کهن شهر سامن؛ میزبان چهارمین جشنواره ترشیجات و شوریجات 

شهر سامن امسال به چهارمین ایستگاه جشنواره ترشیجات و شوریجات رسید تا بار دیگر ثابت کند به حق یک کهن شهر است و اسرار پنهانش تا راهروها و زاغه های دستکند سامن ریشه دوانیده است. سامن با قدمتی بیش از نیم قرن تجربه در حوزه ترشیجات و شوریجات، امسال نیز میزبانی گرم برای مهمانانی از سراسر کشور بود تا علاوه بر معرفی شوریجات و ترشیجات سامن، شادی و نشاط را برای مردم به ارمغان بیاورد.

فعالیت بیش از ۶۰ واحد صنعتی در حوزه ترشیجات و شوریجات که برخی از این واحدها با صادرات خیارشور سامن، نام این کهن شهر را آوازه کشورهای عربی کرده اند، خود مهر تاییدی بر قدمت دیرینه این شهر و دیار در حوزه ترشیجات و شوریجات است.
شهر سامن با جمعیتی حدود ۴۸۰۰ نفر مرکز بخش سامن و از شهرهای شهرستان ملایر است که علاوه بر شهرت در حوزه شوریجات و ترشیجات، پتانسیل های گردشگری فراوان دارد؛ شهر زیرزمینی سامن به مساحت پنج هکتار است که تاریخ کهن این شهر از دوره اشکانیان را به رخ می کشد، امامزاده سام و هام و برج خانقلی از آثار تاریخی و دیدنی سامن هستند.
و امسال نیز همچون سه سال گذشته، جشنواره شوریجات و ترشیجات با استقبال گسترده مردم و با حضور هنرمندانی از جمله «فرج الله علیپور» از چهره‌های سرشناش موسیقی لری در کهن شهر سامن برگزار شد.
اجرای موسیقی سنتی، فروش محصولات شوری و ترشی، فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز نفیس با برپایی غرفه‌های مختلف و حضور برندهای معروف محصولات کشاورزی ترشی و شوری، از بخش‌های دیگر این جشنواره بود.
بخش زیادی از اقتصاد سامن بر پایه شوریجات و ترشیجات است‌
شهردار سامن هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی صنایع ترشیجات و شوریجات سامن و ایجاد محیطی شاد و بانشاط برای مردم دانست و افزود: در حال حاضر از ۸۰ واحد صنعتی فعال در شهرک صنعتی، ۶۰ واحد در حوزه شوریجات و ترشیجات فعالیت می کنند.
سید شهاب الدین تقوی از تولید سالانه ۳۰۰۰ تن شوریجات و ترشیجات توسط این واحد ها خبر داد و افزود: شوریجات و ترشیجات سامن علاوه بر شهرهای مختلف کشور، به عراق، عمان و برخی کشورهای عربی صادر می شود.

تقوی به اشتغال ۶۰۰ نفر بصورت مستقیم در این واحدهای صنعتی اشاره و تاکید کرد: بخش زیادی از اقتصاد سامن بر پایه شوریجات و ترشیجات است‌.
وی به سابقه ۵۰ ساله مردم سامن در حوزه شوریجات و ترشیجات بصورت سنتی و تخمیری اشاره و اظهار کرد: از دهه ۸۰ با تأسیس ناحیه صنعتی، شوریجات و ترشیجات از حالت سنتی و خانگی خارج و صنعتی شد.
تقوی برگزاری همایش سوارکاری را از دیگر برنامه های شهرداری سامن برای ایجاد شور و نشاط بین مردم برشمرد و گفت: همایش استعداد برتر نیز اوایل آبان ماه به میزبانی شهر سامن برگزار خواهد شد و به مدت ۱۲ شب میزبان جوانانی از غرب کشور با استعدادهای خاص هستیم. 
شهردار سامن با بیان اینکه طبق گفته شهروندان شهرداری سامن تاکنون در حوزه برگزاری جشنواره ها و ایجاد شور و نشاط بین مردم موفق عمل کرده است، خاطرنشان کرد: ایجاد فضای آمفی تئاتر رو باز و غرفه های ثابت در تپه مصلی و بوستان شهید گمنام، سبب شده که برگزاری جشنواره های مختلف هزینه زیادی برای شهرداری نداشته باشد.
ملایر و نهاوند نسبت به نیمه شمالی استان به آنچه حق شان بوده است، نرسیدند
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه ملایر به شهر جهانی جشنواره ها تبدیل شده است، گفت: کهن شهر سامن نیز با برگزاری جشنواره شوریجات و ترشیجات در جشنواره های شهرستان سهمی دارد.
احمد آریایی نژاد افزود: شهرستان ملایر و نهاوند و نیمه جنوبی استان نسبت به نیمه شمالی به آنچه که حقش بوده، نرسیده است و ضروری است با حمایت و همت مسئولان به سرعت پیشرفت کند.

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403063119808
  • خبرنگار : 50416