کشف اسکلت یک شاعر در کلیسای «نوتردام»

بقایای یک شاعر دوره رنسانس در جریان پروژه مرمت و بازسازی کلیسای «نوتردام» ‌ کشف شد.

به گزارش ایسنا، دو سال پیش، باستان‌شناسانی که در پروژه مرمت پس از آتش‌سوزی «نوتردام» مشغول فعالیت بودند، یک جفت تابوت سربی را در زیر یک گذرگاه کشف کردند.

«آرت‌نت» نوشت، در آن زمان هویت یکی از افرادی که در تابوت قرار داده شده بود از روی لوح و کتیبه‌ای که به تابوت متصل شده بود، مشخص شد. آن تابوت به «آنتوان دلا پورت» (Antoine de la Porte)، حامی بزرگ کلیسای جامع تعلق داشت که در سال ۱۷۱۰ میلادی درگذشت. با این حال هویت فرد دیگر مشخص نبود.

در نتیجه، بقایای جسد به آزمایشگاه پزشکی قانونی در دانشگاه «پل ساباتیه» در جنوب غربی فرانسه منتقل شد و محققان اکنون بر این باورند که تابوت دوم احتمالاً به «یواخیم دو بله» شاعر محبوب قرن شانزدهم میلادی تعلق دارد که اشعار او هنوز در مدارس فرانسه تدریس می‌شود.

این خبر توسط یک موسسه باستان‌شناسی در تاریخ ۱۷ سپتامبر منتشر شد.

از مدت‌ها قبل مشخص شده بود که «دو بله» در نوتردام به خاک سپرده شده است. او به عنوان یک مقام روحانی کوچک در کلیسای جامع خدمت کرده بود. «ژان دو بله» عمویی که او را بزرگ کرده بود، اسقف سابق پاریس بود و به عنوان رئیس کالج کاردینال‌ها در رم خدمت کرده بود، اما محل قبر او مشخص نبود.

در نتیجه بررسی‌ها مشخص شد که این اسکلت به مردی تعلق دارد که در اواسط ۳۰ سالگی جانش را از دست داده بود و به بیماری‌های سل و مننژیت مبتلا بود. پیش‌تر کارشناسان مطلع بودند که «دو بله» در سال ۱۵۶۰ میلادی در سن ۳۷ سالگی در پاریس درگذشت و در دهه آخر زندگی خود با بیماری دست و پنجه نرم کرد و از ناشنوایی رنج می‌برد. سرنخ دیگری که به شناسایی هویت این اسکلت کمک کرد، وجود آثاری از آسیب به استخوان لگن او بود که بر اساس آن، فرد قاعدتا زمان زیادی را روی اسب گذرانده بود. محققان از پیش مطلع بودند که «دو بله» یک سوارکار برجسته بود و در دهه ۱۸۵۰ با اسب بین پاریس و رم سفر می‌کرد.

پس از وقوع آتش‌سوزی که در آوریل ۲۰۱۹ سقف و مناره کلیسای جامع نوتردام را ویران کرد، باستان‌شناسان پروژه بازسازی گسترده‌ای را در این کلیسا آغاز کردند. تا به امروز، بیش از ۱۰۰ قبر و همچنین چندین مجسمه‌ و آثار مذهبی در این مکان کشف شده است.

قرار است کلیسای «نوتردام» ‌ واقع در پاریس در ماه دسامبر روی عموم مردم بازگشایی شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403070100510
  • خبرنگار : 71631