زنگ «مهر و ایثار» در مدارس گیلان نواخته شد

زنگ «مهر و ایثار» همزمان با آغاز سال تحصیلی، در شروع بهار علم و دانش با حضور مسئولین استانی، فرماندهان نظامی و انتظامی، نمایندگان مجلس، نماینده وزیر آموزش و پرورش به صورت نمادین در دبیرستان شهید بهشتی رشت همزمان با سایر مدارس نواخته شد.

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدارس گیلان که به صورت نمادین در دبیرستان شهید بهشتی رشت برگزار شد، اظهار کرد: دانش‌آموزان عزیز امروز به احترام شما و مقام بلند علم همه مسئولین آمده‌اند، پیام امروز را از شهید یعقوب دولتی گرفتیم.

وی افزود: دانش‌آموزان عزیز در گذشته کسی که می‌خواست معلم شود به مرکز تربیت معلم می‌رفت و دو سال درس می‌خواند، شهید یعقوبی هم سال آخر معلم شدن را رها می‌کند و به جبهه می‌رود و سرانجام در شلمچه به شهادت می‌رسد، ۳۸ سال از شهادتش گذشت و مادرش پس از ۶ سال در انتظار و فراغ فرزند جان تسلیم می‌کند و پدرش نیز در سال ۸۷ در چشم انتظاری وادع می‌کند. امروز پدر و مادر این شهید بزرگوار نیستند اما امروز در اولین روز مدرسه آمده و این پیام بزرگی است و اتفاقی نیست.

احمدی لاشکی گفت: باید خودمان را باور کنیم، گهگاهی فضای مجازی چنان ما را تسخیر می‌کند که دچار تردید می‌شویم کسانی بزرگتر از ما هستند! در حالیکه توانستیم اخیرا در المپیاد جهانی با کسب ۲۲ مدال رتبه سوم دنیا را پس از آمریکا و چین کسب کنیم یا در المپیاد نجوم که پنج دانش‌آموز ما اعزام شدند توانستند ۵ مدال طلا کسب کنند و برای اولین بار رتبه اول جهان را به دست آوردیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این مدرسه شما افراد شاخصی نظیر پروفسور سمعیی تحصیل کرده که متعلق به جهان است، یقین دارم شما دانش‌آموزان همان افتخار را کسب می‌کنید که آیندگان به آن افتخار می‌کنند.

وی افزود: امروز در کشور ما ۱۶ میلیون و ۶۱۵ هزار دانش‌آموز در ۱۲۱ هزار مدرسه راهی کلاس درس می‌شوند. با تذکر رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر مجموعه پیش دبستانی‌ها هم به آموزش و پرورش سپرده شد، اکنون ۷ میلیون دانش‌آموز پیش دبستانی را هم به عدد مذکور اضافه کنید. امسال ۱۵۶ میلیون جلد کتاب در ۱۶۰ عنوان در حجم ۵۳ میلیون تن کاغذ تولید داخل، چاپ شده است.

احمدی لاشکی با اشاره به دو کار بزرگ برای حمایت از جامعه فرهنگیان در دولت سیزدهم، گفت: نیروی خروجی فراوان داشتیم که منجربه کاهش نیروی انسانی شده بود اما در این سه سال اخیر مجوز ۲۵۵ هزار ردیف استخدامی داده شد، همین امسال ۱۲۸ هزار نفر در قالب آموزگاری، دبیری، کیفیت بخشی، تعهد خدمت دبیری، نخبگان، معلولین، سرایداران و خدمات جذب شدند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پیش از این همه دانش‌آموزان به تحصیل در رشته تجربی علاقمند بودند اما مگر کشور چقدر به پزشک نیاز دارد، امروز می‌توانیم بگوییم در همین استان برای رشته‌های فنی و مهارتی حدود ۴۹ درصد دانش‌آمزوان در هنرستانها و فنی حرفه‌ای و کار و دانش‌ها جذب شدند، باید فارغ التحصیلانی داشته باشیم که مهارت محور باشند.

وی با بیان اینکه اهمیت به معلم و جایگاه معلم ارتقا یافته، افزود: برای سال تحصیلی جدید هزار میلیارد تومان وسائل و تجهیزات ورزشی تهیه و به مدارس تحویل شده؛ در حوزه بروزرسانی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هم اقدامات خوبی انجام گرفته است.

احمدی لاشکی تأکید کرد: مجلس در برنامه هفتم اینگونه آورده که آموزش و پرورش به مثابه امر ملی است و لذا تمام دستگاه‌ها باید به این دستگاه کمک کنند. همه برای حمایت از آموزش و پرورش مسئولیت داریم، امیدواریم بتوانیم به آنچه که می‌خواهیم و تعلیم و تربیت کارآمد برسیم.

اسدالله عباسی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی با بیان اینکه دانش‌آموزان آینده سازان کشور هستند، اظهار کرد: امروز زنگ «مهر و ایثار» در مدارس نواخته شد و پیام این زنگ مدرسه به جامعه هدف ارسال می‌شود، امروز مقارن شده با هفته دفاع مقدس و خجسته میلاد پیامبر میلاد مهربانی که بشر را از جهل و جهالت رهانید و اولین معلم ما خدا و پیامبر هستند.

وی افزود: آغاز بهار علم و دانش با هفته دفاع مقدس مقارن شده که امسال مزین به نام یکی از دلباختگان عرصه تعلیم و تربیت شهید یعقوب دولتی است که پیشه معلمی را انتخاب کرده بود اما با ایثار و فداکاری در جبهه حق علیه باطل جان خود را فدا کرد تا درس ایثار و شهادت، فدارکاری و آزادگی را به ما بدهد.

استاندار گیلان گفت: امروز جلوه معنوی در این مراسم وجود دارد و بهار علم و تربیت و عید شماست، همانطور که در بهار طبییعت جشن می‌گیریم باید در بهار تعلیم و تربیت بیشتر جشن بگیریم چراکه محصول تعلیم و تربیت آینده کشور را تضمین می‌کند.

عباسی بیان کرد: میرزاکوچک‌خان با علم و آگاهی ایستادگی و مقاومت متجاوزان را از کشور بیرون کرد، در دفاع مقدس هم ۸ هزار شهید گلگلون کفن استان از ارزش‌های امام دفاع کردند و اجازه ندادند حتی یک وجب از این خاک به تصرف دربیاید، لذا آرامش و امنیت امروز را مدیون شهدا و خانواده شهدا هستیم، باید قدر بدانیم که در مدارس فرزندانی تربیت می‌یابند که آینده استان و کشور را رقم می‌زنند.

وی ادامه داد: از همه مربیان و معلمین تشکر می کنم که علم و ایمان را در کنار هم می‌بینند، باید با ابزار علم و پشتوانه ایمان حرکت کنیم در این صورت آینده و سکوهای ترقی برای شما خواهد بود. همیشه به خدا توکل کنید و یاد شهدا و امام را گرامی بدارید و بدانید که به برکت خون شهداست که توانستیم حرکتی را آغاز کنیم که ادامه دهنده راه آنان باشیم.

استاندار گیلان ضمن قدردانی از تلاش فرهنگیان در مدارس، گفت: اولیای دانش‌آموزان بدانند خودشان معلم هستند و باید با اولیای مدرسه هماهنگ و همدل باشند و آنچه را که در مدارس و خانه اتفاق می‌افتد با یکدیگر مغایرت نداشته باشد.

محمدحسین رمضانی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان هم در این مراسم ضمن خیرمقدم به دانش‌آموزان و مسئولین اظهار کرد: در هفته اخیر به ترتیب جشن‌ غنچه‌ها با حضور ۲۷ هزار نوآموز پیش دبستانی، جشن شکوفه‌ها با شرکت ۲۷ هزار و ۴۷۰ کلاس اولی و جشن جوانه‌ها با حضور ۳۳ هزار و ۳۵۵ دانش‌آموز پایه هفتم در استان برگزار شد.

وی افزود: امروز هم زنگ مهر و ایثار ویژه بازگشایی مدارس و آغاز هفته دفاع مقدس نیز در نخستین روز ماه مهر در مدارس استان نواخته شد. ۳۷۷ دانش‌آموز گیلانی با حضور در ۳۸۰۰ مدرسه و ۱۹ هزار کلاس آماده آغاز سال تحصیلی امن و بدون دغدغه هستند.

مهرداد گودرزوند چگینی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان هم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید دولتی، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با تمسک به شهدا مسیر حق و عدالت را زنده نگه داریم. امروز از مهمترین روزهای سال است و حضور همه مسئولین در کنار اولیای مدارس در این مراسم، نشاندهنده اهمیت این روز است.

وی افزود: یقینا همه ما که عهده دار مسئولیتیم و امروز اینجا هستیم از همین روز و مدارس به اینجا رسیدیم. بدانید شما آینده سازان این کشور هستید که دارای استقلال و آزادی است و نامش در اقصی نقاط دنیا به نام بنیان گذار جمهوری اسلامی مزین شده و باید افتخار کنید که در چنین مکتبی تحصیل می‌کنید.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070100258
  • خبرنگار : 50042