معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

از ۱۵ میلیون هکتار اراضی زراعی کشور ۱۱ میلیون هکتار سند دار شده است

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از صدور سند و تهیه نقشه‌های حدنگاری برای ۷۰ درصد اراضی زراعی در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، صفدر کشاورز روز پنجشنبه در آیین تکریم و معرفی مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی اظهار کرد: از ۱۵ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور تاکنون ۱۱ میلیون هکتار معادل ۷۰ درصد سنددار و نقشه‌های حدنگاری آن تهیه شده است. ۳۰ درصد از اراضی کشاورزی باقی مانده نیز در زمان مشخص باید سنددار شود تا طبق قانون بتوانیم برای همه اراضی نقشه و سند مشخص داشته باشیم.

وی اظهار کرد: قانون جامع حدنگار سال ۹۳ تصویب شد و باید در تمام کشور نقشه جغرافیایی تهیه شده و هیچ نقطه‌ای فاقد سند باقی نمانده است.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه مجموع املاک کشور شامل اراضی ملی، کشاورزی، بافت مسکونی شهری و روستایی است ادامه داد: ۹۹ درصد عرصه‌های ملی نقشه حدنگاری دارند و اسناد مالکیت صادر شده است.

وی بیان کرد: در بخش بافت مسکونی شهری و روستایی نیز کار صدور سند انجام شده و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به حدنگار تکلیف بوده که امیدواریم به سرانجام برسد.

کشاورز یادآور شد: قانون مربوط به ثبت اسناد ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۰ تصویب شده و تا سال ۱۳۱۰ قانون حاکم اختیاری بود، اما از آن تاریخ به بعد باید اجباری همه افراد املاک خود را ثبت کنند.

وی بیان کرد: اکنون وظایف سازمان ثبت در چهار بخش تقسیم می‌شود که اعتبار بخشی به عقود مردم توسط دفاتر اسناد رسمی ازدواج انجام می‌گیرد.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شرکت‌ها و تثبیت مالکیت افراد حقیقی و حقوقی را از اموری عنوان کرد که در قانون به سازمان ثبت اسناد و املاک سپرده شده است و گفت: تنظیم رسمی اسناد مالکیت از مهمترین وظایف قانونی ثبت اسناد بوده و تنطیم عادی اسناد در مجامع قانونی پذیرفته نیست.

وی گفت: قانون الزام ثبت رسمی معاملات اموال منقول و غیر منقول هم احیا شده که هدف آن نظارت بر نقل و انتقال آینده است و همچنین با این قانون مشاوران املاک ساماندهی می‌شوند.

کشاورز با اشاره به پیش بینی‌های قانونی برای صدور سند مالکیت گفت: تسهیل در تنظیم اسناد مهمترین رویکرد تصویب قانون‌های مربوطه است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در حوزه ثبت شرکت‌ها، اجرا و املاک جزو استان‌های برتر کشور است گفت: امیدواریم با قانون جامع حدنگاری و الزام به ثبت اموال منقول و غیر منقول ساماندهی خوبی در کشور شاهد باشیم.

در این جلسه از محمد محمدزاده قدردانی و محمد رضا ابراهیمی به عنوان مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی منصوب شد.

راه‌اندازی اداره ثبت اسناد و املاک در خوسف و درمیان مطالبه مردمی است

محمد جعفر عبداللهی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز در این مراسم، گفت: امیدواریم تا پایان سال با تامین نیروی انسانی مورد نیاز، ادارات این ۲ شهرستان راه‌اندازی شود، چون مردم اکنون رنج زیادی برای دریافت خدمات تحمل می‌کنند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: راه اندازی اداره ثبت اسناد و املاک در شهرستان‌های درمیان و خوسف در استان ضروری و از مطالبات مردمی است که باید پاسخ داده شود. 

وی ادامه داد: صحت عمل در اجزای حاکمیت، باعث کاهش جرم می‌شود و اداره ثبت اسناد و املاک به سمت هوشمندسازی رفته و دستگاه قضایی نیز در این رویکرد همراه است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی احداث ساختمان‌های اداری، اجرای موفق قانون حدنگار، تثبیت اراضی و صدور اسناد را از عملکرد موفق مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: امید است این روند توسط مدیرکل جدید شتاب گیرد.

وی شناخت آسیب‌ها و مقررات را از مهمترین ویژگی‌های مدیرکل جدید برشمرد و ادامه داد:مسئولیت، امانت سنگینی است که بر دوش انسان نهاده می‌شود و در آن دنیا به‌طور ویژه بازخواست خواهیم شد.

در ادامه محمد رضا ابراهیمی مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی نیز گفت: قانون الزام ثبت اموال منقول و غیر منقول فصل جدیدی در ثبت اسناد است که اجرای آن جز با تعامل سازنده و اقدامات جهادی امکان پذیر نیست.

ابراهیمی بر استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌ها تاکید کرد و افزود: برای اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی نیازمند تعامل دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی یادآور شد: قانون‌های جدید اسناد و املاک فرصت‌های خوبی پیش رو قرار داده که هرگونه تعلل در اجرای این قوانین تبعات سنگینی در آینده دارد.


محمد محمد زاده مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی نیز تکمیل ۲ پروژه عمرانی ساختمان اداری از محل اعتبارات ملی را در سه سال گذشته یادآور شد و گفت: امیدواریم به زودی واحد ثبت اسناد و املاک در شهرستان‌های درمیان و خوسف هم راه‌اندازی شود.

محمد زاده افزود: سال گذشته ۱۷ هزار سند در حوزه مسکن استان صادر شده و امسال هم برای تمام نقشه‌هایی که راه و شهرسازی ارائه کرده سند صادر کرده ایم.

وی با اشاره به اجرای موفق قانون حدنگاری در استان عنوان کرد: در حوزه اسکن دفاتر اسناد رسمی هم جزو استان‌های پیش رو بودیم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403062919279
  • خبرنگار :