مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد مطرح کرد

تمایل نداشتن کشاورزان به استفاده از تسهیلات به‌دلیل نرخ سود بالا

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: ارائه تسهیلات با نرخ سود بالا باعث شده است کشاورزان تمایلی به استفاده از تسهیلات برای خرید تجهیزات نوین کشاورزی نداشته باشند و از همان تجهیزات و ادوات قدیمی استفاده کنند.

محمود شبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آغاز فصل برداشت پسته از باغ‌های شهرستان از ابتدای شهریور ماه، اظهار کرد: این واحدها مجهز به تجهیزات روز دنیا در زمینه فرآوری، پوست‌کنی و صادرات این محصول فعالیت دارند و علاوه بر اینکه پاسخگوی نیاز منطقه‌اند حتی فرآوری قسمتی از محصول شهرستان‌های مجاور از جمله بجستان را انجام می‌دهند.

وی به کاهش میزان تولید و کیفیت پسته شهرستان با توجه به تنش‌های آبی اشاره کرد و گفت: ۴۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت پسته در خلیل‌آباد وجود دارد که ۸۰ درصد این باغ‌ها به میزان ۳۵۰۰ هکتار در مناطقی با آب‌شور از  EC ۸۰۰۰ تا ۱۸هزار قرار دارند که نشان می‌دهد کشاورزان با وجود همه مشکلات حتی با آب‌ شور پسته تولید می‌کنند و رکورددار تولید پسته در مناطق دارای آب‌شور هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد ادامه داد: بیشتر اقلام پسته در خلیل‌آباد رقم فندقی، احمدآقایی و کله قوچی است که به کشورهای مختلف حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

او با اشاره به اینکه الگوی آبیاری زیرسطحی در برخی از باغ‌های پسته شهرستان خلیل‌آباد برای اینکه بتوان تغییر سیستم آبیاری باغ‌های مناطق کویری را ترویج کرد اجرا شده است، گفت: اصلاح سیستم آبیاری باغ‌های پسته در مناطقی با آب‌ شور به‌صورت آبیاری نوین و قطره‌ای یکی از مؤلفه‌هایی است که در مناطقی با آب‌شور موفقیت‌آمیز نیست.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه بحران آب و تنش‌های آبی بر کیفیت محصول باغ‌های انار و انگور شهرستان تأثیر نامناسبی داشته و کشاورزان به سمت توسعه باغ‌های پسته تمایل دارند، بیان کرد: هرچند انار روستای نقاب در گذشته مشهور و معروف بوده و این باغ‌ها را از بین برده‌اند تا پسته بکارند، اما پیشنهاد ما توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است، زیرا حذف باغ‌های انار و رفتن به سمت باغ‌های پسته حداقل ۷ تا ۸ سال زمان می‌برد تا کشاورز را به درآمد برساند.

شبان ادامه داد: با توجه به کم‌آبی منطقه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای ضروری به نظر می‌رسد که در همین راستا اولین واحد گلخانه به‌صورت الگویی در روستای نقاب در سطح ۱۰۰۰ مترمربع در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به وضعیت خرده مالکی در خلیل‌آباد، اظهار کرد: متوسط سطح زیر کشت این شهرستان ۰.۴ هکتار است و عملاً مکانیزاسیون در باغ‌های شهرستان و استفاده از تجهیزات نوین کشاورزی اتفاق نمی‌افتد، تنها اقدامی که در زمینه مکانیزاسیون در خلیل‌آباد مطرح است تهیه ۹ تراکتورهای باغی در سال گذشته بوده است.

شبان گفت: در حال حاضر ۳۴۰ دستگاه تراکتور در خلیل‌آباد وجود دارد و متقاضی برای دریافت تراکتور جدید نداریم بویژه آنکه قیمت بالا خرید آن را برای کشاورز بدون توجیه اقتصادی کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد افزود: ارائه تسهیلات با نرخ سود بالا باعث شده است، کشاورزان تمایلی به استفاده از تسهیلات برای خرید تجهیزات نوین کشاورزی نداشته باشند و از همان تجهیزات و ادوات قدیمی استفاده کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403063119931
  • خبرنگار : 50664