رحیم جدگال در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ساخت فرودگاه چابهار چندین سال در برنامه است اما احداث نمی شود و فرودگاه فعلی نظامی در کنارک فاقد هر گونه امکانات رفاهی و در حد یک فرودگاه کوچک است. نیاز است هر چه سریعتر فرودگاه بین المللی در حد و اندازه سواحل زیبای بلوچستان ساخته و افتتاح شود تا شاهد رونق سرمایه گذاری و توسعه گردشگری باشیم.
وی بیان کرد: ساخت شهر فرودگاهی چابهار در پنج برنامه و سند بالادستی کشور مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و با توجه به موقعیت ویژه بندر چابهار، بخش مهمی از ظرفیت این شهر به ترانزیت و صادرات کالا به مقاصد بینالمللی اختصاص خواهد یافت.
وی با بیان اینکه فرودگاه فعلی در کنارک به دلیل محدودیتهای شدید و آمد شد مسافر و پروازهای مسافری امکان توسعه اقتصادی در راستای توسعه سواحل راهبردی مکران را ندارد به همین دلیل کمیته عالی فضایی کشور متشکل از نیروهای مسلح و ارگانهای هوایی دولتی مجوز احداث شهر فرودگاهی چابهار با تاکید بر حمل کالا و مسافر را صادر کرده است اما اجرایی نمی شود و سالها مردم چشم انتظار ساخت فرودگاه در چابهار هستند، گفت: چابهار با داشتن جاذبههای متعدد گردشگری و فراهم شدن برخی زیرساختهای لازم بهترین زمینه را برای جذب گردشگر بویژه از کشورهای همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، هند و عمان دارد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار ادامه داد: چابهار به عنوان یکی از مراکز تجارت جهانی، ترانزیت کالا و قطب گردشگری می تواند در توسعه اقتصادی داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد و موقعیت مناسب منطقه آزاد چابهار و استقرار صنایع و کارخانه های بزرگی نظیر فولاد، پتروشیمی و دیگر کارگاههای بزرگ و کوچک پیش بینی شده، این منطقه را به قطب مهم تجارت تبدیل می کند.
جدگال بیان کرد: چابهار بزودی به قطب تجارت، ترانزیت کالا و گردشگری تبدیل خواهد شد، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های گردشگری، اماکن اقامتی و تفریحی در حال انجام است و بزودی ظرفیت های هتل و رستوران افزایش چشمگیری خواهد یافت و این نیاز این را دارد که با ساخت فرودگاه رفت و آمد هوایی تسهیل شود.
وی بیان کرد: توسعه در منطقه چابهار بدون مشارکت اجتماعات محلی، اجتماعی، فرهنگی و استراتژیک به پایداری لازم نمیرسد.
وی افزود: توسعه سواحل مکران به نفع مردم منطقه و کشور هست و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، منطقه مکران با مرکزیت چابهار مورد توجه مسئولان در سخنرانی ها، سیاست های کلی برنامه های توسعه و ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بوده است.
وی ادامه داد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، یکی از مولفه های اساسی توسعه و آبادانی سواحل مکران مباحث مربوط به ظرفیت های عظیم جغرافیایی و توجه به مناطق ساحلی و بندرگاهی و موقعیت های ترانزیتی است که میتواند اقتصاد محلی و ملی را متحول کند؛ اما در حوزه اجرایی از سوی مسئولین دولتی مغفول واقع شده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: برنامه ریزی سنتی توسعه از بالا و بدون مشارکت مردم سواحل مکران و بی ارتباط با ساختار اجتماعی،اقتصادی جامعه محلی موجب جذب سرمایه تجاری و خدماتی در شهر چابهار شده است و ورود سرمایه به محیطی سنتی در شرایط موجود برنامه ریزی سبب شده این ساخت اجتماعی، اقتصادی ساختار دوگانه ای را به شهر چابهار تحمیل کند.
جدگال تصریح کرد: شهر چابهار بالاترین نسبت جمعیت حاشیهنشینی را در کشور دارد و در این راستا بسیاری از فعالان اجتماعی و کارشناسان جذابیتهای اقتصادی که به واسطه وجود سازمان منطقه آزاد، اداره کل بنادر و دریا نوردی و صنایع موجود (فولاد و پتروشیمی) ایجاد شده را ریشه توسعه نامتوازن در شهر چابهار میدانند و سالهای سال است به دلیل ایجاد جذابیتهای اقتصادی با هجوم جمعیت به دلیل زندگی بهتر از مناطق و نواحی هم جوار مواجه شده است و شهر چابهار به دلیل توسعه نا متوازن با مشکلات آب، برق، بهداشت و آموزش روبه رو است.
وی اجاره بها سنگین منازل در شهر چابهار را به دلیل وجود بنگاههای اقتصادی فولاد و پتروشیمی دانست و افزود: اجاره بهای منازل با تهران برابری میکند و شهروندان چابهاری توان پرداخت اجاره بهای سنگین را ندارند برای اسکان با مشکل مواجه هستند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار با اشاره به وضعیت نامناسب توزیع آب آشامیدنی مردم در شهر چابهار، افزود: شاخصهای بهداشتی و درمانی در منطقه چابهار به عنوان مرکز توسعه سواحل مکران به رغم همه ظرفیتها و توانمندی ها در سطح پایین و نامطلوبی قرار دارد که خواستار ورود جدی مسولان مربوطه در این حوزه هستیم.
انتهای پیام