به گزارش ایسنا، این گزارش نحوه مدیریت پلتفرمهای شرکت «متا»، تیک تاک بایت دنس و پلتفرم بازی توئیچ آمازون و پلتفرمهای دیگر را تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده که سیاستهای مدیریت و حفظ دادهها در بسیاری از شرکتها، به شکل تاسف باری ناکافی است.
یوتیوب، شبکه اجتماعی «ایکس»، اسنپ، دیسکورد و رِدیت هم در این گزارش بررسی شده بودند اما یافتههای این گزارش، ناشناس بود و شرکتهای خاصی را فاش نکرد. یوتیوب متعلق به گوگل است.
پلتفرم ارتباطی دیسکورد اعلام کرد این گزارش، مدلهای تجاری بسیار متفاوت را در یک دسته قرار داده و در زمان انجام این مطالعه، دیسکورد تبلیغاتی ارائه نمیداد.
سخنگوی «ایکس» هم اعلام کرد این گزارش بر مبنای شیوه های فعالیت از سال ۲۰۲۰ است که در آن زمان، این سایت به نام «توییتر» معروف بود و از آن زمان، «ایکس» شیوه های مذکور را بهبود بخشیده است. این پلتفرم، حریم خصوصی داده کاربر را جدی گرفته و تضمین میکند که کاربران از اشتراک گذاری دادههایشان در این پلتفرم و نحوه استفاده از آنها، مطلع باشند و همزمان، به کاربران امکان میدهد جمعآوری دادهها از حسابهایشان را محدود کنند.
کمیسیون تجارت فدرال آمریکا اعلام کرد شرکتهای شبکه اجتماعی، دادههای کاربران را از طریق فناوریهای ردیابی مورد استفاده در تبلیغات آنلاین و خرید اطلاعات از کارگزاران داده و روشهای دیگر، جمع آوری میکنند.
حفظ حریم خصوصی دادهها، به خصوص برای کودکان و نوجوانان، یک مسئله مهم بوده است. مجلس نمایندگان آمریکا مشغول بررسی لوایحی است که در ژوئیه توسط سنا به تصویب رسیده و هدف آنها، پرداختن به تاثیرات شبکههای اجتماعی بر کاربران کم سن و سال است. شرکت «متا» هم به تازگی، حسابهای کاربری نوجوانان را معرفی کرده که کنترلهای والدینی پیشرفته را در خود جای داده است.
در این بین، شرکتهای فناوری بزرگ برای به دست آوردن منابع داده برای آموزش فناوریهای هوش مصنوعی نوظهور خود در تلاش هستند. معاملات دادهها به ندرت فاش میشوند و اغلب شامل محتوای خصوصی هستند که در پشت دیوارهای پرداخت و صفحه ورود به سیستم قفل شده اند؛ بدون اطلاع کاربرانی که آن را ارسال کرده اند یا اطلاعی از آن ندارند.
اکثر شرکتهایی که کمیسیون تجارت فدرال بررسی کرد، علاوه بر جمعآوری دادههایی درباره نحوه تعامل کاربران با خدمات خود، سن و جنسیت کاربران را جمعآوری کردند یا بر اساس اطلاعات دیگر حدس زدند. طبق گزارش رگولاتور آمریکایی، برخی نیز اطلاعاتی در مورد درآمد، تحصیلات و وضعیت خانواده کاربران جمع آوری کردند. شرکتها، دادههایی را درباره افرادی که از خدمات آنها استفاده نمی کردند، جمع آوری کردند و برخی از این کاربران، قادر به شناسایی همه روشهای جمع آوری و استفاده از دادهها نبودند.
بر اساس گزارش رویترز، گروههای صنعت تبلیغات، از این گزارش انتقاد کرده و مدعی شدند مصرف کنندگان، ارزش خدمات تحت پشتیبانی تبلیغات را میدانند.
انتهای پیام