از جمله موضوعات موثر بر توسعه بنادر شمال کشور؛ کریدور شمال به جنوب است.

وی افزود: توسعه فعالیت‌های لجستیکی و بهبود خدمات بندری موجب توسعه بندر و نقش‌آفرینی در این کریدور خواهد شد.

نظری با بیان اینکه بندرانزلی در مبحث توسعه ترانزیت نقش پررنگی در این کریدور خواهد داشت، تصریح کرد: کشور هند پنجمین قدرت اقتصادی جهان است و در آینده نزدیک به سومین قدرت اقتصادی تبدیل خواهد شد، بنابراین با توجه به جمعیت کشور هند و بحث توسعه بازار، ارتباط با این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تشریح زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی، تاکید کرد: این بندر ۳۰۰ سال قدمت دارد و بندری جنرال کارگو است.

نظری با بیان اینکه ظرفیت کانتینری مجتمع بندری انزلی ۲۲ هزار TEU است، تصریح کرد: در صورت توسعه این کریدور می‌تواند تا ۱۰۰ هزار TEU افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ظرفیت سیلوهای غلات این مجتمع ۱۹۰ هزار تن، ظرفیت انبارها تا ۷۰ هزار متر مربع و ظرفیت مخازن روغن خام خوراکی در حال حاضر ۱۶ هزار تن است که در آینده نزدیک به ۸۲ هزار تن توسعه پیدا خواهد کرد.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان مهم‌ترین مزیت بندرانزلی را وجود کشتیرانی دریای خزر در بندرانزلی عنوان کرد.

بندرانزلی شاهراه کریدور شمال به جنوب

کامبیز جهانبانی؛ مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر نیز در این نشست با بیان اینکه کریدور شمال به جنوب برای جمهوری اسلامی ایران، هند و روسیه بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: حمل و نقل؛ شریان اصلی تجارت است و دریای خزر دارای ۲۵۰ فروند کشتی‌های تجاری از ناوگان روسی و ایرانی در حوزه تجارت است.

وی با اشاره به وجود بنادر جدید و مدرن در شمال کشور، تصریح کرد: به دلیل روابط سیاسی خوب بین هند و روسیه؛ حجم تجارت این دو کشور افزایش چشمگیر داشته لذا این تجارت نیاز به مسیرهای امن و مستمر حمل و نقل دارد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باصرفه ترین مسیر از لحاظ زمان و هزینه برای تعاملات بین روسیه و هند است، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری خوبی در سواحل مکران در جنوب کشور و چابهار توسط هند انجام شده است لذا اتصال بندرانزلی به سواحل مکران همچنین اتصال بندرانزلی به کشور روسیه؛ می‌تواند دستاورد خوبی برای ارسال کالاهای این دو کشور به یکدیگر باشد.

جهانبانی با بیان اینکه در تعاملات اقتصادی هند و روسیه، بنادر ایران تجارب ارزشمندی دارا هستند، گفت: هم اکنون مصالح ساختمانی، سرامیک، کاشی و سنگ را از هند به روسیه و زغال سنگ و کود پتاس از روسیه به هند ترانزیت می کنیم.

وی با اعلام آمادگی به منظور ایجاد برنامه منظم برای ارسال کالاهای دو کشور به یکدیگر از طریق بندرانزلی، گفت: انتخاب بندرانزلی به عنوان بندر شاهراه، تیزبینی و نکته سنجی هندی ها در این مباحث را نشان می دهد.

بندرانزلی، شاهراه اقتصادی منطقه

صادق برزگر؛ ناظر گمرکات استان گیلان در این نشست با بیان اینکه قدمت تجارت و ارتباطات اقتصادی هند با ایران از قرون گذشته است، اظهار کرد: ارتباطات خوبی بین بنادر گیلان و هند وجود دارد و با ایجاد زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی این ارتباطات گسترش پیدا خواهد کرد.

وی بنادر استان گیلان را بنادر توسعه یافته توصیف کرد و گفت: گمرکات به صورت شبانه‌روزی در بنادر مستقر هستند و حافظ سرمایه تجار و سرمایه‌گذاران خواهند بود.

ناظر گمرکات استان گیلان با بیان اینکه به تازگی از بنادر روسیه بازدیدی صورت گرفته، افزود: شرایط مناسبی در راستای حمل و نقل کالا از روسیه به ایران و هند وجود دارد.

برزگر بندرانزلی را یکی از شاهراه های مهم اقتصادی منطقه دانست و گفت: منافع اقتصادی مشترک؛ کشورها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070100717
  • خبرنگار : 50283