تولید سالیانه ۵ میلیون قطعه ماهیان زینتی در استان همدان

مدیر شیلات امور آبزیان استان همدان از تولید سالیانه پنج میلیون قطعه ماهیان زینتی در این استان خبر داد.

احمد بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵ واحد ماهیان زینتی با تولید پنج میلیون قطعه ماهی زینتی در سطح استان دارای فعالیت بوده که از این تعداد واحدها حدود ۷۰ درصد در شهرستان همدان و مابقی در سایر شهرستان‌های تابعه مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه شهرستان ملایر رتبه دوم و تویسرکان رتبه سوم تولید ماهیان زینتی در سطح استان را دارند، گفت: استان همدان در تولید ماهیان زینتی در سطح کشور رتبه دهم را داراست.

بختیاری ادامه داد: علاوه بر این واحدها تعداد ۱۰ پروانه تاسیس برای احداث و فعالیت واحدهای زینتی جدید با ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه صادر شده که در صورت دریافت تسهیلات بانکی به تولید استان اضافه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به احداث شهرک ماهیان زینتی در استان همدان ،تصریح کرد: برای احداث شهرک ماهیان زینتی مطالعات اولیه صورت این شهرک انجام شده و در صورت تامین زمین از طریق منابع طبیعی و همکاری سایر ادارات از جمله امور آب، اقدام لازم برای ثبت نام متقاضیان به منظور سرمایه‌گذاری انجام خواهد گرفت.

بختیاری همچنین با اشاره با چشم انداز تولید ماهیان زینتی در استان همدان، خاطرنشان کرد: طبق نقشه راه شیلات تا سال ۱۴۱۰ تعداد ماهی زینتی تولیدی در استان همدان باید به حدود هشت میلیون قطعه افزایش پیدا کند که در قالب فعالیت واحدهای موجود، احیای واحدهای راکد، احداث واحدهای جدید و ایجاد شهرک ماهیان زینتی این امر قابل اجرا خواهد بود.

وی با اشاره به برخی از مشکلات تولیدکنندگان ماهیان زینتی در استان همدان هم گفت: عدم پرداخت تسهیلات بانکی مورد نیاز به مقدار لازم و در مدت زمان کوتاه، مشکلات ناشی از قیمت بالای برق مصرفی و احتساب برق بعضا به صورت تعرفه غیر کشاورزی و سختگیری و قطع برق، نبود تعاونی و تشکل ماهیان زینتی استان به منظور پیگیری امور پرورش دهندگان ماهیان زینتی از جمله موانع و مشکلات توسعه ماهی زینتی در استان همدان به شمار می‌رود.

بختیاری ادامه داد: صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در سال‌های اخیر به دلیل جذابیت‌ها و شرایط مساعد در اکثر استان‌های کشور از جمله استان همدان از رشد مناسبی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی یکی از فعالیت‌های سودآور زیربخش شیلات به شمار می‌رود، افزود: امروزه با توجه به رشد زندگی در آپارتمان‌ها و افزایش جمعیت آپارتمان نشینی و مشغله مردم و نیاز به آرامش روح و روان، استفاده از آکواریوم و ماهیان زینتی در منازل و محیط کار رواج یافته و با تقاضای روز افزون مواجه شده است ضمن اینکه از طرفی ماهیان زینتی تولید شده کشور به سایر کشورها نیز صادر می‌شود و این امر موجب شده که در زمینه بازار و فروش ماهیان زینتی مشکل خاصی وجود نداشته باشد و فعالیت در این حوزه را قابل توجیه اقتصادی کند.

بختیاری گفت: ماهیان زینتی از تنوع گونه‌ای بسیار زیادی برخوردار بوده و در گروه ماهیان آب شیرین و شور از نظر شرایط رشد، ماهیان گیاهخوار و گوشتخوار از نظر تغذیه و تخمگذار یا زنده زا قابل تقسیم بندی هستند.

وی با اشاره به مزایای پرورش ماهیان زینتی تصریح کرد: امکان فعالیت با هر نوع منبع آبی اعم از آب لوله کشی شهری و قنات و چشمه و چاه با حداقل آب مصرفی، امکان تکثیر و پرورش با حداقل فضای مسقف در ۲۰ متر به بالا، شغل مناسب همه اعضای خانواده از جمله دختران و خانم‌های شاغل و خانه‌دار، زود بازده و جذاب و مفرح و با نیاز حداقل سرمایه‌گذاری، امکان دریافت مجوز به صورت کسب و کارهای خانگی با حداقل نیاز به استعلام از سایر مراجع از طریق سامانه ملی مجوزها، ارزآوری مناسب با توجه به صادراتی بودن تولیدات را می‌توان از جمله مزایای پرورش ماهیان زینتی برشمرد.

بختیاری همچنین با اشاره به مجوز پرورش ماهیان زینتی گفت: برای ماهیان زینتی در دو قالب مشاغل خانگی و صنعتی امکان دریافت مجوز وجود دارد که در این رابطه مجوز مشاغل خانگی معمولاً زیر ۵۰ هزار قطعه بوده و مجوز صنعتی بالای ۵۰ هزار قطعه توسط نظام مهندسی کشاورزی صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: مجوز شهرک‌های ماهیان زینتی هم توسط نظام مهندسی کشاورزی و شرکت شهرک‌های کشاورزی صادر می‌شود که این شهرک‌ها در قالب چند واحد در کنار هم با تاسیسات مشترک بوده و در حد دو میلیون قطعه به بالا هستند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070100080
  • خبرنگار : 50037