مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان:

قابلیت تولید و پرورش سالانه ۷۰۰۰ تن‌ میگو در دشتیاری

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: منطقه گواتر در شهرستان دشتیاری با داشتن چهار هزار هکتار اراضی مطالعه شده برای پرورش میگو، یکی از بزرگ‌ترین منطقه آبزی پروری ایران است که سالانه قابلیت تولید و پرورش هفت هزار تن‌ میگو را دارد.

دادرحمن بامری در گفت وگو با ایسنا، افزود: یک‌هزار و ۱۲۰ تن میگو امسال از اراضی زیرکشت در سواحل جنوب استان برداشت شده که تا پایان فصل برداشت پیش‌بینی می‌شود سه هزار تن میگو برداشت و پس از فرآوری و بسته بندی به کشورها حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر شود.

وی اظهارکرد: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت میگو در سیستان و بلوچستان ۱۵ درصد و میزان برداشت ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: مزرعه پرورش میگوی گوردیم در کنارک‌ و مزرعه گواتر در دشتیاری از جمله مزارع فعال پرورش میگو در جنوب سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به فرصت بزرگ اقتصادی در سواحل جنوب استان، افزود: در این سواحل نیلگون بزرگ ترین ظرفیت برای آبزی پروری وجود دارد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات هزاران شغل ایجاد کرده و بیش از ۲۶ هزار صیاد مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: سواحل مَکُران در سیستان و بلوچستان با داشتن ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد برای آبزی پروری یک ظرفیت بی بدیل برای پرورش انواع آبزیان است، که می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

وی عنوان کرد: وجود هشت کارخانه فرآوری، بسته بندی آبزیان در سواحل مکران علاوه بر اینکه زنجیره تولید را از مزرعه تا کارخانه، تکمیل کرده بلکه باعث ایجاد تعداد زیادی از بومیان منطقه شده است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: سواحل بلوچستان از گواتر تا چابهار و زرآباد بهشت آبزی‌پروری ایران است و بالفعل شدن ظرفیت‌های شیلاتی بویژه در حوزه تولید انواع آبزیان از جمله میگو، ماهی، صدف، لابستر و خیار دریایی همان گنج پنهان سواحل مَکُران است که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید دارند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403070100134
  • خبرنگار : 50599