روز به روز بر تعداد خودروها در شهر افزوده میشود و خیابانها دیگر گنجایش این حجم از خودرو را ندارند و متاسفانه این چالش همزمان با روز اول بازگشایی مدارس نسبت به روزهای قبل پررنگتر شده تا جایی که برخی خیابانها و معابر شهری به مرز خفگی نزدیک شدهاند.
والدین در روزهای نخستین سال تحصیلی تمایل دارند فرزندان خود را تا مدرسه همراهی کنند و همین امر موجب میشود در ساعتهای اولیه صبح و ساعات ظهر حجم ترافیک به شدت افزایش پیدا کند و این مشکل زمانی بزرگتر میشود که شروع به کار مدارس و ادارات همزمان باشد.
با آغاز سال تحصیلی در نظر گرفتن سرویس مدارس یکی از ابتداییترین راهکارهای کاهش بار ترافیک به شمار میآید چرا که با این کار تعداد خودروهای تک سرنشین کاهش پیدا میکنند اما امروزه در برخی شهرها مانند شهر یزد کمبود خودروی مینیبوس وجود دارد و سرویسهای سواری نیز با وجود اینکه تا حدی کمککننده است اما همچنان به اندازه ماشینهای با ظرفیت بالا نمیتواند بار ترافیک را کاهش دهد البته تنها راه حل موجود درنظر گرفتن سرویس برای مدارس نیست بلکه لازم است در نقاط پرتردد شهری نیز برخی تدابیر اندیشیده شود تا شاهد ترافیکهای سنگین در این نقاط نباشیم.
ناعدالتی آموزشی عمده دلیل ترافیک معابر در سال تحصیلی
«حمید رضا دهقان» مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد در خصوص وضعیت ترافیکی معابر شهری در روز اول مهرماه به ایسنا گفت: از صبح امروز همزمان با بازگشایی مدارس شاهد ایجاد ترافیک مضاغفی در سطح شهر بودیم، اما با وجود تدابیر از قبل اندیشده شده همچون اصلاحات هندسی برخی از میادین و تقاطع ها از جمله میادین امام حسین(ع)، امام علی(ع)، باهنر، معلم و تقاطع جانباز، این ترافیک نسبت به اول مهر ماه سال گذشته وضعیت بهتری داشت، اما با شرایط ایدهآلی که در مدیریت ترافیک تعریف شده است فاصله محسوسی داریم.
وی ادامه داد: در بازه زمانی هفت تا ۹ صبح امروز یعنی یکشنبه (اول مهرماه) نسب به همین بازه زمانی در روز یکشنبه هفته قبل (۲۵ شهریور) ۳۶ درصد رشد ترافیکی در بلواری همچون بلوار باهنر داشتیم که پیش بینی ما برای سایر نقاط سطح شهر همین مقدار رشد ترافیکی است.
مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری در خصوص ترافیک سنگین بلوار شهید پاکنژاد گفت: متاسفانه در برخی از نقاط شهر عدالت آموزشی و ساخت مدرسه رعایت نشده و در بلواری همچون بلوار پاکنژاد که به سمت میادین معلم و باهنر، زیرگذر میدان معلم و بلوار ۱۷ شهریور ختم میشود به علت استقرار تعداد زیادی مدرسه در این محدوده در روزهای ابتدایی مهر پر حجم و پر ترافیک است.
دهقان از بلوار شهید بهشتی به عنوان یکی دیگر از بلوار پرترافیک صبح امروز نام برد و دلیل آن را همان ناعدالتی ناشی از استقرار مدارس در کوچه های این خیابان عنوان کرد.
وی افزود: خیابان تیسمار فلاحی نیز به علت وجود دو مدرسه از ازدحام زیادی برخوردار اما در بقیه مناطق شهر یزد، ترافیک روانی حاکم بود.
مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد در پاسخ به اینکه عمده دلالیل ترافیک در معابر شهری چیست، گفت: علل ایجاد ترافیک معمولاً با عوامل مختلفی مانند وجود تعداد بیشمار خودروهای تک سرنشین به دلیل کمبود شبکههای حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس همراه است، اما در برخی از مواقع سال که با مناسبت هایی همچون نیمه شعبان، ایام محرم و روز های ابتدای مهر همراه است با ترافیک سنگینی در هسته مرکزی مواجه هستیم که این موضوع در تمام کشور فراگیر است و برنامهای برای آن نمیتوان داشت چرا که برنامه ریزی برای مدیریت ترافیک باید در شرایط پایدار و نرمال صورت گیرد.
وقوع ۲۳ تصادف در دوساعت ابتدای روز اول مهر
سرهنگ «مهدی زارع» رییس پلیس راهور استان یزد در رگفتوگو با ایسنا، در خصوص ترافیک روز اول مهر در معابر شهری یزد گفت: هدف ما ایجاد بستر و زمینه امن برای حضور دانش آموزان در سر کلاس های درس است.
وی از وقوع ۲۳ تصادف در فاصله زمانی ساعت هفت تا ۹ صبح (۲ ساعت) در روز اول مهر ماه خبر داد و گفت: از این ۲۳ فقره تصادف در سطح شهر یزد ۲۰ تصادف، خسارتی و سه تصادف جرحی بود.
زارع با بیان اینکه همکاری نکردن برخی رانندگان در هدایت خودروها به کنار معابر پس از تصادف، منجر به افزایش بار ترافیکی در شهر میشود، گفت: در صورتی که تصادف موجب ایجاد خسارت شده و مصدوم و فوتی ندارد، از رانندگان درخواست میشود از صحنه تصادف، عکس بگیرند و خودرو خود را به کنار خیابان هدایت کنند تا موجب ایجاد ترافیک صبحگاهی نشود.
رئیس پلیس راهور استان تاکید کرد: سوار کردن بیش از ظرفیت دانش آموزان در برخی خودروها یکی از دلایل اصلی بالا رفتن مصدومان احتمالی تصادفات رانندگی است و خودروهای سواری با احتساب راننده نباید بیش از پنج نفر سوار کنند که در صورت مشاهده ۹۰۰ هزار ریال جریمه می شوند.
زارع خاطرنشان کرد: رانندگی با موتورسیکلت بدون گواهینامه جرم است و به خانودهها و دانش آموزان توصیه میشود تحت هیچ شرایطی از موتور سیکلت بدون گواهی نامه و بدون کلاه ایمنی استفاده نکنند که برخورد قانونی با آنها صورت میگیرد.
به گزارش ایسنا، با توجه به تمام تفاسیر و مشکلات عدیدهای که وجود دارد به نظر می رسد با رشد روزافزون جمعیت مسئولان مدیریت شهری باید برای رفع این معضل چارهای بیاندیشند.
انتهای پیام