طرح‌های پنتاگون برای خارج کردن اتباع آمریکایی از لبنان

موج انفجارهای مرگبار پیجرها و سایر وسایل الکترونیکی در لبنان، نگرانی پنتاگون را در مورد وقوع جنگ زمینی احتمالی در جنوب لبنان بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله به شدت افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال نوشت:  هشدار واشنگتن در مورد حمله احتمالی پس از حملات وقیحانه در لبنان تشدید شده است. یک مقام ارشد دفاعی با انعکاس اظهارات دیگر دستیاران پنتاگون گفت: ما بسیار نگران خارج شدن اوضاع از کنترل هستیم.

دولت بایدن ماه‌هاست به آمریکایی‌ها هشدار داده که لبنان را به دلیل خطرات تشدید درگیری‌ها ترک کنند. وزارت امور خارجه آمریکا در اواخر ژوئیه هشدار داد که از آمریکایی‌ها خواسته شده به لبنان سفر نکنند و از کسانی که در جنوب این کشور زندگی می‌کنند خواست به هر وسیله‌ای که در دسترس هست، آنجا را ترک کنند. واشنگتن طرح هایی را برای تخلیه آمریکایی‌ها و سایر غیرنظامیان از لبنان تدوین کرده است.

مقامات دفاعی گفتند که یک مورد احتمالی شامل تخلیه حدود ۵۰۰۰۰ شهروند آمریکایی، ساکنان و خانواده‌های آنها به قبرس است. در سال ۲۰۲۲، وزارت امور خارجه تخمین زد که ۸۶۰۰۰ آمریکایی در این کشور خاورمیانه زندگی می‌کنند. این طرح از کشتی‌های غیرنظامی می‌خواهد تا افراد تخلیه شده را تقریباً ۱۶۰ مایل دریایی از لبنان تا قبرس در سراسر دریای مدیترانه حمل کنند.

تئودوروس گوتسیس، سخنگوی وزارت خارجه قبرس، در مصاحبه‌ای گفت که واشنگتن باید رسماً درخواست استفاده از تسهیلات تخلیه در این جزیره را بدهد. در همین حال، وی گفت: «هماهنگی برای موارد احتمالی و برای همه احتمالات ادامه دارد».

به گفته یک منبع آگاه، ارتش صهیونیستی در روزهای اخیر یک لشکر متشکل از سربازان کماندویی و چترباز را پس از ماه‌ها عملیات در غزه از بخش جنوبی سرزمین‌های اشغالی به شمال منتقل کرده است. این لشکر متشکل از هزاران سرباز است.

مقام‌های آمریکایی تاکید کردند که هنوز هیچ شاخصی مانند فراخوانی ذخایر برای نشان دادن تهاجم قریب الوقوع را مشاهده نکرده‌اند. حتی زمانی که تصمیمی گرفته شود، ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا نیروهای اسرائیلی در موقعیتی قرار گیرند که یک حمله بزرگ را آغاز کنند.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پستی در ایکس نوشت: «ما در آغاز مرحله جدیدی از جنگ هستیم - ما در حال تخصیص منابع و نیرو به عرصه شمالی هستیم و مأموریت ما روشن است: تضمین بازگشت امن جوامع شمالی اسرائیل به خانه‌هایشان. برای انجام این کار، وضعیت امنیتی باید تغییر کند.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که هنوز راهی برای پایان دادن به بحران از طریق دیپلماسی وجود دارد، نه جنگ. او درباره یک درگیری احتمالی گفت: "هیچ چیز اجتناب ناپذیر نیست."

حزب الله وعده داد که به خاطر حملات ناجوانمردانه به سیستم‌های ارتباطی انتقام خواهد گرفت. مقامات صهیونیست در مورد این انفجارها اظهار نظری نکرده اند. حملات روز سه شنبه، ۱۲ کشته و زخمی شدن بیش از ۲۸۰۰ نفر و حملات روز چهارشنبه ۲۰  کشته و بیش از ۴۵۰ زخمی داشته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در قاهره گفت: «ضروری است که همه طرف‌ها از هرگونه اقدامی که می‌تواند درگیری را تشدید کند، خودداری کنند».

حزب‌الله صدها راکت به سمت شمال سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است، عمدتاً به سمت اهداف نظامی، و اعلام کرده زمانی که اسرائیل حملات خود به حماس در غزه را متوقف کند، حملات خود را متوقف خواهد کرد.

یک مقام ارشد دولت گفت که هوکشتاین، نماینده ویژه دولت آمریکا روز دوشنبه با نتانیاهو ملاقات کرد و التماس کرد که جنگ با لبنان را آغاز نکند.

مقامات آمریکایی گفتند، اندکی قبل از انفجار پیجرها در سراسر لبنان در روز سه شنبه، گالانت دوباره با آستین، همتای آمریکایی تماس گرفت تا بدون افشای جزئیات به او در مورد یک عملیات قریب الوقوع هشدار دهد. کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده هیچ دخالتی در حملات روز سه شنبه یا چهارشنبه نداشته است.

آمریکا یک ناو هواپیمابر در منطقه به نام یو اس اس آبراهام لینکلن دارد و یک کشتی تهاجمی آبی خاکی حامل تفنگداران دریایی و هلیکوپترها را به همراه سایر کشتی ها و یک زیردریایی حامل موشک به نام یو اس اس جورجیا در یونان مستقر کرده است. علاوه بر این، یک اسکادران از جنگنده های جت F-۲۲ را فرستاده و دفاع هوایی خود را در اطراف منطقه برای محافظت از نیروهای زمینی مستقر در آنجا گسترش داده است.

 انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062919047
  • خبرنگار : 90057