ایلام در انتظار بازگشت آب قناتها به چرخه کشاورزی

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام از احیاء، مرمت و بازسازی اصولی و مهندسی قنوات استان خبر داد.

اقبال گراوندی در این خصوص اظهار کرد: در سطح کشور حدود ۴۱ هزار رشته قنات وجود دارد که طول آن‌ها بالغ بر ۴۱ هزار کیلومتر است و قسمت اعظمی از مزارع کشاورزی کشور با آب قنوات آبیاری می‌شوند و در استان ایلام ۱۷ رشته قنات وجود دارد که طول تقریبی آن‌ها حدود ۱۰ کیلومتر و از این تعداد تنها ۷ رشته آنها فعال است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از قنوات استان غیرفعال شده‌اند با احیاء و مرمت و بازسازی، آن‌ها را در چرخه آبیاری اراضی کشاورزی قرار خواهیم داد که این کار ارزنده را با شروع کار قنات کهره ۱ و ۲ شهرستان هلیلان آغاز شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده بر روی قنات کهره نتیجه داده و آب آن به چرخه کشاورزی بازگشته و موجب خوشحالی کشاورزان منطقه شده است خاطرنشان کرد: اعتبار هزینه شده برای قنات کهره مبلغ ۱۴ میلیارد ریال بوده و با تزریق اعتبارات سال مالی ۱۴۰۳، کل قنوات شهرستان هلیلان بازسازی خواهند شد.

 گراوندی اضافه کرد: پیمانکار طرف قرارداد احیاء و بازسازی قنوات استان در حال حاضر بر روی قنات کاخ فلاحتی ایلام،  قنات سازمان جهادکشاورزی فعالیت دارد و کار مرمت این قنات هم در شرف اتمام است و با کول‌گذاری کل مسیر قنات، ساکنان منطقه را از هر گونه مشکلی در بحث ساختمان های ساخته شده در کنار و روی مسیر قنات مصون می‌دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاوری استان ایلام، وی افزود: کل اعتبارات هزینه شده برای کار قنوات از اعتبارات ملی بوده و امسال بالغ بر ۳ میلیارد تومان کار قنات انجام شده است و با این روند و توجه ویژه معاونت محترم آب و خاک وزارت جهادکشاورزی و ریاست محترم سازمان جهادکشاورزی استان به بحث احیاء قنوات، در سال مالی آینده اعتبارت خوبی پیش‌بینی  و مصوب شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403070100179
  • خبرنگار : 71299