سهامداران بورس در پروژه‌های دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنند

ظاهرا دولت قصد دارد سرمایه‌های بورسی را به پروژه‌های توسعه‌ای اختصاص دهد که هم سهامداران می‌توانند از ارزش افزوده‌ی طرح‌ها استفاده کنند و هم پروژه‌های نیمه‌تمام رونق می‌یابد.

به گزارش ایسنا، از سال گذشته بحث ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه به‌عنوان ابزاری برای جمع‌آوری منابع عمومی و تزریق آن به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی مطرح شد اما آن‌طور که باید و شاید گسترش پیدا نکرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد دولت چهاردهم قصد دارد از طریق بازار سرمایه، پروژه‌های پیشران و طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی را به تحرک درآورد؛ موضوعی که در صورت اجرای صحیح، می‌تواند هم منافع مالی برای سهامداران داشته باشد و هم پروژه‌های نیمه‌تمام را به حرکت درآورد.

با توجه به کمبود منابع بانکی، در روزهای اخیر بحث استفاده از منابع بورس برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی مطرح شد.

امروز(شنبه، ۳۱ شهریور) هم وزیر اقتصاد از اجرای پروژه‌های پیشران توسعه‌ای از طریق راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور خبر داده است.

عبدالناصر همتی طی یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «اجرای پروژه‌های پیشران توسعه‌ای از طریق راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور، با مشارکت مردم و نهادهای مالی، یک ضرورت است. ‏لازمه‌ی موفقیت، اعاده اعتماد مردم به بازار سرمایه است. بازار سرمایه را با گسترش رقابت و شفافیت حمایت خواهیم کرد.»

بنابر این گزارش، شرکت‌های سهامی عام پروژه با نظارت سازمان بورس تشکیل می‌شوند که می‌توانند منابعی را از مردم دریافت کنند و سهام این شرکت‌ها در بازار توسط مردم خریداری می‌شود. به این طریق می‌توان منابع مردم را جمع‌آوری کرد، اما مسئله مهم این است که پروژه‌های نیمه‌تمام باید دارای شرایط توجیه فنی و اقتصادی باشند که در صورت بهره‌برداری بتوانند عایدی برای سرمایه‌گذاران داشته باشند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403063120106
  • خبرنگار : 80001