مقامات آمریکایی به برقراری آتش‌بس غزه در آینده نزدیک خوش‌بین نیستند

مقامات آمریکایی هنوز به برقراری توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه امید دارند، اما به حصول این توافق در بازه زمانی کوتاه خوش‌بین نیستند.

به گزارش ایسنا، منابع آمریکایی گفتند ایالات متحده هنوز از برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا قطع امید نکرده است، اما مقامات این کشور به احتمال حصول پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه در آینده نزدیک بدبین هستند.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در روز پنجشنبه گزارش داد مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند تا پایان دوره ریاست‌جمهوری «جو بایدن» در ژانویه سال میلادی آینده، احتمال حصول هیچ توافقی وجود ندارد.

چند مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز اذعان کردند که چشم‌انداز توافق در غزه امیدوارکننده نیست، اما مدعی شدند که این ناامیدی در تمام سطوح دولت بایدن مشاهده نمی‌شود.

یکی از این مقامات آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، با بیان اینکه دولت بایدن به تلاش برای برقراری این توافق ادامه می‌دهد، در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال حصول توافق در بازه فعالیت دوره کنونی آمریکا وجود دارد، گفت: «این احتمال را رد نمی‌کنم، اما به این معنا نیست که لزوماً توافق انجام خواهد شد.»

از ماه اوت، مقامات ارشد آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور از افزایش امیدها به حصول آتش‌بس و تبادل اسرا خبر داده و گفته‌اند یک توافق پیشنهادی تا ۹۰ درصد مورد پذیرش طرفین قرار گرفته است.

با این حال، یکی از منابع به رویترز گفت تغییر خواسته‌های طرفین در غزه و رژیم صهیونیستی موجب به تعویق افتادن امضای توافقنامه شده و این امری است که ایالات متحده را مستأصل کرده است. به گزارش این خبرگزاری، فاجعه اخیر انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله لبنان که رد پای رژیم صهیونیستی در آن آشکار است هم احتمال حصول توافق را کمتر از قبل کرده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403063119843
  • خبرنگار : 71661