مدیر مرکز پیشرفت منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام (ره):

ظرفیت‌ جریان مردمی را بایستی تبدیل به دیده‌بان پیشرفت کنیم

مدیر مرکز پیشرفت منطقه‌ای ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با بیان این که پیشرفت یک منطقه جغرافیایی نیازمند نقش‌آفرینی مردم است، بر لزوم تبدیل ظرفیت‌های جریان مردمی به دیده بان پیشرفت تاکید کرد.

«محمد علیان» در گردهمایی جمعی از فعالین فرهنگی بافق با موضوع پیشرفت منطقه‌ای، به مطالبه مقام معظم رهبری در راستای موضوع پیشرفت و حرکت کلی کشور اشاره و اظهار کرد: برای نخستین‌بار عبارت «پیشرفت» در برابر جریان توسعه را رهبر انقلاب اسلامی در شهر شیراز در سال ۱۳۷۶ به‌کار بردند و از آن پس در استان‌های دیگر ارائه دادند.

وی با اشاره به این که پیشرفت یک منطقه جغرافیایی نیازمند نقش‌آفرینی مردم است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان‌ها جریان مردمی را بایستی تبدیل به دیده بان پیشرفت کنیم بنابراین هسته‌های پیشرفت در شهرستان‌ها باید شناسایی شده و با آموزش و توانمندسازی در یک فرآیند تخصصی آنها را آماده کنیم تا نقشه پیشرفت شهرستان را خودشان تهیه کنند، زیرا پایداری زمانی انجام می‌شود که مردم وارد میدان شوند.

علیان در حاشیه این  همایش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع پیشرفت منطقه‌ای که ما دنبال می‌کنیم، در سه‌ مفهوم اهمیت دارد؛ نقشه پیشرفت، خطه پیشرفت و خود منطقه. ما معتقدیم موضوع پیشرفت اگر بخواهد در یک منطقه جغرافیایی مشخص پیش رود، نیازمند نقش‌آفرینی مردم به‌عنوان عامل اصلی پیشرفت است.  

وی ادامه داد: بر همین اساس برای اینکه بتوانیم کار پیشرفت را از طریق مردم جلو ببریم، نیازمند شناخت پیشران‌های جریان مردمی هستیم که این پیشران‌ها هسته‌های پیشرفت حلقه میانی می‌شوند؛ پس اولین کاری که می‌کنیم این است که این هسته‌های پیشرفت را در شهرستان شناسایی و ارزیابی می‌کنیم، آنها را انتخاب کرده و بعد از طریق آموزش و توانمندسازی  در یک فرآیند تخصصی، آنها را آماده می‌کنیم تا نقشه پیشرفت شهرستان خودشان را آماده کنند. چون ما به دنبال این هستیم که پیشرفت یک منطقه پایدار باشد و پایداری زمانی انجام می‌شود که جریان مردم در آن منطقه به میدان بیایند و کار را جلو ببرند.

این مسئول درباره تاثیر نقشه پیشرفت بر محرومیت‌زدایی بیان کرد: باید دید محرومیت‌ها از کجا شروع می‌شوند. محرومیت‌ها از جایی شروع می‌شوند که جریان مردم در یک منطقه نسبت به شهرستان خودشان دیگر حسی ندارند، ناامید شده و فکر می‌کنند فرد دیگری از بیرون باید برایشان کاری کند. ما باید این حس را بشکنیم و بگوییم خود شما هستید که باید کار کنید، مطالبه داشته باشید و مسئولان را پای کار بیاورید. این نقشه‌های پیشرفت منجر می‌شوند که با یک مسیر مشخص مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی مسئولان پای کار مردم بیایند و با پای کار آمدن مردم هم کارها بهتر جلو می‌رود و به رفع محرومیت پایدار منجر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌های شهرستان‌ها جریان مردمی را بایستی تبدیل به دیده بان پیشرفت کنیم، اعلام کرد: مرکز نقشه‌های پیشرفت منطقه‌ای ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای، به عنوان اولین مجموعه در کشور توانسته است در حوزه دانش بنیان کارنامه گروهی را صادر کند.

علیان هم‌چنین با تاکید براین موضوع که حلقه‌های میانی مردمی، باید مسئله‌ها را بشناسند، از راه‌اندازی مرکز پیشرفت منطقه‌ای در سرخس با هدف رصد و پایش برنامه‌ها و آموزش فرآیندها و روش‌های مورد نیاز توسط حلقه‌های میانی مردمی با موضوع پیشرفت خبر داد.

وی در بخش دیگری ضمن ارائه الگوی طراحی و تحقق نقشه‌های پیشرفت‌منطقه‌ای پیرامون سلسله رویدادهای طلوع پیشرفت افزود: گروه‌های مردمی با تمرکز بر نقاط جغرافیایی مشخص می‌توانند نقشه پیشرفت جامع نقاط هدف خود را طراحی کرده تا در مسیر پیشرفت با استفاده از ظرفیت‌های منطقه گام بردارند.

مدیر مرکز پیشرفت منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هدف از رویداد طلوع پیشرفت را شناخت شاخص‌های استان‌ها برای توزیع عادلانه منابع دانست و عنوان کرد: مخاطب این رویداد کنشگران مردمی دغدغه‌مند در حوزه پیشرفت اعم از گروه‌های جهادی، تشکل‌های دانشجویی وموسسات مردم‌پایه هستند که می‌توانند به صورت گروهی در این رویداد شرکت کرده و ضمن آشنایی با الگوهای پیشرفت و رقابت با سایر گروه‌ها از فرصت تعامل و همکاری با ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای برای تحقق نقشه‌های پیشرفت نیز بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403063019569
  • خبرنگار : 50647