یک کارشناس مذهبی:

برای شکست دشمن مشترک باید با هم وحدت داشته باشیم

یک کارشناس مذهبی گفت: بزرگ‌ترین دلیل ما برای وحدت، رفتار امیرالمومنین علی (ع) است که با وجود اختلاف‌ها اما ایشان بارها به دلیل حفظ اسلام، انجام دستور پیامبر (ص) و بالا ماندن پرچم اسلام به خلفا کمک کردند تا انسجام مسلمان‌ها نیز حفظ شود.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ابتدا باید درک درستی از مفهوم وحدت داشته باشیم تا منجربه سوءتفاهم و مخالفت عده‌ای از افراد نشود. در واقع منظور از هفته وحدت به معنای یکی شدن مذاهب اسلامی و دست برداشتن از اعتقادات نیست، بلکه نکته این است که اگر این شعار نباشد باب گفت‌وگو نیز سد می‌شود.

وی با بیان اینکه وحدت به معنای باز شدن باب گفت‌وگو میان مذاهب اسلامی است، افزود: علاوه بر اینکه باید میان مسلمان‌ها وحدت وجود داشته باشد، قرآن کریم پیروان ادیان الهی را به وحدت نیز دعوت می‌کند و می‌فرماید «بیایید بر آن کلمه و اعتقادی که در آن مساوی و مشترک هستیم دور هم جمع شویم». این دور هم جمع شدن‌ها به خاطر مشترکات باعث می‌شود که سوء‌تفاهم‌ها برداشته شود و دشمنی‌ها کم شود.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: دشمن مشترک نکته مهم دیگری است که مسئله وحدت را ضروری می‌کند و یک موضوع کاملا منطقی است که دشمن مشترک باعث وحدت می‌شود و اگر بخواهیم آن دشمن مشترک را شکست بدهیم باید با هم وحدت داشته باشیم. امروز بر کسی پوشیده نیست که دشمنان اسلام، پیامبر خدا (ص) و قرآن، دوست ندارند که مسلمانان با هم متحد باشند و اگر بتوانیم با آن‌ها مقابله کنیم باید این وحدت را بر خود ضروری بدانیم.

وی تصریح کرد: امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به این نکته اشاره می‌کنند که «از جمله دوست‌های تو کسی است که با هم دشمن مشترک دارید که موجب وحدت و دوستی است». بزرگ‌ترین دلیل ما برای وحدت، رفتار امیرالمومنین علی (ع) است که با وجود اختلاف‌ها اما ایشان بارها به دلیل حفظ اسلام، انجام دستور پیامبر (ص) و بالا ماندن پرچم اسلام به خلفا کمک کردند تا انسجام مسلمان‌ها نیز حفظ شود. این جمله معروف است که خلیفه دوم بارها تاکید کرده که «اگر علی نبود عمر هلاک می‌شد».

ابراهیمی اضافه کرد: امام علی (ع) به آن‌ها مشورت می‌دادند و کمک می‌کردند تا آن‌ها در مقابل دشمن با شکست مواجه نشوند، زیرا شکست او را شکست اسلام می‌دانستند. بنابراین مسلمان‌ها باید چنین نگاهی داشته باشند و در حفظ وحدت و گسترش اسلام پیرو امیرالمومنین علی (ع) نیز باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین علی (ع) در خطبه ۲۰۶ نهج‌البلاغه فرمودند: دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید. ولی اگر به توصیف اعمال و بیان حالشان بپردازید، سخن‌تان به صواب نزدیک‌تر و عذرتان پذیرفته‌تر است. به جای آنکه دشنام‌شان دهید، بگویید: بار خدایا خون‌های ما و آن‌ها را از ریختن نگه‌دار و میان ما و ایشان آشتی انداز و آن‌ها را که در این گمراهی هستند راه بنمای. تا هرکه حق را نمی‌شناسد، بشناسد و هرکه آزمند گمراهی و دشمنی است از آن باز ایستد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: اگر علما و بزرگان ما موجب گسترش شیعه شدند با همین روش امیرالمومنین (ع) بود که با منطق پیش می‌رفتند و امروز شیعه را به دست ما رساندند تا ما هم بتوانیم پیرو واقعی امیرالمومنین علی (ع) باشیم. «واعتصموا بحبل اللَّه جمیعاً و لا تفرقوا» قرآن ما را از تفرقه نهی کرده و به تمام مسلمان‌ها دستور داده که به ریسمان الهی چنگ بزنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403063119988
  • خبرنگار : 50081