دهیار علی آباد مطرح کرد:

گونه بادام و گردو علی آباد، منحصر بفرد هستند

دهیار علی آباد با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت گردو بادام هستند، افزود: بادام کشت شده در علی آباد از نوع بادام دیم است که کمک بسیاری به سرسبزی منطقه و جلوگیری از سیلاب‌ها کرده و درآمدزایی خوبی برای اهالی دارد.

باقر هاشمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا؛ خاطرنشان کرد: گردوی علی آباد نیز درصد چربی بسیار بالایی داشته، کوهستانی بوده و کیفیت مرغوبی داردو در نوع خود  منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید و کشت گردو نیاز به سرشاخه زنی استفاده از سموم و کود داریم، تصریح کرد: کشاورزان و باغداران این منطقه شدیداً نیازمند برگزاری جلسات آموزشی ترویج کشاورزی به همت جهاد کشاورزی در فصل زمستان هستند.

دهیار علی آباد با بیان اینکه امروز باید به سمت کشاورزی مدرن و نوین پیش برویم، افزود: کشاورزان و باغداران معمولاً در فصل زمستان اوقات فراغت بیشتری دارند بنابراین انتظار می‌رود جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس‌های ترویج و آموزشی سطح اطلاعات ما را در زمینه کشت محصولات ارتقا بدهد.

هاشمی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات اساسی، کمبود آب کشاورزی است، اظهار کرد: باغات این منطقه نیازمند لوله گذاری جدول گذاری هستند و باید با این اقدامات باید از پرتی آب جلوگیری کنیم.

وی همچنین از برپایی ۱۵ غرفه در سومین جشنواره گردو و بادام خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰۰ نفر در این جشنواره از مسافران و گردشگران و اهالی منطقه و همچنین روستاهای اطراف شرکت کرده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو گردوی تر ۴۰ هزار تومان و هر کیلو بادام هر ۱۲۰ هزار تومان است، افزود: گردوی این منطقه به دلیل کیفیت بالا به نام گردوی تویسرکان صادر می‌شود، بنابراین از جهاد کشاورزی انتظار داریم که مساعدت بیشتری بکند تا کشاورزان باغداران به سمت تولید اصولی و علمی گردو و بادام و همچنین ارتقاء محصولات و افزایش میزان تولید پیش بروند.

دهیار علی آباد با اشاره به قرار گرفتن در فصل برداشت گردو و بادام، توضیح داد:د ر این جشنواره غرفه‌دارانی از شهرهای دیگر نیز محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند همچنین در پایان این جشنواره از ۱۵ نفر از بادامکاران نمونه علی آباد تقدیر می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه علی آباد یک «پکیج کامل گردشگری» به شمار می‌رود افزود: وجود غار و آبشار کوه‌های بلند و طبیعت بکر منطقه، ‌می تواند نقش مهمی در رونق صنعت توریسم ایجاد کند که قطعاً نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی مسئولان مربوطه است.

هاشمی از همکاری و حمایت‌های بخشداری جوکار، شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، باغداران و کشاورزان تقدیر و اظهار امیدواری کرد: شهرشدن علی آباد افق‌های روشنی را برای این منطقه ترسیم می‌کند.

رئیس شورای شهر اسلامی علی آباد نیز با تاکید بر اینکه ین شهر یک پکیج کامل گردشگری به شمار می‌رود، افزود: وجود کوه‌ها، آبشارها، دره غار آبی، دشت‌های شقایق و رودخانه‌ها در منطقه علی آباد این شهر را به محیط مناسبی برای رونق گردشگری تبدیل کرده است.

هادی ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا؛ با بیان اینکه پیش بینی می‌شود میزان برداشت گردو و بادام امسال با توجه به بارندگی‌های خوب انجام شده ۱۵۰۰ تن باشد، افزود: طی سه سال گذشته امسال با استقبال بسیار خوب مردم از جشنواره گردو و بادام مواجه شدیم که نقش مهمی در رونق گردشگری و فروش بدون واسطه محصولات و رونق اقتصادی دارد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403063019376
  • خبرنگار : 50038