با حضور شرکت‌کنندگانی از ۷ کشور جهان

جشنواره بین‌المللی «شاهنامه خوانی» در کرمانشاه برگزار می‌شود 

آیین اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی با حضور شرکت‌کنندگانی از هفت کشور جهان، روزهای پنجم و ششم مهر در کرمانشاه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، ایمان درخشی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، امروز (۲۹ شهریور) در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام فراخوان این جشنواره از بهمن سال گذشته، گفت: ۴۳۰ اثر در بخش داخلی و ۱۸ اثر در بخش خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی افزود: آثار بین‌المللی از شش کشور آلمان، سوئد، تاجیکستان، استرالیا، عراق و دانمارک به دبیرخانه ارسال شده‌ است.

درخشی با اشاره به داوری آثار در اردیبهشت ماه، گفت: قرار بود آیین اختتامیه جشنواره اردیبهشت ماه برگزار شود، اما به دلیل شهادت رییس جمهور و پس از آن برگزاری انتخابات و بعد هم مراسم اربعین، برگزاری آن با تاخیر چند ماهه به پاییز موکول شد.

وی افزود: با داوری صورت گرفته ۳۰ اثر در بخش داخلی و هشت اثر در بخش بین الماسی به مرحله نهایی راه یافتند.

وی با اشاره به برگزاری آیین اختتامیه این جشنواره در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته آینده ( پنجم و ششم مهر) گفت: در روز اول جشنواره صاحبان آثار منتخب بصورت حضوری با یکدیگر به رقابت پرداخته و در نهایت از میان منتخبان، ۱۰ نفر به عنوان نفرات برگزیده جشنواره انتخاب شده و در روز دوم مراسم با حضور مسئولین و اهالی فرهنگ و هنر از آنها تجلیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آثار در دسته‌بندی‌های مختلف داوری شده است. بطور مثال آثار شاهنامه خوانی کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال جداگانه و آثار بزرگسالان مجزا داوری شده است. همچنین آثار شاهنامه خوانی فارسی و کردی هم جداگانه داوری شده است.

درخشی اشاره‌ای هم به میهمانان این جشنواره داشت و افزود: تاکنون حضور سفیر تاجیکستان و سفیر مالزی، رییس موسسه فرهنگی اکو، معاون یونسکو و دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی در این مراسم قطعی شده است.

وی افزود: در این مراسم دو میهمان از اقلیم کردستان عراق خواهیم داشت و از بزرگان شعر و ادب هم در این مراسم دعوت شده است.

درخشی در ادامه با تاکید بر ضرورت ترویج شاهنامه و شاهنامه خوانی گفت: حقیقت این است که فرهنگ ما در یک بزنگاهی قرار دارد که اگر به داد آن نرسیم دچار بحران می‌شویم. برای رهایی از این وضعیت به راهکارهایی نیاز داریم که ریشه در فرهنگ ما داشته باشد و یکی از این راهکارها شاهنامه است.

درخشی گفت: اگر نسل امروز با شاهنامه انس بگیرد قطعا سراغ هر موسیقی و شعر سخیفی نمی‌رود و حتی هر نوع پوششی را برای خود انتخاب نمی‌کند و تلاش می‌کند پوشش‌اش، یک پوشش فاخر ایرانی باشد.

وی افزود: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته در زمینه ترویج شاهنامه خوانی، ۷۰۰ خانواده در  کرمانشاه درگیر شاهنامه و شاهنامه خوانی شده‌اند و امیدواریم با برگزاری این جشنواره، اثر بی‌نظیر و شاهکار جهانی شاهنامه بیش از پیش در جامعه ترویج یابد.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403062918993
  • خبرنگار : 50182