عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه لرستان:

فاضلاب باید قبل از ریخته شدن به آب‌های پذیرنده یا محیط، دفع و تصفیه شود

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: فاضلاب باید قبل از ریخته شدن به آب‌های پذیرنده یا محیط، دفع و تصفیه تا بیماری‌های واگیر ناشی از آلودگی‌های فاضلاب مهار و بهداشت عمومی تامین شود.

نوشین بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره ساماندهی فاضلاب شهری و روستایی و نقش آن در حفظ و ارتقای سلامت، اظهار کرد: به همه آب‌های استفاده و مصرف‌شده برای مقاصد گوناگون اصطلاحاً فاضلاب گفته می‌شود. به عبارت دیگر به مجموعه آب‌های دور ریختنی که پس از جمع‌آوری و تصفیه ممکن است قابلیت استفاده دوباره داشته باشد، فاضلاب گفته می‌شود. تعریف همگانی‌تر آن این است که به مجموعه آب‌های آلوده، فاضلاب گفته می‌شود.

وی ادامه داد: فاضلاب تقریبا ۹۹.۹ درصد آب و حدود ۰.۱ درصد مواد جامد را دربردارد که بخشی از آن موادآلی و بخش دیگر مواد معدنی جامد به حالت محلول یا معلق در آب است.

عضو هیئت علمی گروه محیط‌ زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان با بیان اینکه بوی بد فاضلاب اغلب به علت مواد آلی موجود در آن است و این مواد بیشتر قابل تجزیه میکروبی هستند و بعضاً تجزیه میکروبی منجر به تولید بوی نامطبوع می‌شود، گفت: علاوه بر مشکل تولید بو، فاضلاب‌های دریافت‌کننده مدفوع انسانی و حیوانات زنده دربردارنده عوامل بیماری‌زا هستند که از نظرآلودگی محیط بویژه منابع آب و خاک، فوق‌العاده اهمیت دارند.

او با بیان اینکه طبق پژوهش‌های انجام‌شده هر گرم مدفوع حدود یک میلیون عدد اشریشیاکلی، استرپتوکوک و مقادیر قابل توجهی اسپورکلستریدیوم پرفرنجس و انواع موجودات زنده بیماری‌زای دیگر نیز دربردارد، بیان کرد: مواد آلاینده موجود در فاضلاب شامل موادآلی قابل تجزیه بیولوژیکی، مواد معلق، موادمغذی، پاتوژن‌ها، فلزات سنگین، مواد آلی مقاوم به تجزیه بیولوژیکی و جامدات محلول است که وجود هر یک از این آلاینده‌ها و غلظت آنها بستگی به نوع و ماهیت فاضلاب دارد.

وی گفت: فاضلاب از نظر منشأ تولید آن ممکن است خانگی، صنعتی، کشاورزی یا ترکیبی از آنها باشد. از نظر ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و قدرت آلایندگی فاضلاب‌ها به چهار دسته فاضلاب‌های ضعیف، متوسط، قوی و  فاضلاب‌های خیلی قوی تقسیم می‌شوند.

عضو هیئت علمی گروه محیط‌ زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان تاکید کرد: عوامل باکتریایی مانند ویبریو کلرا، سالمونلا تیفی، سالمونلا پاراتیفی، شیگلا، باسیل سیاه زخم، لپتوسپیرا، عوامل ویروسی مانند انواعی از هپاتیت‌ها، عوامل تک یاخته‌ای مانند آمیب ژیاردیا و تخم انگل‌های پریاخته‌ای مانند کرم شلاقی، آسکاریس و ... از طریق فاضلاب و لجن فاضلاب مصرف‌شده باعث ایجاد بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: به لحاظ اقتصادی علاوه بر اینکه آب تبدیل‌شده به فاضلاب به خودی خود غیرقابل استفاده‌شده خود نیز باعث آلودگی منبع آب سطحی و زیرزمینی می‌شود و با توجه به اینکه دسترسی به آب به‌عنوان منبع و ماده حیاتی محدود است و با کمبود شدیدی که در جهان دارد در معرض تهدید قرار گرفته است و با توجه به مخاطرات بهداشتی و ملاحظات اقتصادی توجه به تولید، جمع‌آوری و بهسازی فاضلاب امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است که پرداختن به امر کم‌خطر کردن فاضلاب یا انجام اقداماتی در جهت کاهش میزان آلایندگی آن به منظور تخلیه آن‌ها در محیط یا استفاده مجدد از فاضلاب، تصفیه فاضلاب نامیده می‌شود.

این استادیار دانشگاه لرستان بر لزوم تصفیه فاضلاب تاکید کرد و با بیان اینکه فاضلاب باید قبل از اینکه در مرحله نهایی به آب‌های پذیرنده و یا محیط دفع  و تصفیه شود باید بیماری‌های واگیر ناشی از آلودگی‌های فاضلاب مهار و بهداشت عمومی تامین شود، گفت: حفظ منابع آب، از طریق عدم آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و در صورت امکان استفاده مجدد از بخش عظیمی از آب مصرف‌شده برای مصارف خاص نظیر فعالیت‌های کشاورزی و پرورش آبزیان لازم است و این امر به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

وی تثبیت مواد آلی، تولید پساب قابل تخلیه در محیط و محافظت از محیط زیست، استفاده مجدد از آب و مواد جامد ناشی از تصفیه فاضلاب، تجزیه و تثبیت مواد آلی موجود در فاضلاب اغلب از طریق فرآیندهای زیست شناختی، به دو روش هوازی و بی‌هوازی  را از اهداف ویژه تصفیه فاضلاب دانست و اضافه کرد: روش‌های متداول هوازی در تصفیه فاضلاب شامل لجن فعال، لاگون هوادهی، صفحات چرخان بیولوژیکی، صافی چکنده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403063119817
  • خبرنگار : 50177