مسکو: کورسک را در اسرع وقت پس می‌گیریم؛ طرح زلنسکی قماری خودخواهانه است

مسکو اعلام کرد در اسرع وقت منطقه کورسک را از کنترل اوکراین خارج کند و افزود، طرح رئیس‌جمهور اوکراین برای پایان جنگ یک قمار خودخواهانه است.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (جمعه) گفت، ارتش روسیه در اسرع‌وقت کنترل منطقه کورسک را دوباره به دست خواهد گرفت.

اوکراین در ۶ اوت در حمله‌ای غیرمنتظره به خاک روسیه، منطقه مرزی کورسک را به تصرف خود درآورد و در این راه از انبوهی از پهپادها و سلاح‌های سنگین استفاده کرد، سلاح‌هایی که کشورهای غربی به اوکراین ارسال کرده‌اند.

روسیه از آن زمان سعی دارد نیروهای اوکراینی را از خاک خود به عقب براند و همزمان به پیشروی‌های خود در اوکراین در جبهه شرقی و جنوب شرقی ادامه دهد. در روز پنجشنبه یک فرمانده ارشد روسیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور کنترل ۲ روستای منطقه کورسک را پس گرفته است.

سخنگوی کرملین امروز گفت: «ارتش ما دارد کارش را انجام می‌دهد و به اهداف خود دست خواهند یافت.» با این حال، پسکوف گفت که برنامه زمانی دقیقی که نیروهای مسلح برای دستیابی به این هدف دارند را اعلام نخواهد کرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در روز پنجشنبه مدعی شد عملیات کورسک توانسته نزدیک به ۴۰ هزار نیروی روس را از جبهه‌های دیگر منحرف کرده و بخشی از فشار روسیه بر منطقه دونباس را کاهش دهد؛ اظهاراتی که با گزارش‌های منتشرشده توسط تحلیلگران و مقامات غربی که باور دارند مسکو به پیشروی خود در اوکراین با قدرت ادامه می‌دهد، در تضاد است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز تاکید کرده است که ارتش این کشور سرعت پیشروی خود را افزایش داده است و اخیراً کنترل مجموعه‌ای از شهرک‌ها را در دست گرفته است، از جمله اطراف منطقه استراتژیک «پوکروفسک».

طرح صلح زلنسکی یک قمار خودخواهانه است

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز امروز گفت، نقشه زلنسکی که کی‌یف آن را «طرح پیروزی» نام نهاده، قماری است که تنها هدفش حفظ حمایت غرب است و در آن اثری از تلاش دیپلماتیک و سیاسی برای حل‌وفصل این مناقشه به چشم نمی‌خورد.

زاخارووا گفت این طرح یک قمار خودخواهانه از سوی رئیس‌جمهور اوکراین است که قصد دارد پای غرب را به یک جنگ و مناقشه تمام‌عیار با روسیه بکشاند.

او گفت: «تنها هدف این است که از فروپاشی این ائتلافِ ضدروسی جلوگیری شود. مسئله اصلاً یافتن راهکار سیاسی یا دیپلماتیک برای وضعیت موجود در اوکراین نیست.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در انتها بار دیگر از کشورهای غربی خواست به حمایت نظامی و مالی از کی‌یف پایان دهند و تاکید کرد هر طرح صلحی که روسیه در آن دخیل نباشد، بی‌معنی است.

زلنسکی در روز چهارشنبه گفت این طرح - که هنوز جزئیات کامل آن منتشر نشده است - پس از رایزنی‌های فراوان تکمیل شده و قرار است در حاشیه نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل در هفته آینده، به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403063019609
  • خبرنگار : 71661