هفته وحدت و وفاق مسلمان در مقابل دشمن مشترک

عضو هیئت‌علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه هفته وحدت تا به امروز توانسته وفاق خوبی میان مسلمانان ایجاد کند، گفت: مسلمانان امروز باید ببینند که دشمنان اسلام چه کسانی هستند و چه نقاطی را مورد حمله قرار می‌دهند و بر همان اساس مواضع خود را تنظیم کنند.

حجت‌الاسلام مجتبی سپاهی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۱۲ ربیع‌الاول در میان اهل سنت میلاد پیامبر اکرم(ص) است و شیعه، ۱۷ ربیع‌الاول را میلاد پیامبر (ص) می‌داند، اظهار کرد: بر همین اساس بعد از انقلاب و با نظر امام خمینی(ره) یک هفته مابین این دو تاریخ، هفته وحدت نام گرفت تا زمینه‌ای برای گفت‌وگو و هم‌افزایی میان مسلمانان ایجاد شود. 

او ادامه داد: این حرکت بسیار بامعنا و مفهوم بود، زیرا باتوجه به اینکه کشور ایران با مذهب شیعه توانسته بود حکومتی اسلامی را مستقر کند لذا این کار توانست نگاه به انقلاب اسلامی را به‌عنوان اولین انقلاب و حکومت شیعی، از خطرات و تبلیغات سوء حفظ کند و نشان دهد که نگاه جمهوری اسلامی بر اشتراکات میان مسلمانان از جمله ایمان به خدا، پیامبر و کتاب آسمانی قرآن متمرکز است. 

عضو هیئت‌علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان بیان کرد: وجود ائمه بعد از پیامبر به مواجهه و تعامل با انحرافات دینی و سیاسی معطوف شد. اگرچه همه این جریانات فکری ادعای پیروی و اطاعت از پیامبر اکرم(ص) را داشتند، اما بعضا در مسیر فکری، اعتقادی و سیاسی و نوع اسلام‌شناسی راه خلفای بعد از پیامبر را پیگیری می‌کردند و این تقابل هر چه پیش‌تر آمد، پررنگ‌تر شد و شکاف بیشتری ایجاد کرد؛ تا جایی که مذاهب اربعه در میان اهل تسنن ایجاد شد و هر بخشی از اهل سنت به یکی از این مذاهب گرایش پیدا کردند و درنهایت امام صادق(ع) توانستند مذهب شیعه را به‌عنوان یک مکتب فکری و عقیدتی تئوریزه کنند که به‌عنوان مکتب جعفری هم شناخته می‌شود. بنابراین ریشه‌های اصلی این شکاف از اواخر دوره پیامبر و پس از رحلت ایشان آغاز می‌شود و هرچه پیش‌تر می‌آییم خود را بیشتر نشان می‌دهد.

او ادامه داد: با این وجود در دنیای امروز نیاز بود این پیام به همه مسلمانان جهان داده شود که انقلاب ایران یک حکومت "اسلامی" است و اگرچه توسط یک مجتهد شیعه در کشور شیعه پایه‌گذاری شده، اما بنای آن احیای تفکر اسلامی است، به همین دلیل حمایت انقلاب اسلامی از مردم فلسطین نشان داد که جمهوری اسلامی انقلابی برای دفاع از اسلام است و نه‌فقط تشیع و باید اذعان کرد که نام‌گذاری هفته وحدت طی این سال‌ها و برگزاری ویژه‌برنامه‌ها و کنگره‌های مختلف در این زمینه به‌خوبی توانسته میان مسلمانان وفاق ایجاد کند و زمینه‌های مشترک برای تعامل و گفت‌وگو را نشان دهد.

این استاد دانشگاه در خصوص راه‌های حفظ وحدت میان مسلمانان بیان کرد: ما باید در میان خودمان بدانیم که وحدت به معنای دقیق کلمه چیست؟ وحدت اصلی ما حول محور اشتراکات ما، آرمان‌های پیامبر و آرمان‌های قرآن است که باید حول آن در جوامع بین‌المللی  تعامل کنیم، آنچه ما نیاز داریم این است که رفتار کلیه مسلمانان با رفتار دشمنان اسلام تنظیم شود امروز باید دید که دشمنان اسلام چه کسانی هستند و چه نقاطی را مورد حمله قرار می‌دهند و بر همان اساس مواضع خود را تنظیم کنیم.

سپاهی تأکید کرد: جهان اسلام در عرصه فکر و عمل باید نوعی دیالوگ و گفت‌وگو و بررسی را شکل دهد و بر اساس نیاز و شرایط روز جوامع مسلمان رفتار کند، اما متأسفانه امروز برخی کشورهای اسلامی در برابر حمله به مردم فلسطین سکوت کرده‌اند، چنانکه سال‌ها در مقابل جریان ضدانسانی داعش که با هدف وهن اسلام ایجاد شده بود، سکوت کردند. همین ایستادگی ایران مقابل جریان داعش و حمایت از فلسطین در مسئله وحدت هم تأثیرگذار خواهد بود، کمااینکه جوامع مسلمان و اهل‌سنت نسبت به این سکوت در برابر وجدان‌های بیدار ملت خود پاسخی ندارند، بنابراین ما باید برنامه‌های معطوف به اعتقادات خود را پیش ببریم. آنچه در دنیا و عرصه بین‌الملل مورد تأکید قرار می‌گیرد، تکیه بر اشتراکات و آرمان‌های مشترک و رفتار صحیح در برابر دشمن مشترک مسلمانان است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403063119778
  • خبرنگار : 50528