سقوط صادرات نفت عربستان به پایین‌ترین میزان یک‌ساله

صادرات نفت عربستان سعودی در ژوئیه، به دلیل مصرف داخلی بالاتر برای تولید برق، به پایین‌ترین میزان در ۱۱ ماه اخیر سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، جدیدترین داده‌های سازمان ابتکار داده مشترک (JODI) نشان داد عربستان سعودی در ژوئیه، ۵.۷۴ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که ۳۰۶ هزار بشکه در روز نسبت به ژوئن کاهش داشت و پایین‌ترین میزان صادرات از اوت سال ۲۰۲۳ بود.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان است، معمولا صادرات نفت خود را در تابستان کاهش می‌دهد، زیرا از نفت خام بیشتری در داخل برای تامین سوخت نیروگاهها استفاده می‌کند. تقاضا برای برق در این کشور بیابانی، در ماههای داغ تابستان افزایش می‌یابد.

بر اساس داده‌های JODI که آمار گزارش شده از کشورهای مختلف را جمع‌آوری می‌کند، عربستان سعودی در ژوئیه، شاهد افزایش مستقیم مصرف نفت خود به میزان ۲۱۱ هزار بشکه در روز بود که به ۷۷۰ هزار بشکه در روز رسید و بالاترین میزان مصرف در هفت ماه گذشته بود.

تولید نفت عربستان سعودی در ژوئیه، با ۱۱۱ هزار بشکه افزایش، به ۸.۹۴ میلیون بشکه در روز رسید. با وجود افزایش تولید، صادرات این کشور کاهش یافت که نشان می‌دهد این افزایش تولید، برای مصرف مستقیم نفت خام برای تولید برق، اختصاص یافته است.

حتی با وجود افزایش تولید نفت در ژوئیه، عربستان سعودی به تعهد خود مبنی بر حفظ تولید در سطح حدود ۹ میلیون بشکه در روز عمل کرد و اجرای کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ در روز را علاوه بر سهمیه محدودیت عرضه خود تحت توافق نفتی اوپک پلاس در ژوئیه، اعلام کرد.

عربستان سعودی از این پس، به دنبال جذب مشتریان بیشتر در آسیا است که تقاضای آن از ابتدای سال جاری تاکنون، کاهش یافته است. این کشور در اوایل سپتامبر، در بحبوحه بدتر شدن حاشیه سود پالایشی در چین و آسیا و ضعیف تر شدن قیمت شاخص نفت دبی، قیمت های فروش رسمی  خود را برای اکتبر به آسیا کاهش داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمت «عرب لایت» که گرید نفتی پرچمدار عربستان سعودی است، در اکتبر در مقایسه با قیمت سپتامبر، ۷۰ سنت در هر بشکه کاهش یافت. در نتیجه، تقاضا از سوی بزرگترین پالایشگاه‌های چین افزایش یافت، در حالی که سهمیه فروش به پالایشگاه‌های خصوصی بزرگ که سهمیه‌های وارداتی دارند، برای ماه آینده ثابت مانده است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403063019441
  • خبرنگار : 71263