گفت‌وگو با حمید خوانساری

جشنواره‌ای که جوانان را از محیط امن خارج می‌کند!

یکی از داوران بخش عود هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است مهمترین دستاورد یک جشنواره، فراهم‌شدن امکان اجرای یک نوازنده برای نخستین‌بار و خارج‌شدن از محیط امن است.

حمید خوانساری، نوازنده عود، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کیفیت اجراهای این دوره از جشنواره گفت: باید تجربه کنند و هرچند وقت یک‌بار جشنواره‌هایی مانند جشنواره موسیقی جوان اگر برگزار شود، آنها می‌توانند هم آداب حضور روی صحنه را بیاموزند و هم تجربه شرکت در چنین جشنواره‌هایی را داشته باشند. وقتی از سراسر کشور دور هم جمع می‌شوند و اجراهای یکدیگر را از نزدیک می‌بینند آن‌وقت می‌توانند ارزیابی بهتری از خود داشته باشند و تصمیم جدی برای پیشرفت خود بگیرند. به دلیل اینکه جشنواره‌های این‌چنینی در کشور کم هستند و بچه‌ها استانداردی در ذهن‌شان ندارند.

این نوازنده عود درباره برگزاری جشنواره به شکل کنکور موسیقی و تأثیر آن بر روند روبه‌رشد جوانان و نوجوانان بیان کرد: دو نوع جشنواره داریم. رقابتی و غیررقابتی. جشنواره ملی موسیقی جوان تمرکزش روی رقابت است. اما مهم‌ترین دستاورد یک جشنواره این است که نوازنده‌ها برای اولین‌بار خودشان را در معرض نمایش مردم و تماشاگران و داوران قرار دهند و برای اولین‌بار خارج از محیط امن خود ارائه دهند.

او ادامه داد: با استرس‌ها و شرایط اجرا آشنا شوند و از همه مهم‌تر تعامل با دوستانی پیدا کنند که هم سن‌وسال خودشان هستند. این مهم‌تر از کسب مقام است، افرادی داشتیم که در سال‌های گذشته رتبه کسب کردند، اما به هیچ جایی نرسیدند؛ بنابراین رتبه کسب‌کردن خیلی هم مهم نیست. کسی که رتبه نمی‌آورد شاید برایش ایجاد انگیزه شود تا در بازار موسیقی ایرانی نقش‌آفرینی جدی‌تری داشته باشد. در واقع برگزاری جشنواره ایجاد انگیزه می‌کند.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403062919139
  • خبرنگار : 71625