فقر شخصیت جذاب در تولید نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی

یک تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی گفت: «در بحث شخصیت‌های کارتونی برای دفاتر رده سنی دبستان، فقر شخصیت ایرانی داریم. اگر نگاهی به انیمیشن‌های خارجی بیندازیم، متوجه تعدد شخصیت‌های خارجی و جذابیت بالای آن‌ها می‌شویم؛ درصورتی‌که ما شخصیت‌های ایرانی بسیار کمی داریم که در این حد جذاب‌ باشند.»

این بخشی از صحبت‌های مطرح‌شده در گزارش پیش رو است که با هدف بررسی قیمت نوشت‌افزار و جایگاه تولید و عرضه نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی در شهر اصفهان تهیه شده است. محمد حسینی، نایب‌رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر شهرستان اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا و دربارۀ خرید نوشت‌افزار بیان کرد: اشتباه مردم اصفهان خرید نوشت‌افزار از یک یا دو مکان مشخص و محدود است. اگر خانواده‌ها در سطح شهر اقلام موردنیاز خود را تهیه کنند، هزینه‌هایشان خیلی کمتر تمام می‌شود. این باور مردم اصفهان که نوشت‌افزار عرضه‌شده در کوچه تلفن‌خانه و کنسولگری قیمت مناسب‌تری دارد، غلط است و باید اصلاح شود. بیشتر شکایاتی که دریافت می‌کنیم از همین دو کوچه است.

او ادامه داد: کوچه تلفن‌خانه در حال حاضر به مرکز خرده‌فروشی نوشت‌افزار تبدیل شده است. هیچ‌کدام از مغازه‌هایش عمده‌فروشی نیست. درواقع، این افراد خرده‌فروش‌های سطح شهر هستند که داخل این کوچه به اسم بازار نوشت‌افزار محصولات را با قیمت بالایی می‌فروشند. درنهایت، پیشنهاد می‌کنیم که اصفهانی‌ها به‌جای تهیه نوشت‌افزار از دو کوچه تلفن‌خانه و کنسولگری از نوشت‌افزاری محلۀ خودشان نیز خرید کنند.

حسینی درخصوص جشنواره فروش ویژه نوشت‌افزار که محصولات در آن با حداقل سود مصوب به فروش می‌رسد، توضیح داد: جشنواره فروش ویژه نوشت‌افزار هم‌اکنون آغاز شده است و تاریخ ۷ مهرماه زیرنظر اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر شهرستان اصفهان ادامه دارد. در این جشنواره تعدادی از فروشندگان نوشت‌افزار با حداقل سود محصولاتشان را عرضه می‌کنند.

نایب‌رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر شهرستان اصفهان یادآور شد: اگر مردم قیمت‌های سطح شهر را با تلفن‌خانه و کنسولگری مقایسه کنند یا اگر از طرح اتحادیه برای حمایت از مصرف‌کننده در جشنواره فروش ویژه نوشت‌افزار آگاه شوند، تفاوت قیمت‌ها را درک و از این پس در خریدشان به شکلی دیگری تصمیم می‌گیرند. آگاه‌کردن مردم در این خصوص بسیار مهم است. صدا و سیما و سایر رسانه‌ها باید این مهم را به عهده بگیرند.

او با اشاره به موضوع فنرزنی کتاب‌های درسی تأکید کرد: مردم برای فنرزنی کتاب‌های درسی به تبلیغات ارزان که زیر نرخ اتحادیه است، توجه نکنند. کسانی که با قیمت ارزان‌تر به فنرزنی اقدام می‌کنند، کیفیت مواد اولیه‌شان پایین است. به همین دلیل ما در ابتدای مهرماه حدود ۲۰۰ شکایت دریافت می‌کنیم.

نایب رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر شهرستان اصفهان با ذکر این نکته که مردم باید از فروشگاه‌های معتبر و مجاز کالا و خدمات مختلف دریافت کنند، تصریح کرد: اگر مردم به مغازه‌های معتبر مراجعه کنند، ما راحت‌تر می‌توانیم از آن‌ها دفاع کنیم، اما اگر به اماکن غیرمجاز بروند، فرآیند بررسی شکایت طولانی‌تر می‌شود. اسامی همه مکان‌ها و افرادی را که با حداقل سود مصوب محصولات خود را به فروش می‌رسانند، در سایت اتحادیه قرار داده‌ایم.

شخصیت ایرانی _ اسلامی کپی‌رایت می‌خواهد

سیدمحمد داوودی‌نسب، دبیر اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر شهرستان اصفهان، در تولید نوشت‌افزار ایرانی ذائقۀ مردم را مهم‌ترین مسئله دانست و به خبرنگار ایسنا گفت: استقبال مردم و ذائقه‌سازی در تولید نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی بسیار اهمیت دارد. اکنون ذائقۀ مردم به سمت تولیدات غیرایرانی رفته است.

او ادامه داد: مشتریِ نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی محدود است، بنابراین نمی‌توان از تولیدکننده انتظار داشت که بیش از تقاضای بازار به تولید این محصولات اقدام کند. در حال حاضر، به‌اندازه‌ای که برای محصولات ایرانی _ اسلامی در بازار تقاضا وجود دارد، گروهی از تولیدکنندگان فعال‌اند.

این تولیدکنندۀ نوشت‌افزار ایرانی درباب علل کمبود این محصولات در بازار بیان کرد: اولین دلیلش همان ذائقۀ مردم است. البته باید به این نکته اشاره کرد که درمقایسه با سال‌های گذشته ذائقۀ مردم به سوی محصولات ایرانی _ اسلامی رشد چشمگیری داشته است. درواقع، وضعیت فعلی با ۱۰ سال پیش به‌هیچ‌وجه مقایسه‌شدنی نیست، اما در جذب مخاطب هنوز به رشد موردنظر و مطلوب نرسیده‌ایم.

دبیر اتحادیۀ کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان شهرستان اصفهان جریان ذائقه‌سازی را نیازمند همکاری نهادهای فرهنگی دانست و گفت: ذائقه‌سازی کاری نیست که یک نهاد صنفی و اتحادیه بتواند به‌تنهایی پیش ببرد، بلکه همۀ نهادهای درگیر فرهنگ، مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، شهرداری و... باید دست به تبلیغ‌ و فعالیت بزنند. در شهر تهران این اتفاق صورت گرفت و خیلی خوب به نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی توجه شد، اما این نگاه در اصفهان هنوز هم کمرنگ است.

داوودی‌نسب ادامه داد: دانش‌آموز در یک سال تحصیلی و تا پایان عمر دانش‌آموزی خود، یعنی دورانی مهم و بلندمدت از زندگی‌اش را با نوشت‌افزار سروکار دارد. اگر مسئولان توجه داشتند که این افزار چه تأثیرات فرهنگی‌ مهمی بر کودکان و نوجوانان دارند، قطعاً در کنار تولیدکنندگان ایرانی قرار می‌گرفتند و آنان را همراهی می‌کردند.

او پس از تبیین ذائقه، دومین چالش را در مسیر تولید نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی مکان توزیع دانست و گفت: تولیدکنندۀ نوشت‌افزار ایرانی نیازمند مکانی مناسب برای توزیع محصول است. افرادی که متقاضی این قبیل محصولات هستند باید بدانند که در چه مکانی قادر به تهیه آن هستند.

دبیر اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر شهرستان اصفهان فراهم‌شدن مکان توزیع را از سوی بخش خصوصی دشوار دانست و یادآور شد: برای بخش خصوصی واردشدن به این کار سخت است، چراکه یک فعالیت فصلی محسوب می‌شود. توزیع نوشت‌افزار عمر یک‌ماهه دارد. بنابراین، از نظر مالی یا اجاره‌بها برای بخش خصوصی امکان‌ حضور در این عرصه فراهم نیست.

این تولیدکنندۀ نوشت‌افزار ایرانی همچنین خاطرنشان کرد: از آموزش‌وپرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا کردیم که به‌منظور فروش محصولات ایرانی _ اسلامی یک مکان مشخص را در اختیار تولیدکنندگان بگذارد، اما موافقت نشد. اگر یک مکان در اختیار تولیدکننده محصولات ایرانی قرار بگیرد تا نوشت‌افزار را در طول سال به نمایش بگذارد اتفاقات مثبتی رقم خواهد خورد. ما برای فروش محصولات ایرانی _ اسلامی به کمک آموزش‌وپرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری نیازمندیم.

داوودی‌نسب فقر شخصیت‌های کارتونی ایرانی را مشکل بعدی دانست و بیان کرد: در بحث شخصیت‌های کارتونی برای دفاتر رده سنی دبستان، فقر شخصیت ایرانی داریم. اگر نگاهی به انیمیشن‌های خارجی بیندازیم، متوجه تعدد شخصیت‌های خارجی و جذابیت بالای آن‌ها می‌شویم؛ درصورتی‌که ما شخصیت‌های ایرانی بسیار کمی داریم که در این حد جذاب‌ باشند.

او ادامه داد: اگر بخواهیم از شخصیت‌های ایرانی استفاده کنیم باید حق کپی‌رایت هم رعایت شود. برای مثال، اگر بخواهیم از شخصیت نوید یا بچه‌زرنگ استفاده کنیم حتماً باید براساس قانون درصدی هم به تهیه‌کننده تعلق بگیرد. استفاده از شخصیت‌های خارجی این محدودیت را ندارد، هرچند که باید برای این نمونه‌ها نیز کپی‌رایت رعایت شود.

دبیر اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر شهرستان اصفهان با اشاره به همان مسئله کپی‌رایت گفت: این مسئله بیشتر درخصوص دانش‌آموزان ابتدایی دغدغه شده است، زیرا استفاده از شخصیت‌ها برای این گروه سنی ضرورت و اولویت بیشتری دارد. در طراحی نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان مقاطع بالاتر از طرح‌های اسلیمی، معماری، ایرانی، تصاویر مشاهیر و شهدا، جمله‌های زیبا و انگیزشی بهره‌ می‌بریم. تاکنون نیز به طرح‌های مناسب و جالب‌توجهی رسیده‌ایم که مورد استقبال دانش‌آموزان هم بوده است.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070100152
  • خبرنگار : 50986