خطر گرسنگی فراگیر در غزه/ آنروا: فلسطینی‌ها هر ۲ روز یک وعده غذا دارند

آژانس آنروا اعلام کرد فلسطینی‌ها در نوار غزه به دلیل محاصره این منطقه توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی تنها می‌توانند هر ۲ روز یک وعده غذا بخورند، همینطور شورای پناهندگان نروژ اعلام کرد که ۸۳ درصد از کمک‌های غذایی مورد نیاز به غزه نمی‌رسند.

به گزارش ایسنا، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در بیانیه‌ای درباره نیازهای غذایی فلسطینی‌ها در نوار غزه که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی تعداد آنها به ۲ میلیون تن رسیده، اعلام کرد فلسطینی‌ها در نوار غزه به دلیل محاصره این منطقه توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی تنها می‌توانند هر ۲ روز یک وعده غذا بخورند.

آنروا گزارش داد: بر اساس داده‌های شورای پناهندگان نروژ (NRC) که یک نهاد حقوق بشری مستقل است و دیگر سازمان‌ها، ۸۳ درصد از کمک‌های غذایی مورد نیاز را نمی‌توان به غزه رساند.

به گزارش خبرگزاری شهاب نیوز، این آژانس در ادامه بیانیه خود با تاکید بر اینکه ساکنان نوار غزه هر ۲ روز تنها یک وعده غذایی می‌خورند، اعلام کرد که به همراه شرکای خود بیسکوییت‌های پرانرژی را در میان کودکان فلسطینی توزیع کرد تا از عوارض سوءتغذیه آنها بکاهد.

در همین رابطه یکی از کمیته‌های سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایات و موارد متعدد نقض فاحش توافقنامه حقوق کودکان متهم و اعلام کرد: عملیات نظامی اسرائیل از هفتم اکتبر تاکنون، تاثیر فاجعه‌باری بر کودکان داشته و از جمله بدترین موارد نقض حقوق کودکان در تاریخ معاصر است.

آمارهای وزارت بهداشت غزه نشان می‌دهد که از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر گذشته، بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در این منطقه به شهادت رسیدند.

مسوولان وزارت بهداشت فلسطین پیشتر اعلام کردند تنها بر اساس آمارهای کاملا مستند مرگ‌ومیر، ۱۱ هزار و ۳۵۵ تن از شهدا در غزه، کودکان هستند.

معاون رئیس این کمیته به خبرنگارها گفت: کشته شدن کودکان به این شکل فجیع، مساله‌ای منحصر به فرد در تاریخ بوده و به منزله نقطه بسیار تاریکی در تاریخ است و فکر نمی‌کنم ما پیش از این شاهد نقض حقوق در ابعاد غزه بوده باشیم، این نقض‌ها بسیار خطرناک و جدی هستند.

این کمیته متشکل از چهار عضو مسوول نظارت بر پایبندی دولت‌ها به توافقنامه حقوق کودکان در سال ۱۹۸۹ است، توافقنامه‌ای که برای حمایت از کودکان زیر ۱۸ سال در برابر خشونت و دیگر نقض‌ها به شکل گسترده‌ای امضا شد و به تصویب رسید.

ارزیابی‌های هیات زنان سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ هزار زن کشته شدند که از جمله آنها حدود ۶۰۰۰ تن از مادرانی بودند که حدود ۱۹ هزار کودک یتیم از آنها بر جای مانده است.

بر اساس گزارشی که درباره تاثیر جنگ در غزه بر خدمات اساسی و لازم برای سلامت زنان و دختران و درمان آنها منتشر شد، در کنار شیوع بیماری‌ها و شرایط معیشتی غیرانسانی در نوار غزه، بیش از یک میلیون زن و دختر در نوار غزه به غذا، آب قابل شرب، سرویس بهداشتی، حمام و لوازم بهداشتی  دسترسی ندارند.

طبق این گزارش، در حالی که تعداد آوارگان در نوار غزه ۱.۷ تن است، هیات زنان سازمان ملل تخمین می‌زند که ۱.۱ میلیون زن و دختر برای رفع نیازهای خود به آب آشامیدنی و نیازهای خانگی، به آب کافی و سالم دسترسی ندارند. همچنین گزارش یاد شده حاکی از وجود بیش از ۵۴۰ هزار زن و دختر در غزه در سنین باروری بوده و این یعنی باید برای حمایت از آنها لوازم و خدمات بهداشتی تامین شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070100294
  • خبرنگار : 71496