دانش آموزان خود ناجی مشکلاتشان می شوند

مدارس به عنوان نهادهای آموزشی، نه تنها مکانی برای یادگیری علوم و مهارت‌ها هستند، بلکه فضایی برای شکل‌گیری شخصیت اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان نیز به شمار ‌می‌روند. در این راستا، حفظ و نگهداری از فضاهای آموزشی به‌عنوان یکی از ارکان مهم موفقیت تحصیلی و روانی دانش‌آموزان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

حال اگر زیباسازی و آماده‌سازی این فضا توسط خود دانش‌آموزان صورت گیرد،این پروژه جهادی نه تنها به بهبود شرایط فیزیکی مدرسه کمک کرده، بلکه بستری مناسب برای تقویت مهارت‌های اجتماعی، همکاری گروهی و مسئولیت‌پذیری در میان دانش‌آموزان را فراهم می‌کند. در این کار جهادی، دانش‌آموزان با تقسیم وظایف مختلف، از نقاشی دیوارها و تعمیر تجهیزات به صورت عملی و فعال در فرآیند نگهداری از محیط آموزشی خود مشارکت می‌کنند. این اقدام نه تنها باعث افزایش حس تعلق و افتخار نسبت به مدرسه در میان دانش‌آموزان می‌شود، بلکه آنان را با مفاهیم کار گروهی و خدمت به جامعه آشنا می‌کند. 

دبیرستان پسرانه صدرا گرگان به این امر جامه عمل پوشانده و دانش‌آموزان آن خودجوش شروع به زیباسازی مدرسه‌شان کرده‌اند.

مرتضی سایری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه زیباسازی و به‌سازی مدرسه توسط خود دانش‌آموزان باعث یادگیری کارها و مراقبت بیشتر از سوی آن‌ها در طی سال خواهد شد، اظهار کرد: علاقه بچ‌ها به مدرسه و فضای مدرسه سبب پیشرفت آن‌ها در مسائل درسی و آموزشی می‌شود.

وی زیباسازی مدرسه توسط خود بچه‌ها را یکی از کارهای جهادی که باعث به وجود آمدن علاقه در آن‌ها می‌شود برشمرد و افزود: این امر باعث شکل‌گیری روحیه ایثار، همدلی، همکاری و کار جهادی در دانش‌آموزان است.

استقبال شگفت‌انگیز دانش‌آموزان از کار جهادی

مدیر دبیرستان پسرانه صدرا با بیان اینکه پیشنهاد زیباسازی مدرسه به خوبی مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفت، ادامه داد: تعداد افراد شرکت‌کننده بیش از حد تصور بود دانش‌آموزان هر کلاس مامور زیباسازی کلاس تحصیل خود شدند.

سایری این اقدام را دارای اثرات مثبت متعددی برای دانش‌آموزان دانست و گفت: ایجاد این فضای دوستانه برای دانش‌آموزان در کنار کار باعث ایجاد حس مسئولیت‌پذیری و تلاش بیشتر بچه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله تحصیل می‌شود.

افزایش معدل نمرات دروس نهایی برخلاف افت کشوری

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته نمرات امتحان نهایی کل دبیرستان‌های کشور افت داشته است، اذعان کرد: روحیه دانش‌آموزان دبیرستان صدرا، فضای دوستانه و علاقه‌ای که بچه‌ها به مدرسه داشتند سبب شد ما در اینجا افزایش معدل را شاهد باشیم.

مدیر دبیرستان با تأکید بر اینکه وقتی صحبت از تحول می‌کنیم باید آن را به صورت چشمگیر عملی و اجرایی کنیم، تصریح کرد: تحول باید در راستا قدم‌گذاری به سمت علایق دانش‌آموزان و جذب آن‌ها در کارهای مختلف باشد تا خود به خود دانش‌آموز در مسیر درست تربیتی و آموزشی قدم بردارد.

سایری با اشاره به اینکه در مدرسه پسرانه صدرا تمام مشکلات با همکاری و همیاری خانواده‌ها قابل حل است، اضافه کرد: تنها مشکلی که از عهده خانواده‌ها خارج است؛ تهیه زمین مدرسه با مساحت بیشتر برای افزایش پذیرش دانش‌آموزان بیشتری در این مدرسه است.

نبود فضای کافی برای پذیرش دانش‌آموز بیشتر، از معضلات دبیرستان صدرا

وی از تقاضای زیاد خانواده‌ها برای پذیرش فرزندان خود در این مدرسه خبر داد و افزود: این درخواست‌ها به دلیل نبود فضا و مکان کافی قابل اجرا نیست؛ ‌امیدواریم مسئولین استان بتوانند فضایی وسیع در اختیار مدرسه صدرا برای پذیرش و تعلیم و تربیت بیشتر دانش‌آموزان با روحیه جهادی بگذارند.

طاها شریعتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی نصف روز را در مدرسه می‌گذراند، ادامه داد: به همین دلیل بهتر است خودمان به فکر محیطی که در آن وقت می‌گذرانیم باشیم و برای تمیزی آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه این امر سبب می‌شود تا بیشتر مراقب و محافظ محیط اطرافمان باشیم، اذعان کرد: مدرسه خانه دوم ما است باید برای آن خودمان زحمت بکشیم.

دانش‌آموز کلاس پایه دوازدهم با اشاره به اینکه این امر باعث به وجود آمدن حس مفید بودن در خود فرد می‌شود، تصریح کرد: این کار سبب یادگیری کارگروهی، جهادی و از خودگذشتگی در بین ما دانش‌آموزان شده است.

خود معجزه گرد خود باشیم

محمد مهدی ٱخلی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه همه بچه‌ها از رشته‌ها و پایه‌های مختلف برای زیباسازی مدرسه‌شان کناره هم حاضر شدند، اظهار کرد: با هدف آماده‌سازی کلاس‌های درسی که یکسال قرار است در آن‌ها به یادگیری بپردازیم کنار هم جمع شده‌ایم.

وی‌ایده زیباسازی مدرسه توسط خود دانش‌آموزان را نشات گرفته از روحیه جهادی و مرد میدان بودن بچه‌ها دانست و افزود: باید خودمان کارهای خودمان را پیش ببریم و منتظر معجزه‌ای از سمت اشخاص دیگر نباشیم.

دانش‌آموزان به طور ویژه مدرسه‌شان را آباد می‌کنند

مدیرکل آموزش و پرورش طی بازدید از این کار جهادی ضمن تحسین دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: علاقه، ذوق و شوق را می‌توان در چهره تک تک دانش‌آموزان این مدرسه دید و از این روحیه جهادی لذت برد.

سیدرضا نظری با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی دانش‌آموزی باعث افتخار استان هستند، اذعان کرد: هدف اصلی شکل‌گیری این گروه‌ها نقش تربیتی است که در طی آن رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه مدارسی که توسط خود دانش‌آموزان آباد می‌شود از زیبایی خاص دیگری برخوردار هستند، تصریح کرد: یکی از راه‌های تشویق و ایجاد انگیزه بیشتر در بین دانش‌آموزان در جهت انجام کارهای جهادی، فراهم‌سازی امکانات، تجهیزات و همراهی مسئولان با آن‌ها است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403070100025
  • خبرنگار : 50672