میزبانی بایدن از نشست گروه کواد با دستورکار اوضاع ایندوپاسیفیک و مقابله با چین

سران کشورهای استرالیا، هند، ژاپن و آمریکا در نشست امنیتی مشترک خود در دلاوِر، عضویت دائمی شماری از کشورهای دیگر در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین برقراری صلح در اوکراین بدون اشاره به روسیه را خواستار شدند.

به گزارش ایسنا، نشست «گروه کواد» که جلسه خداحافظی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جمع سران این کشورها بود با حضور «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند و «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا در واشنگتن و در نزدیکی دلاوِر برگزار شد و طرف‌های شرکت کننده بر اهمیت حفظ این گروه تاکید کردند.

رویترز نوشته این گروه در پی «نگرانی‌های مشترک درباره چین» ایجاد شده است.

بایدن پس از انتخابات پنجم نوامبر (۱۵ آبان) ریاست‌جمهوری آمریکا، کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

سران این کشورها همچنین عملیات گارد ساحلی مشترک سال آتی میلادی با حضور پرسنل استرالیایی، هندی و ژاپنی را بر روی کشتی گارد ساحلی آمریکا و طرحی را برای افزایش همکاری لجستیکی نظامی بین کشورهای خود اعلام کردند؛ البته اعلام نشد که این عملیات در چه مکانی انجام می‌شود.

طبق گزارش رویترز، سران این چهار کشور همچنین اعلام کردند که «به دنبال گسترش اتحاد ایندوپاسفیک برای آگاهی از حوزه دریایی» هستند؛ ابتکاری که ۲ سال پیش راه‌اندازی شد.

نشست سران آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن

چین، موضوع اصلی

درحالی‌که کاخ سفید گفته اجلاس چهارگانه به هیچ کشور دیگری اختصاص ندارد و پکن نباید مشکلی با این ابتکارعمل داشته باشد، بایدن جلسه گروهی اجلاس را با ارائه توضیحاتی در مورد چین آغاز کرد.

سران این چهار  کشور در بیانیه مشترکی که نامی از چین در آن نیامده، «مانورهای بزرگ در دریای چین جنوبی» را محکوم کردند.

تحلیلگران می‌گویند، این ابتکارعمل‌های امنیتی جدید پیامی برای پکن است و یک تغییر اساسی در تایید فعالیت‌های کشورهای عضو گروه چهارجانبه در اهمیت دادن به مسائل امنیتی است که بازتابی از افزایش نگرانی‌های مربوط به فعالیت‌های پکن در منطقه محسوب می‌شود.

«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین با گروه چهار به عنوان تلاشی برای محاصره پکن و تشدید درگیری مخالفت کرده است.

بایدن در این جلسه با بیان اینکه پکن تغییر تاکتیکی داشته اما راهبرد خود را تغییر نداده، گفت که چین همچنان به آزمودن آمریکا در دریای جنوب و شرق چین و همچنین تنگه تایوان ادامه می‌دهد.

سران کشورهای گروه کواد

روسیه و کره شمالی

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «ما معتقدیم شی جین‌پینگ به دنبال تمرکز بر چالش های اقتصادی داخلی و به حداقل رساندن آشفتگی در روابط دیپلماتیک چین است و همچنین به نظر من به دنبال خرید فضای دیپلماتیک برای خود است تا به شدت منافع چین را دنبال کند.»

پکن می‌گوید مالک تمامی دریای چین جنوبی از جمله قلمرو مورد ادعای فیلیپین، برونئی، مالزی و ویتنام است. همچنین معتقد است مالکیت قلمروهایی در دریای چین شرقی را در اختیار دارد که از سوی ژاپن و تایوان نیز ادعای مالکیت شده است. پکن همچنین تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند.

بیانیه مشترک سران چهار کشور ژاپن، آمریکا، هند و استرالیا شامل اظهارات انتقادی درباره کره شمالی، محکوم کردن پرتاب موشک‌های بالستیک و آنچه «فعالیت‌های سایبری مخرب» این کشور نامیدند، بود. یک مقام آمریکایی گفت که سران این چهار کشور در مورد کمک نظامی روسیه به کره شمالی نگرانی مشترک دارند.

نشست گروه کواد

نگرانی هند از نظامی‌شدن ایندوپاسیفیک

طبق گزارش رویترز، این گروه همچنین در حال افزایش کار برای ارائه فناوری‌های حیاتی و امنیتی از جمله یک شبکه دسترسی رادیویی باز جدید به جزایر اقیانوس آرام و آسیای جنوب شرقی است.

«لیزا کورتیس» تحلیلگر سیاست آسیا در مرکز امنیت جدید آمریکا و یک مقام سابق دولت واشنگتن نیز گفت هند نگران است که گروه چهار منطقه ایندوپاسیفیک (منطقه مابین اقیانوس هند تا آرام) را نظامی کند.

سران کشورهای عضو همچنین بر ضرورت برقراری صلح طولانی‌مدت در اوکراین تاکید کردند اما به روسیه اشاره‌ای نداشتند.

در بیانیه این گروه آمده است: «ما بر ضرورت صلحی با دوام، جامع و عادلانه بر اساس قوانین بین‌الملل و اصول منشور سازمان ملل شامل احترام و رعایت حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو تاکید داریم.»

سران کشورهای گروه چهار همچنین خواستار تقویت همکاری در مواجهه با تهدیدهای سایبری شدند.

بایدن در نشست گروه کواد

تهدیدات سایبری و شورای امنیت

آن‌ها در بیانیه‌ای گفتند: «در مواجهه با محیط امنیتی رو به وخامت در حوزه سایبری، کشورهای عضو این گروه قصد دارند مشارکت امنیت سایبری خود را برای مقابله با تهدیدات مشترک ناشی از عوامل دولتی، مجرمان سایبری و سایر عوامل مخرب غیر دولتی افزایش دهند.»

این گروه همچنین تاکید کرد که تمامی چهار کشور به انجام اقداماتی خاص برای تقویت دفاع جامع از شبکه و توسعه ظرفیت‌های تکنیکی از طریق به اشتراک‌گذاری فزاینده اطلاعات درباره تهدیدهای سایبری متعهد هستند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «ما قصد داریم تلاش‌های مشترک را برای شناسایی آسیب‌پذیری‌ها، محافظت از شبکه‌های امنیت ملی و شبکه‌های زیرساختی حیاتی و هماهنگی بیشتر از جمله در مورد پاسخ‌های سیاستی به حوادث مهم امنیت سایبری که بر اولویت‌های مشترک گروه کواد تاثیر می‌گذارد، هماهنگ کنیم.»

سران این چهار کشور همچنین بر ایجاد اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل و افزودن یکسری از کشورها در فهرست اعضای دائم از جمله از آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تاکید کردند.

در ادامه بیانیه آن‌ها آمده است: «ما شورای امنیت سازمان ملل را با درک نیاز فوری به فراگیرتر، شفاف‌تر، کارآمدتر، موثرتر، دموکراتیک‌تر و پاسخگوتر از طریق گسترش در گروه‌های دائمی و غیردائمی عضویت شورای امنیت سازمان ملل اصلاح خواهیم کرد.»

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070100078
  • خبرنگار : 71129