واشنگتن: چالش ها با چین از چالش‌های جنگ سرد فراتر می‌رود

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: چالش‌های چین برای آمریکا از چالش‌های جنگ سرد فراتر رفته است.

به گزارش ایسنا، دولت بایدن به صراحت گفته است که به دنبال جنگ سرد با چین نیست، اما تحلیلگران و اعضای کنگره آمریکا به طور فزاینده‌ای می‌گویند تشدید رقابت جهانی بین دو ابرقدرت شبیه به سبکی متفاوت اما جدید از جنگ سرد است.

کورت کمپبل، معاون وزیر خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که واشنگتن باید تمرکز دو حزبی بر چین را حفظ کند و سرعت کشتی سازی نیروی دریایی ایالات متحده و ظرفیت پایگاه تولیدی دفاعی ایالات متحده را افزایش دهد.

کمپبل گفت: صادقانه بگویم، جنگ سرد در مقایسه با چالش‌های چند وجهی که چین ارائه می‌کند کمرنگ می‌شود. این فقط چالش‌های نظامی نیست. بلکه در سراسر جهان است. در جنوب جهانی است. این در فناوری است.

بحران‌های خارجی، از جمله جنگ اوکراین و غزه، تلاش‌های بایدن برای تمرکز بر چین و منطقه هند و اقیانوس آرام را منحرف کرده است. بایدن در اوایل دولت خود متعهد شد که اجازه ندهد چین به عنوان رهبر جهانی از ایالات متحده پیشی بگیرد. شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، رهبران دو قدرتمندترین رقیب آمریکا، در ماه مه وعده "عصر جدیدی" از شراکت دادند و واشنگتن را به عنوان یک هژمون تهاجمی جنگ سرد معرفی کردند.

کمپبل، دیپلمات شماره ۲ وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که افزایش سرعت تولید ناوهای جنگی آمریکا باید بالاترین اولویت در دهه آینده باشد. کمپبل گفت: «این یک زمان دریایی است» و افزایش سرعت طراحی و ساخت کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را «مهم‌ترین کاری که باید در طول ۱۰ سال آینده انجام دهیم» خواند.

او گفت: نیروی دریایی باید گام بردارد. ما باید با آنها گام برداریم.

کمپبل که در اوایل ماه جاری با مقامات ناتو و اتحادیه اروپا دیدار کرد تا جزئیات "حمایت قابل توجه" چین از پایگاه صنعتی نظامی روسیه را به متحدان ارائه دهد، گفته است که روسیه در مقابل از پکن با فناوری زیردریایی و موشکی حمایت می کند. کمپبل با اشاره به حمایت رهبران ارشد چین از مسکو گفت: «نگران‌کننده‌ترین چیز این است که از بالاترین سطح می‌آید». وی افزود که چین از فعالیت هواپیماهای بدون سرنشین روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.

وی گفت: نشست سران کشورهای چهارگانه - استرالیا، هند، ژاپن و آمریکا - که بایدن در روز شنبه میزبانی آن برعهده دارد، شامل "اعلامیه‌های بزرگ" است که نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی برای کمک به کشورهای اقیانوس آرام و آسیای جنوب شرقی برای ردیابی ناوگان ماهیگیری غیرقانونی است که بیشتر آنها چینی بودند. .

وی همچنین به برنامه‌هایی برای گفتگو در مورد افزایش همکاری امنیتی در اقیانوس هند با مشارکت هند و سایر کشورها اشاره کرد. او گفت که از فرمانده آمریکایی هند و اقیانوس آرام دریاسالار ساموئل پاپرو خواسته شده است که به "ترکیب رویکرد نظامی ملی و رویکرد امنیتی" ما در آنجا کمک کند."

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403062918948
  • خبرنگار : 90057

برچسب‌ها