/گزارش/

غوغای حضور در جشن "مهمانی امت احمد"

این‌جا کردستان، شهر سنندج؛ سرزمین رنگ و نوا، شهر مهر و مهربانی، شهر مسجد و منارە، شهر دارالامان، شهر موسیقی، شهر مولودی و مولودی خوانی و شهر تاریخ و حماسە است، شهری کە برای دومین سال متوالی شاهد غوغای حضور مردمی است کە آمدەاند تا در بزرگترین جشن "مهمانی امت احمد" شرکت کنند.

اینجا و در بزرگترین جشن "مهمانی امت احمد" اتحاد، همدلی، برادری و برابری موج می‌زند، پیر و جوان، بزرگ و کوچک، زن و مرد، شیعە و سنی و از اقوام مختلف ایران آمدەاند تا جشن بگیرند ماە دل‌آرام ربیع و میلاد باسعادت پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) را.

ساعت ۱۷:۳۰ دقیقە عصر روز جمعە است، از میدان آزادی تا میدان انقلاب شهر سنندج مملو از جمعیتی است کە بە عشق شرکت در بزرگترین مهمانی "امت احمد" از خانەهای خود دل کندە و بە دل خیابان زدەاند؛ جای سوزن انداختن نیست! از دور صدای مجری بە گوش می‌رسد "دست، جیغ و هورا" و ناگهان صدای سوت و دست و جیغ جمعیت بە هوا بلند می‌شود و شور و شوق حضور مردم در کل خیابان طنین‌انداز می‌شود.

غرفەها لبریز از جمعیت است و هرکسی کە بە سمت غرفەها قدم برمی‌دارد، دست خالی برنمی‌گردد هرکسی کە غرفەای برپا کردە چیزی برای پذیرایی ارائە می‌دهد، عدەای از غرفەها آش می‌دهند، عدەای شربت، عدەای هم قیمە نذری، عدەای اما خوراک لوبیا، عدەای کلانە و دوغ و غرفەای هم کە بە مردم قاچ‌های هندوانە را ارائە می‌کرد نظر همە را بە خود جلب کردە بود و بە نظر شلوغ‌ترین غرفە این مراسم بود.

در همین حین کە مشغول بازدید از غرفەها بودم، چشمم بە غرفە رسانەها افتاد بە سمت آن قدم برداشتم، در غرفە رسانەها بە یکی از شهروندان سنندجی و اهل سنت برخورد کردم کە گلایەای داشت و آمدە بود تا بە گوش خبرنگاران و اهالی رسانە برساند.

از او سوال می‌پرسم، می‌گوید: جشن بسیار باشکوهی است و مردم سنندج از جشن‌ها و مراسماتی امثال "مهمانی امت احمد" بە شدت استقبال می‌کنند.

ادامە می‌دهد: اما مسئلەای کە بە راستی گلایە برانگیز است، این است کە هر غرفەای را کە نگاە می‌کنی مزین بە نام یکی از امامان و پیامبران است و بە راستی جای غرفەای بە نام خلفای راشدین خالی است.

کمی جلوتر مکانی بود مختص بە بچەها، خانە‌های بادی و سرسرەهای بادی مخصوص بازی بچەها کە شوق حضور کودکان در این مراسم را دوچندان کردە بود و مجری قسمت برنامە کودکان، با صحبت‌ها و آهنگ‌های دلنشین و شادی‌آور کُردی سعی در سرگرم کردن بچەهایی داشت کە همراە پدر و مادر خود در این مهمانی بزرگ حضور یافتە بودند.

در همین حوالی غرفەای تدارک دیدە شدە بود، کە طرح و نقشی بر چهرە کودکان می‌زد و بر شور و اشتیاق آن‌ها می‌افزود و هنرمندان این غرفه شکل شخصیت‌های کارتونی را بر روی چهرە زیبای کودکان نقاشی می‌کردند.

دریاپیری مسئول غرفە در گفت‌وگو با ایسنا در این‌بارە می‌گوید: در این غرفە بە سلیقە خود بچەها شخصیت‌های کارتونی بر روی چهرە کودکان نقاشی می‌شود.

هوا روبەتاریکی می‌رود، کمی آن طرف‌تر جمعیتی هیجان انگیز چشم بە سن نمایش دوختە‌اند، نزدیک‌تر می‌شوم، شعبدەباز با شعبدە بازی خود مردم را بە وجد آوردە است و نظر جمعیت را بە سمت خود جلب کردە است.

هوا کاملا تاریک شدە و ساعت‌ها بە سرعت بە سوی شب حرکت می‌کند، اما بە جمعیت حال حاضر اضافە می‌شود، اما کم نە!

در حالی کە سعی داشتیم خود را بە محل اصلی مراسم برسانیم خانمی نزدیک می‌شود و می‌پرسد: مراسم اصلی کجا برگزار می‌شود؟ 

بە گفتە خودش از شیراز آمدەاند و می‌گوید: آوازە "مهمانی امت احمد" را بسیار شنیدە بودیم، سفر بە سنندج را بە گونەای برنامەریزی کردیم کە هم بە مراسم برسیم و هم سری بە استان زیبای کردستان بە ویژە شهر سنندج زدە باشیم.

در مورد مراسم و کیفیت مراسم از او سوال می‌پرسم و جواب می‌دهد: حضور مردم بسیار بی‌نظیر است و این حکایت از ذوق و شور و شوق ذاتی مردم کُرد دارد کە بسیار زبانزد خاص و عام است.

ادامە می‌دهد: برنامەهایی کە تدارک دیدە شدە بسیار هیجان‌انگیز و شاداب‌کنندە است و بچەهایمان در قسمتی کە برای کودکان تدارک دیدە شدە بود حسابی خوش‌گذراندند. 

فاطمە یکی از شهروندان سنندجی هم در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: برنامەهایی همچون "مهمانی امت احمد" بە افزایش شادی و نشاط جامعە کمک بزرگی می‌کند و امید را بە جامعە تزریق می‌کند.

ادامە می‌دهد: مردم استان کردستان، بە ویژە شهر سنندج از دوستداران پیامبر مکرم اسلام (ص) و اهل بیت پاک ایشان هستند و از برنامەهایی کە مزین بە نام ایشان است استقبال ویژەای می‌کنند.

غرفەها و بخش‌های متعدد و متنوع برنامە را پشت سر می‌گذاریم و خود را بە میدان انقلاب، محل اصلی برگزاری برنامە می‌رسانیم، همزمان با رسیدن ما بە پای سن، "فرزاد فرخ" خوانندە محبوب ایرانی مشغول اجرا بود و غوغایی در دل جمعیت بە راە انداختە بود کە حسابی دل از حضار ربودە بود.

"حامد سلطانی" مجری برنامە هم با هنرمندی هرچە تمام‌تر، همە تلاش خود را بە کار گرفتە بود و برنامە جذابی را بە مردمی کە بە این مهمانی آمدە بودند، ارائە کردە بود.

یکی از بخش‌های زیبا و نوستالژی برنامە، حضور خوانندە محبوب ایرانی‌ها "محمد اصفهانی" و اجراهای زندە ایشان بود کە جمعیت را باحضور خود و با اجرای اهنگ‌های قدیمی خود بە وجد آوردە بود و آن‌ها را در حال و هوا و خاطراتی قدیمی غرق کردە بود.

استاندار سابق کردستان نیز در این مراسم و در آخرین سخنرانی خود در میان مردم سنندج  ابراز خوشحالی کرد و گفت: خدای متعال را شاکرم کە پایان دورە خدمت و ماموریت و مسئولیت من در کردستان مصادف شد با این جشن بزرگ.

اسماعیل زارعی کوشا اظهار کرد: اینجا کردستان، شهر سنندج است، کردستان سرزمین برادری و وحدت و انسجام، سرزمین صفا و وفاداری است و درود بر مردم غیور و غیرتمند کردستان کە امسال برای دومین سال این مهمانی بزرگ را تحت عنوان "مهمانی امت احمد" ترتیب دادند.

وی عنوان کرد: اینجا سنندج است و کسانی کە می‌خواهند مردم سنندج و کردستان را بشناسند باید در این جشن شرکت کنند و حقیقت مردم را کە در این میدان متجلی شدە است را از نزدیک ببینند.

استاندار کردستان در پایان برای دوست و برادر خود "آرش زرەلهونی" استاندار جدید کردستان، آرزوی توفیق روزافزون کرد و گفت: انشالا با حمایت همە شما کردستان را بە جایگاهی کە شایستە آن است، برساند.

در ادامە این مراسم، پیام عزیزی با اجرای زیبای خود و گروە دف‌نوازی همراە، گروە دف‌نوازی پیران رنگ و بویی متفاوت و لبریز از حس ناب محمدی را بە مراسم منتقل کردند.

در کنار همە زیبایی‌هایی کە "مهمانی امت محمد" بە همراە داشت و امید و نشاطی کە بە جامعە تزریق کردە بود، زبالەهای رها شدە در سطح خیابان صحنە ناراحت کنندەای بود کە زحمات پاکبانان شهرداری را دوچندان کردە بود و فکر بە این مسئلە کە شادی عدەای از آسایش عدەای دیگر (پاکنان) می‌کاهد، بە نظر یک نقطە ضعفی در این مراسم بود کە برای جلوگیری از آن هیچ تمهیداتی اندیشیدە نشدە بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403063119749
  • خبرنگار : 50294